Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Høgskolen truer med å oppheve godkjenning av et emne


Ildflue

Anbefalte innlegg

Jeg går på Høgskolen i Østfold og ble ferdig med et emne på 15 studiepoeng i juni i år.

2 uker etter at jeg var gått i ferie så fikk jeg et brev om at jeg måtte skrive en ekstra oppgave på 2000 ord og levere denne innen skolestart pga. noen få % for mye fravær i obligatorisk undervisning.

 

Jeg tok kontakt med høgskolen og sa jeg ikke kommer til å levere oppgaven da emne allerede var godkjent og sendt inn til studweb.no / lånekassen etc. Argumentet mitt var at de ikke kan pålegge meg ekstra arbeid etter at emne er ferdig og i min ferie når de allerede har godkjent eksamen og emnet, men hadde de derimot sagt dette når jeg enda var i emnet så ville saken vært anderledes.

 

Jeg fikk aldri noe godt svar fra høgkolen, men brått i dag fikk jeg et brev i posten som sa at hvis ikke oppgaven leveres innen 17.september i år så ville ikke emnet være godkjent.

 

 

Kort innpå, har det lov, gjemmel og mulighet til å trekke tilbake et godkjent emne?

 

Håper noen kan svare meg, dette er en sak som irriterer meg fryktelig da Høgskolen har en tendens til å ha en "vår ord er guds ord"-holdning og herser med studenter som de vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godkjennelse av eksamen og emne er utøvelse av offentlig myndighet som regnes som et enkeltvedtak. Et enkeltvedtak kan omgjøres dersom det er ugyldig (forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c). At Lånekassen og du har mottatt underretning om at emnet er godkjent er ikke til hinder for at det kan være ugyldig. Et ugyldig vedtak kan omgjøres til skade for deg (i praksis opphever man normalt vedtaket).

 

Hvis du har fått et emne godkjent til tross for at du har for høyt fravær vil dette kunne være en mangel ved vedtaket som kan føre til at vedtaket er ugyldig. Jo høyere fravær, jo mer taler for at overtredelsen av oppmøtekravet får følger for vedtaket.

 

Når den offentlige forvaltning skal fatte vedtak skal den opptre saklig (herunder skal den ikke forskjellsbehandle), og den skal opptre slik at dens utøvelse av myndighet ikke får karakter av å være misbruk av myndigheten.

 

Jeg vil anta at fraværsreglene har "rang" av å være forskrift (bestemmelser om plikter som har en ubestemt "kundemasse"). Høgskolen mener tydeligvis at de kan dispensere fra forskriften - det er effektivt sett det de sier de vil gjøre hvis du gjør det de ber deg om.

 

Jeg ville argumentert som følger:

- Det er usaklig å kreve tilleggsarbeid i etterkant for å kompensere for fravær. Enten får man ikke gå opp til eksamen, ellers får man ikke gå opp til eksamen. Du fikk gå opp til eksamen. Hvis de ønsket å påberope seg fraværet ditt måtte de gjort det før de godkjente eksamenen din. (Denne argumentasjonen forutsetter at det er et vilkår for å få gå opp til eksamen at man har <x fravær - hvis det er et vilkår for godkjennelse av emne at man har <x fravær fungerer den dårlig.)

- Du har innrettet deg i god tro etter godkjenningen, og har lagt opp din studiebelastning til høsten etter dette. Det blir urimelig å ilegge deg tilleggsarbeid som kan kreve repetisjon av stoff fra et halvt år siden i starten av et nytt semester der du må begynne å lese nytt stoff. (Dette må tilpasses etter studieplanen din - argumentet fungerer f.eks. ikke særlig bra hvis det du leser dette semesteret er en direkte forlengelse av forrige semesters arbeid.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for hjelpen krikkert!

 

Kan forøvrig si at etter en mail til høgskolen hvor jeg argumenterte hvorfor dette var urimelig, samt stilte spørsmålstegn om hvordan og hvorfor de skulle oppheve en godkjenning for et emne, så fikk jeg et svar hvor høgskolen beklagde seg for "feilen" og at jeg slapp oppgaven.

 

Men dette er helt vanlig praksis for skolen, så nok en gang så gjør de akkurat som de vil, så fremt ingen sier i fra..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...