Gå til innhold

Dvd-R eller Dvd+R? Eller hvilken multiformat brenner?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en dvd brenner nå. Men jeg er usikker på hvilket format jeg skal gå for. Jeg har lest gjennom guiden her på HW, samt en del lignende tråder. Men jeg er fremdeles usikker.

Jeg har forstått det sånn at Dvd-r er mest kompatibel med spillere, samt at det virer som det er lettere å få tak i billige og raske plater til disse. F.eks. 4x Dvd-r plater til 12 - 21 kr hos brenner.no. Jeg har en "Sony dvp-ns 405" stuespiller som jeg vil spille av backup av filmene mine på dersom noen skulle bli ødelagt.

Men magefølelsen min sier at Dvd+r kommer til å bli mest "standard" seinere og virker som det smarteste valget sånt sett. Dvd+R med 4X finner jeg kun til 35 kr +++ :( Prisforskjellen blir jo en del når jeg skal kjøpe over 100 plater!

 

Hvorfor ikke multiformat? Ja si det. Har lest at noen har problem med at brennere ikke tygger alle media, og da jeg gjerne vil bruke billige plater så lurer jeg på om det er noen som har prøvd litt forskjellig og kan komme med gode tips. Er veldig usikker her.

 

Håper noen kan ta seg tid til å knotte ned et svar og to da. Hadde satt stor pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint å se at du hadde satt deg litt inn i saken før du spurte :smile:

 

Selv har jeg combobrenneren til sony. Kan ikke si at jeg er annet enn stråkebde fornøyd med den. Har hverken hatt feilbrenninger, eller kjøpt plater den har hatt problemer med å takle. Princo 4x platene som selges på brenner.no til kr 12/- stk takler den helt fint, og resultatet blir perfekt.

 

Derfor kan jeg ikke annet enn å anbefale combo-brenneren fra Sony, (samt Princo-platene).

 

Mener å ha lest her i forumet at NEC 1300 er mer kresen på platene. Uansett lykke til med valget! :wink:

Lenke til kommentar

du kan ikke ta feil.. med de to 8)

 

sony dyrere enn nec men skriver og bruker flere typer dvd plater enn nec

nec etter hacket firmware er helt topp og ser ut som den er bedre enn sony.

har begge to selv og nå bruker jeg mere nec enn sony

de står i hver sin maskin så jeg kan bruke de samtidig..

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe meg en dvd brenner nå. Men jeg er usikker på hvilket format jeg skal gå for. Jeg har lest gjennom guiden her på HW, samt en del lignende tråder. Men jeg er fremdeles usikker.

Jeg har forstått det sånn at Dvd-r er mest kompatibel med spillere, samt at det virer som det er lettere å få tak i billige og raske plater til disse. F.eks. 4x Dvd-r plater til 12 - 21 kr hos brenner.no. Jeg har en "Sony dvp-ns 405" stuespiller som jeg vil spille av backup av filmene mine på dersom noen skulle bli ødelagt.

Men magefølelsen min sier at Dvd+r kommer til å bli mest "standard" seinere og virker som det smarteste valget sånt sett. Dvd+R med 4X finner jeg kun til 35 kr +++ :( Prisforskjellen blir jo en del når jeg skal kjøpe over 100 plater!

 

Hvorfor ikke multiformat? Ja si det. Har lest at noen har problem med at brennere ikke tygger alle media, og da jeg gjerne vil bruke billige plater så lurer jeg på om det er noen som har prøvd litt forskjellig og kan komme med gode tips. Er veldig usikker her.

 

Håper noen kan ta seg tid til å knotte ned et svar og to da. Hadde satt stor pris på det.

 

DVD alliance som er bestemt å standarisere DVD+formatet er Microsoft, Hewlett-Packard, Mitsubishi Chemical/Verbatim, Philips, Ricoh, Sony, Thomson y Yamaha, Dell Computer og flere melder seg inn.

 

Det sier at DVD+ som kommer til å bli standar

For eksempel flere merke-pc som har DVD brenner, bruker dvd+.

Velg DVD+ i tillegg, sparer du penger (en koster ca kr1600)

Sorry hvis du ikke har en dvd+ brenner :cry:

 

Les også her:

www.dvdrw.com

http://www.dvdforum.org

http://noticiasdot.com/publicaciones/2003/...ias270203-1.htm

http://www.pcpro.no/cd_dvd/dvd_brenner/NyD...ndard130802.htm

Lenke til kommentar
Men jeg er fremdeles usikker.

Jeg har forstått det sånn at Dvd-r er mest kompatibel med spillere.

 

Feil.

DVD+R er mest kompatibel.

 

About DVD+R/+RW

The DVD+R/+RW format is capable of recording up to 4.7 gigabytes of digital video, images or data. This equates to the storage capacity of seven CD-R/RW discs and the potential to store thousands of digital photographs or approximately two hours of digital video. The primary benefits of DVD+R/+RW include its functionality, simplicity and two-way compatibility, meaning that DVD+R and DVD+RW media can be played in most DVD video players and DVD-ROM drives in use today.

 

http://www.dvdrw.com/microsoft.html

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hvordan du får til å tolke det som at + formatet er mest kompatibelt, og uansett går jo lenken til hjemmesiden til + alliansen, så det blir litt svakt å bruke som dokumentasjon. Gå heller til http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers, og test med +R og -R. 85% støtter +R, mens 90% støtter -R.

 

Om jeg skulle veddet på om + eller - vinner formatkrigen, ville jeg nok satset på +, men jeg har likevel kjøpt en Pioneer 105, selv om den er en ren - brenner. Det er fordi den så vidt jeg kan bedømme utfra erfaringer på f.eks. http://forum.firmware-flash.com/viewforum.php?f=2 gir best kvalitet på brenning av -R, og at -R plater er billigere enn +R.

 

Det finnes også en hacket firmware til den som gjør at den blir sonefri, og kan lese originale DVD-plater med full hastighet, i stedet for 2x, som er det vanlige for brennere.

 

Nå som de fleste begynner å bare lage flerformat-brennere, blir det enda vanskeligere for et format å ta over. Hva som blir det mest brukte formatet kan dermed bli avgjort av plateprodusentene, og på det området har -R fortsatt et fortrinn, med flere produsenter og større produksjon.

 

Forøvrig tror jeg at Blue-Ray el. blir vanlig før verken + eller - klarer å vinne noen krig.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke det er noen grunn til å filosofere over hva som blir standard. De eksisterer jo godt side om side. Det er ikke slik som med vhs og beta at filmene må komme i to formater, det er jo bare de tomme dvd platene som må komme i to utgaver. En dvd- brenner leser jo greit dvd+ plater og omvendt.

 

Kjøper du en kombinert brenner betaler du masse ekstra for en funksjonalitet du sannsynligvis aldri kommer til å bruke.

 

Skulle det mot formodning skje at DVD- salget stuper fordi alle kjøper DVD+, og at prisene på tomme DVD- plater dermed blir dyrere, vil neppe det skje med det første hvertfall. Og da vil det være på tide å skifte ut dvd brenneren med en ny som brenner 8X (minst), og koster max kr. 800,- :yes:

 

Ergo - mitt råd er å kjøpe det som fungerer best for deg i dag. Personlig kjøpte jeg en Pioneer DVD- brenner og er fornøyd med den. Billige dvd plater var den viktigste grunnen.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hvordan du får til å tolke det som at + formatet er mest kompatibelt, og uansett går jo lenken til hjemmesiden til + alliansen, så det blir litt svakt å bruke som dokumentasjon. Gå heller til http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers, og test med +R og -R. 85% støtter +R, mens 90% støtter -R.

 

Om jeg skulle veddet på om + eller - vinner formatkrigen, ville jeg nok satset på +, men jeg har likevel kjøpt en Pioneer 105, selv om den er en ren - brenner. Det er fordi den så vidt jeg kan bedømme utfra erfaringer på f.eks. http://forum.firmware-flash.com/viewforum.php?f=2 gir best kvalitet på brenning av -R, og at -R plater er billigere enn +R.

 

Det finnes også en hacket firmware til den som gjør at den blir sonefri, og kan lese originale DVD-plater med full hastighet, i stedet for 2x, som er det vanlige for brennere.

 

Nå som de fleste begynner å bare lage flerformat-brennere, blir det enda vanskeligere for et format å ta over. Hva som blir det mest brukte formatet kan dermed bli avgjort av plateprodusentene, og på det området har -R fortsatt et fortrinn, med flere produsenter og større produksjon.

 

Forøvrig tror jeg at Blue-Ray el. blir vanlig før verken + eller - klarer å vinne noen krig.

 

Slapp av. Du trenger ikke å gråte. Sånn er det bare :lol:

Lenke til kommentar
Komplett er nå billigere på + plater.. får jo + plater ned i 13.6kr pr plate der nå.. Dette er også DataWrite og ikke jalla Princo :)

Datawrite selger bare andres plater med sitt navn, og siden ikke de oppgir å siden sin hvem som produserer dem, er det vanskelig å si hvor gode de er. Sansynligvis er de Ritek, og i såfall skal det være god kvalitet, men de er jo bare 2,4x. Datawrite selger f.eks. også plater produsert av Princo, men Princo har ikke noe til overs for + alliansen, og lager derfor bare - plater, så det er det ikke.

 

brenner.no og Princo 4x har jeg vel skrytt nok av, så det hopper jeg over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...