Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er mest økonomisk kjøring av disse to metodene?


MilKman'

Hvilken metode er mest økonomisk?  

75 stemmer

  1. 1. Hvilken metode er mest økonomisk i nedoverbakker?

    • Kjøre på tomgang (Sette bil i fri/clutche)
      4
    • La bilen bremse på giret. (3/4-gir i bakker med 50-60-soner)
      71


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men dem får bare vrake audien sin og kjøpe seg en dugandes bil.

Og dette begrunnes med?

Jesus for en usaklig kommentar....

 

Heh ja, han har nok hatt en 15år gammel Audi som hadde noen problemer med girkassen. Og derfor ble det slik at Audi hadde dårlig girkasse :p

 

Dette skulle blitt Mythbusters mat, test av girkasse slitasje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men det eg har lurt på er: Vist nedoverbakken er så slakk at du må gasse på for å holde 80 (5gir), vil det da lønne seg å sette bilen i fri for å trille i 80?

Vist bakken faktisk er så slakk, skal det vel litt til at bilen triller seg rett opp i 80.

Lenke til kommentar

men dem får bare vrake audien sin og kjøpe seg en dugandes bil.

Og dette begrunnes med?

Jesus for en usaklig kommentar....

 

Heh ja, han har nok hatt en 15år gammel Audi som hadde noen problemer med girkassen. Og derfor ble det slik at Audi hadde dårlig girkasse :p

 

Dette skulle blitt Mythbusters mat, test av girkasse slitasje.

 

Eller en 2.5 V6 TDI med automatkasse :p

Lenke til kommentar

men dem får bare vrake audien sin og kjøpe seg en dugandes bil.

Og dette begrunnes med?

Jesus for en usaklig kommentar....

 

Heh ja, han har nok hatt en 15år gammel Audi som hadde noen problemer med girkassen. Og derfor ble det slik at Audi hadde dårlig girkasse :p

 

Dette skulle blitt Mythbusters mat, test av girkasse slitasje.

 

Eller en 2.5 V6 TDI med automatkasse :p

Derfor man velger 2.8E V6. Først etter at bilen rundet 19 år har girlassem blitt litt rar, og den har trukket mye tung last.

Lenke til kommentar

Det er rett som det blir påstått at forbruket er lavere når bilen triller på giret, i alle fall for innsprøytningsmotorer.

 

Men hva med plasser hvor bilen vil miste farten når en triller på giret og en blir tvunget til å gi litt gass (selv om det er slak nedoverbakke). Vil forbruket her blir mindre av å clutche ut og la motoren gå på tomgang? -Gitt at bilen da holder hastigheten ved å trille?

 

Selvfølgelig kan dette være å dra det litt langt, og vil medføre mer clutching, men interessant å diskutere likevel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nokon som har kjørecomputer som kunne sjekket dette ut? kor mykje drivstoff ein brukar når man trillar, og kor mykje ein brukar når man har "litt" gasspådrag i ein nedoverbakke? :)

 

 

Eg veit det er snakk om minimal sparing, men er blir likevel snakk om litt når man kjøre masse i nedoverbakker :)

Endret av bryggern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nokon som har kjørecomputer som kunne sjekket dette ut? kor mykje drivstoff ein brukar når man trillar, og kor mykje ein brukar når man har "litt" gasspådrag i ein nedoverbakke? :)

 

 

Eg veit det er snakk om minimal sparing, men er blir likevel snakk om litt når man kjøre masse i nedoverbakker :)

Når jeg renner på høyt gir i nedoverbakke bruker jeg ingenting, har jeg litt gasspådrag blir det vel rundt 0,2-0,3L mila, alt etter situasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har aldri forstått grunnen til og sette den i fri, som sagt, jeg renner i gir og bruker ingenting drivstoff (delvis pga det er ein opel).

Bilene er ikke lagt for og rulle 70-80 km i fri heller, så vil ikke tro det er helt ideelt for bilen heller.

 

For og ikke snakke om at vist du renner i fri så er det ingenting som bremser utenom når du trykker på bremsepedalen, det vil si at bremsene går fort varme, ikke en risiko jeg ville tatt for og spare 0,2-3L pr. tank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...