Gå til innhold

Nytt tegnebrett


Anbefalte innlegg

Det gamle Wacoom bamboo brettet mitt har takket for seg og jeg trenger ett nytt brett. Det skal hovedsakelig brukes til å tegne i Photoshop CS2 og bør helst ikke koste mer enn 2000,-.

Noen som har noen anbefalinger?

 

Om dette er feil sted å lage denne tråden, smekk meg på fingrene også skal jeg få flytta det til korrekt lokasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et nytt Bamboo Fun er jo kanskje ikke å forakte? Etter at Wacom dessverre besluttet å legge ned Graphire serien, så er neste steg Intuos. Personlig anbefaler jeg A6 eller A5, men vet av erfaring at mange kun anbefaler A4. Akkurat nå har jeg et Intuos3 A5 (samt Bamboo Fun A6) og synes A5 er nesten i største laget med både tanke på plass og armbevegelse.

Lenke til kommentar

Det er den nye generasjon Bamboo Fun A5 ja, har dog bare prøvd 1. gen Bamboo, men går utifra at denne ikke er noe dårligere. Til daglig bruker jeg kun Intuos, men Bamboo er også veldig bra hvis man ikke trenger de ekstra funksjonen til Intuos. Anbefaler Bamboo Fun, fremfor "billigere" Bamboo da den er etter Wacoms nettsider bedre til tegning og grafisk arbeide.

Lenke til kommentar

Har Bamboo Fun SMALL selv, og er i og for seg førnøyd. Ville egentlig ha intous4 som er enda bedre, men var usikker på hvilken størrelse. Mye greiere å kjøpe noe til 899,- enn å brenne vekk 3500,-

 

Brettet passer sånt sett mitt bruk foreløpig som er Photoshop redigering (maskering, dodge/burn osv.) men utvikler det seg til mer grafikk så må jeg nok opp en størrelse eller to og da blir det nok Intous.

Lenke til kommentar

Å kun være prisbevist er kanskje ikke alltid det smarteste, det er i hvertfall mye negative tilbakemeldinger om Pixmania på nettet. Selv har jeg aldri handlet der.

 

Erfaringer med Pixmania: https://prisguiden.no/butikker/251

 

 

Har handlet av de 3 ganger,2 ganger ikke noe tull alt gikk flott.

 

Tredje gang var det en flaske som hadde sprukket og dermed var det endel ting i forsendelsen som var skadet.

Sendte pixmania mail hvorpå jeg fikk beskjed om å levere til posten,og pixmania betalte meg tilbake uten noe tull,eneste var at det tok en god stund før jeg fikk beløpet tilbake på konto da.

Men ble i hvertfal ordnet opp i,så alt i alt er jeg fornøyd med servicen.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri handlet på Pixmania, men på grunn av ryktet deres.

 

Bedrifter som selger ting billig, må ofte spare på andre ting som kundeservice og effektivitet når noe går galt.

Jeg tror ikke de er lugubre, jeg tror bare at marginene får at noen kan gå galt er større.

 

Jeg fikk faktisk liv i det stakkars brettet mitt i går, men jeg er modem for en oppgradering. Det er ikke like følsomt som før og selve flaten megynner å bli ripete. Mest på grunn av at det ikke er så følsomt som før...

Lenke til kommentar

Når det gjelder størrelse på brett handler det om to ting:

 

-Personlig tegnestil; Hvor store armutslag bruker du, hvor stort presisjon har du?

-Størrelse i forhold til din faste arbeidsskjerm; A5 fungerer helt fint opp til ca. 20"

 

Intuos serien er har også sensorer for rotasjon og vinkel på pennen, noe som gjør den spesielt egnet til ILLUSTRASJON, og er kanskje litt mindre viktig for mennesker som først og fremst søker en erstatning for mus.

Endret av silverhalide
Lenke til kommentar

Er ikke sånn uten videre enig i at størrelsen på skjermen dikterer størrelsen på tegnebrettet, eller omvendt, siden tegnebrettet dekker hele skjermen uansett hvor mye man zoomer inn og ut av det man holder på med. Har selv gått fra 17" til 24" skjerm for en del år siden uten å føle behovet for å oppgradere til større tegnebrett, samt min bedre halvdel jobber noen ganger på en 15,4" bærbar og har heller aldri nevnt at hun synes det er/bør være noen sammenheng størrelsesmessig mellom skjerm og brett. Men, der jo derfor Wacom lager forskjellige størrelser for ulike behov, her er f.eks en kort guide til å velge størrelse: http://www.moderskeppet.se/wacom/storlek.php

 

Når det gjelder rotasjon og vinkel/tilt, så er det bare vinkel/tilt som støttes av den medfølgende "Grip Pen" til Intous, for å få rotasjon må man ha "Art Pen". http://www.wacom.eu/index2.asp?lang=en&pid=252

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde ett Wacom Bamboo Fun Pen and Touch str medium (skal vel være ca a5, og det solgte jeg etter ca ett år og kjøpte meg ett Wacom Intuos4 str small (A6 wide).

 

Angående størrelse syns jeg det var trivelig å gå ned en størrelse på brettet, nå skal det sies at det er veldig overkill for meg å ha Intuos4 da jeg stort sett bare bruker det til bildebehandlig og tegning 2 ganger i året. Jeg har tegnet litt de siste dagene og syns ikke jeg savner større brett uansett hva jeg tegner og syns a6 brettet er 100 % til mitt bruk. Også tar det jo ikke så stor plass, ryker mitt brett nå så skal jeg bestille nytt a6 brett.

 

Angående modell hadde jeg uten tvil kjøpt Intuos4, mer presis, bedre penn, trivelig pennholder, flere knapper på brettet (mer effektivt) og rett og slett man føler man sitter og arbeider med riktig kvalitet.

 

Nå har noen som virkelig kan tegne kjøpt mitt Bamboo Fun Pen and Touch og vedkommende er veldig godt fornøyd med det, og jeg var veldig godt fornøyd med det når jeg kjøpte det, så har du ikke prøvd bedre tegnebrett blir du også sikkert fornøyd med Bamboo serien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...