Gå til innhold

Problemer med kodeker


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har litt problemer med avspilling av filmer på PCen. Dette gjelder filmer i hvilke som helst format og hvilken som helst avspiller. Det som skjer er at etter noe tid fryser bildet, mens lyden fremdeles spiller. Jeg ser også at spilleren bruker alle CPU resurser. Når jeg prøver å stenge ned avspilleren skjer det ingenting og når jeg terminerer prosessen fryser PCen og jeg må resette hele driten.

 

Problemen oppstod etter at jeg installerte Nemo codec pack 5.0 (build 8 ). Dum som jeg var valgte jeg full installasjon uten å lese brukerveiledningen. Da oppstod det selvfølgelig konflikt mellom flere av kodekene. Jeg avinnstallerte denne og la innpå Nemo codec pack 4.4 (som jeg tidligere har hatt god erfaring med). Alt virket tilsynelatende bra inntil problemene beskrevet over begynte å dukke opp.

 

Er det noen som har noen gode råd/tips å komme med? Jeg er ganske lysten på å reparere problemet uten å trenge å reinstallere Windows XP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert det er Nimo som er problemet da vet du. :wink:

Men du burde avinstallere ALLE codec'er du har inne, (DivX, XviD, AC3 ffdshow, Nimo og så videre) deretter sjekk registeret ditt for strenger og nøkler som har med noe som ligner på en codec å gjøre, å fjern disse også. Deretter laster du ned G-Spot, det er et program som sjekker hvilken codec diverse filmer er encoda med. Da kan du holde styr på hvilke codec'er som eventuelt lager problemer. Du burde heller aldri innstallere flere codec'er enn du vet du har bruk for, da mange codec'er er betavare og ofte lite kompatible med hverandre. Man burde heller ikke installere flere cocec'er på rad uten å teste i mellom, selvfølgelig.

Codec'er kan være skikkelige smerter i rumpa hvis du er uheldig.

Lykke til! :)

Kan også selvfølgelig være spyware ja!

Lenke til kommentar

Det er ikke noe spyware problem (tested med ad-aware). Jeg har avinstallert alle kodeker. Kjørte regsvr32 /u på alle .ax og .dll filene tilknyttet de kodekene som ikke ble fjernet av avinstallasjonsprogrammet til Nemo. Gikk også gjennom registeret og slettet oppføringer som ikke burde være der.

Lenke til kommentar

sikker på at det ikke er selve filene det er noe feil med? har selv erfart at mange .avi filer har opptil flere feil som fører til at bildet henger, lyden fortsetter og man får en feilmelding...så avsluttes avspilleren.

jeg bruker dette appet for å sjekke eventuelle feil http://divfix.maxeline.com/

har prøvd forskjellige løsninger for å fikse dette, f.eks AviDefreezer og avifixjoiner, men med blandede resultater(bilde/lyd usynkronisert osv)

sjekk http://www.doom9.org/ for mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...