Gå til innhold

Noen som setter sats og brenner her inne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tråder som denne blir ofte rapportert som ulovlige, fordi de omhandler en ulovlig aktivitet. (Om det burde være ulovlig skal være usagt i denne sammenheng.) Men selv om aktiviteten er forbudt, så er ikke diskusjonen om hvordan det. Så lenge ikke diskusjonen omhandler en ulovlig aktivitet med konkrete offer (annet enn å drikke ildvannet, som kan være straff nok i seg selv), så er det ikke forbudt å diskutere hvordan man lager sprit.

 

Men jeg minner om at det pågår en sak nå hvor en nettredaksjon er blitt pålagt å oppgi brukerinfo til politiet i forbindelse med et lovbrudd, en sak som er anket. Ikke en utvikling vi er glad for, men de som vil diskutere lovbrudd gjør det altså på egen risiko.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

du får kjøpt det du trenger på biltema og europris, turbo gjær er og anbefale!

 

du har lov til å brygge, men ikke brenne, dvs du har lov til å brygge øl, lage vin osv, men ikke brenne sprit!

under hobbyutstyr på vinogbar.no finner du også det meste du trenger for å lage moonshine.

 

har en veldig fin pdf, så bare å sende pm ;)

Lenke til kommentar

Les litt på denne siden http://homedistiller.org/ . Den tar for seg de forkjellige typene distillasjons apparat, smaksetning og teori. Skal du ha noe som er brukendes må du nesten bruke et refluks apparat. Ellers blir det mye fusel(bakrus alkoholer som smaker dritt) og lavere alkohol prosent. 

 

En kompis laget et apparat av typen under, bare mye mindre (bildet hentet fra homedistiller), som et hobbyprosjekt for mange år siden. Det var så mye arbeid å få pol kvalitet på spriten at det ble med litt eksperimentering før det ble plukket  i filler og stuet  vekk. 

 

Og husk, kokt gjersats lukter som en blanding av dritt og gammelt spy.

 

 

 

 

Om du lager et hobbyprosjekt slik som han gjorde, ikke nevn det til noen. En kompis slenkte litt med leppa, og han fikk forespørsler om han kunne selge sprit i 2 år, selv om han ikke brant eller hadde apparat.

 

Konklusjon: brygg øl, mindre mas.

 

 

 

 

phil_all.jpg

Endret av eatshorts
Lenke til kommentar

Kanskje jeg får tørste folk hengende etter meg nå....Best å holde kjeft, ja.

 

Men jeg tenkte på å prøve den enklere metoden med såkalt plastbrenner og dyppvarmer. Skal kunne gi 8-9 liter 35% på en drøy uke.

 

Jepp, men den smaker dritt, selv etter kullrensing.

 

Ok, men har du brukt skikkelig gjær? Og ikke hatt for varm sats under dampingen?

 

 

Hadde vært artig å sett om det gikk uansett resultat i grunn. Men jeg trenger et rør til rensing og masse andre ting

Lenke til kommentar

Kanskje jeg får tørste folk hengende etter meg nå....Best å holde kjeft, ja.

 

Men jeg tenkte på å prøve den enklere metoden med såkalt plastbrenner og dyppvarmer. Skal kunne gi 8-9 liter 35% på en drøy uke.

 

Jepp, men den smaker dritt, selv etter kullrensing.

 

Ok, men har du brukt skikkelig gjær? Og ikke hatt for varm sats under dampingen?

 

 

Hadde vært artig å sett om det gikk uansett resultat i grunn. Men jeg trenger et rør til rensing og masse andre ting

 

Godt spørsmål, var ikke med på plastbrenner prosjektet, smakte bare på resultatet. Kan godt være det var for varmt eller dårlig sats.

 

Hvis jeg husker riktig var det best å ikke bruke de kraftigste gjærtypene. Heller en sats på 15% over en uke enn en en på 20% over et par døgn.  Dersom du bruker noe annet enn refluks brenner, kaster du første halvliteren, og slutter å tappe når du har nådd 70-80% av mengden du hadde regnet ut å få. Mengden fusel alkoholer per mengde alkohol øker jo mer du tapper (litt forenklet, les theory kategorien på siden jeg linket til).

 

 

Derom du bruker plast må du passe på at det er egnet til alkohol, pp plast er vel det billigste. Med metall må du passe på å bruke tinn/sveis som er beregnet på mat, endel inneholder giftig flussmiddel. Jeg brukte kraftig sølvlodding på en 3 liters trykkoker i rustfritt, det funket fint men var vanskelig å få varmt nok for loddingen. Tror loddelegeringen måtte ha 600 grader for å smelte skikkelig. 

 

Alt jeg trengte fikk jeg på biltema og clas ohlson, unntatt sølv-tinnet, det fikk jeg hos en profesjonell verkrøysleverandør. Typen de hadde på biltema var altfor svak.

 

 

Trykkokeren jeg ofret kom ferdig med trykkventil, hadde ikke prøvd meg uten den. 

Endret av eatshorts
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...