Gå til innhold

Kaldeste år siden 1996! - Klimahysteriet feiler Big Time


Anbefalte innlegg

Er det merkelig at vi blir klimaskeptikere her hjemme når alle målinger går i stikk motsatt retning av det klimapanelet hevder?

 

Det er vel ikke slik at Norge sitter i en bås alene? Det er slett ikke rart at vi ikke er fornøyd med forklaringene som kommer når vi i år har mer eller mindre frosset oss gjennom tidlige morgentimer og ikke tint opp før langt ut på dagen.

 

Hele tiden får vi høre hvor varmt det er andre steder på kloden, men det hjelper ikke siden vi er her. Idag så fikk vi svaret via en liten notis.

 

Hvem er det så som kommer med bortforklaringen? Det kan ikke være mulig at Norge alene opplever tilnærmet “istid” mens resten av verden har det godt og varmt.

 

Er det nå vi avlyser det menneskeskapte og aksepterer at dette er utfordringer vi ikke kan kjøpe oss ut av ?

 

:innocent: :innocent: :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen klimahysteriker, men syntes det blir litt for drøyt å avslå klimarapporter på et så snevert grunnlag. Det vil altid forekomme lokale avvik. At vi har hatt en kald 12 måneders periode sier egentlig ingen ting om fremtidig klima.

 

Jeg føler egentlig at hele klimadebatten er veldig preget av å trekke frem lokale og forbigående klimaendringer. Dette sikkert for å "bevise" sine påstander. Men, slike variasjoner vil det altid være uansett hvilken globale klimaendringer vi vil få på lang sikt. Klimadebatten handler ikke om i dag eller i morgen, men om hvor vi er om 10-100-1000 år.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du? Det er da bare en måte og tolke dette på. Klimaskeptikerne har hatt rett hele tiden !

All kulden vi har hatt i Norge nå i år kan jo kun bety at det er noe riv ruske galt med modellene klimabandittene i FN's klimapanel benytter seg av.

Uten golfstrømmen hadde det vært iskaldt i norden, vi ligger tross alt nesten på samme breddegrad som sibir, golfstrømmen er i gang pga temperaturforskjeller på jorden, og om temperaturer rundt om endrer seg kan det føre til at golfstrømmen endrer seg, og i værste fall stopper.

 

Noe som vil føre til at det blir betraktelig kaldere på denne delen av kloden.

 

Så om de hadde rett, så er vel dette bare nok et bevis...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Som sakt litt svingninger vil det alltid være, men viss man ser på totaltsett fra 1960-70 til nå, har utslippene økt med dramatiske mengder.

Har aldri vært så høye tall før.

Lenke til kommentar

Jeg har villedet dere. Dette er ikke mine egne meninger. Jeg er nemlig i heftig diskusjon med en kar på vg-bloggen. Les selv: http://31343.vgb.no/?p=413635

ps. Jeg er Imagine i kommentarfeltet.....

 

Supert at det er flere som deler mitt syn. Jeg ville bare ha en blindtest på hvor sterkt slike argumenter står.

Beklager dersom jeg fikk dere "fyrt opp". hehe.

 

Slik jeg ser det er det ingen grunn og plukke saken mer fra hverandre. Poenget var og få belyst hvor tøvete det er som legmann og vise til lokale værsituasjoner i en klima debatt, og det mener jeg at jeg har. Spørsmålet er selvfølgelig om vedkommende vil innse dette.... Vi får se.

 

Btw. Hører jeg slike argumenter støtt og stadig når gamlingene møtes på lokal-sjappa. Jeg blir heit i toppen av slikt tøvprat.

 

Takk for saklige og gode synspunkter hele gjengen! :)

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskelig for å påstå at vi ikke påvirker klimaet. Det har vært mye ekstremvær rundt på kloden de siste årene. At vi har hatt en kald vinter på østlandet er ganske ubetydelig i den store sammenhengen. Global oppvarming betyr ikke nødvendigvis at vi skal få det varmere lokalt her på berget.

 

Problemet er vel at man må samle data over en ganske lang periode for å trekke noen sikre konklusjoner.

 

I mellomtiden er det knapt noen politikere som tør å gjøre noe annet enn å gå inn for å begrense utslipp av det som muligens kan påvirke klimaet, og det høres vel trygt ut?

 

Vi har tross alt ikke noen andre verdener å flytte til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei!

 

Husk at det er forskjell på klima og vær -- det du refererer til faller nok i siste kategori, noe som også er nevnt nederst i notisen du lenker til.

 

Når det gjelder debatt-teknik, så får man nok ikke mer rett av å skrive med fet skrift og bruke mange utropstegn.

 

Ellers, fint at du er interessert i klima og vær - kanskje du kunne tenke deg å lære mer om temaet, f.eks. ved å ta et studie i metrologi:

http://www.uio.no/studier/program/fam/

 

--- Kyrre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flimzes.

Bevis i retning av? (Jeg må ha det inn med teskje)

 

Hei!

 

Et kjapt søk på Google Scholar ga i allefall denne artikkelen, som jeg ikke skal påstå at jeg har lest fullt ut, og som er litt gammel, men likevel:

http://www.pik-potsdam.de/research/past/scientific-departments/cli/cita/rahmstorf97.pdf

 

Den siterer en del fagfellevurderte artikler nederst. Det kan være at disse er bak en "paywall", men om du prøver igjennom et universitetsbibliotek burde du få tilgang (send meg PM om du trenger hjelp).

 

--- Kyrre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen år siden var det en del snakk om at den globale oppvarmingen ville føre til at effekten av golfstrømmen ville avta, og norden dermed ville gå inn i en kaldere periode...

 

Så kan man jo tolke dagens målinger som man vil.

Golfstrømmen er hovedsakelig drevet av vind (som er drevet av jordens rotasjon og temperaturforskjeller som det jo skal bli mer av med høyere drivhuseffekt) og isavsmelting har så og si ingen innvirkning på den i det heletatt.

 

Så golfstrømm kollaps skremselen kan du dra andre steder med.

Lenke til kommentar

Ånei, jeg er propagandaspreder fordi jeg gengir det som var skolepensum for få år siden.

 

Golfstrømmen er ikke drevet av vind, men av vann, det er en varm strøm i havet, og det er ingen som helt vet hva som skjer om vannstanden stiger, og det kommer mer kaldt vann fra nord inn der.

Men det har vært fryktet at det i værste fall kan stoppe golfstrømmen helt.

 

Så kanskje du kan dra andre steder med holdningen og ignoransen din i stedenfor.

Lenke til kommentar

Varmeutveksling med kaldt vann på bunn og varmt vann på toppen, der vind kjøler ned vannet på toppen slik at det har mønstret det har i dag.

 

Det er ofte en fordel å lese artikkelen du selv linker til.

 

Om denne strømmen med varmt vann plutselig skulle blitt kjølt ned veldig mye fortere enn vanlig med kaldt smeltevann fra nord, så er det en god mulighet for at det skaper en dominoeffekt som stopper hele den nordatlantiske strømmen, og etter det vi lærte på skolen er det heller ikke utenkelig at dette får konsekvenser for strømmer og vær rundt hele jorden.

Lenke til kommentar

Varmeutveksling med kaldt vann på bunn og varmt vann på toppen, der vind kjøler ned vannet på toppen slik at det har mønstret det har i dag.

 

Det er ofte en fordel å lese artikkelen du selv linker til.

 

Om denne strømmen med varmt vann plutselig skulle blitt kjølt ned veldig mye fortere enn vanlig med kaldt smeltevann fra nord, så er det en god mulighet for at det skaper en dominoeffekt som stopper hele den nordatlantiske strømmen, og etter det vi lærte på skolen er det heller ikke utenkelig at dette får konsekvenser for strømmer og vær rundt hele jorden.

Nei det du beskriver er en såkallt thermohaline circulation som f.eks den nordatlantiske strømmen.

 

Golfstrømmen derimot er drevet av vind i en såkallt Sverdrup transport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...