Gå til innhold

Trådløs ruter - mange forstyrrende signaler


LoKe2k

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har store problemer med wifien. Jeg trodde lengde det var NGT som hadde dårlig linje, men det viser seg at det er såpass mange andre trådløse nettverk at det blir støy på linja. Når jeg kjører med kabel er det ingen problem, men det er ikke noe jeg har lyst å gjøre i hele huset.

 

Jeg har lagt ved et bilde av SSIDer, der dere kan se at det er to andre på kanal 1, det er tre på kanal 6, en på kanal 8, og fem på kanal 11.

 

Hvilken kanal bør jeg velge? Slik jeg ser det går det jo ikke an å unngå å kræsje med noen, siden man tar tre plasser uansett, så jeg valgte å ta kanal 1, der jeg "bare" må dele med to andre. Noen som har noen tips til hvordan å gjøre wifien bra?

 

Tusen takk for hjelp!

post-116399-1283350427,7843_thumb.jpg

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok valgt kanal 3 eller 4 i det minste.

Da får du mindre overlapp med kanal 1 og 6 enn om du velger kanal 1 (eller 6) direkte.

 

Du skriver ikke "hva slags" WiFi du har, så jeg antar det er "G" (2.4GHz) som 'alle bruker'.

Et alternativ er "A" som bruker 5GHz, men enda bedre er det om du kan bruke "N" og sette det trådløse aksesspunktet til å kun benytte 5GHz-kanalene. ("N" kan benytte både 2.4 og 5.)

Men det er ikke sikkert du kan gjøre dette uten å måtte bytte HW i en elelr flere ender.

Lenke til kommentar

Test på kanal 3 og kanal 4. Sjekk hvilken båndbredde du får lokalt.

 

Test deretter din tilkobling på www.nettfart.no

Følg med når linja testes. Holder hastigheten stabil, eller faller den plutselig ned?

Det kan skyldes inferens, dvs. at du krasjer med andre trådløse kanaler.

 

Prøv det samme på kanal 4. Får du samme problem der? www.pingtest.net kan du også bruke, sjekk hva du får i jitter. Er den over 10 ms har du en dårlig forbindelse.

 

Om det ikke løser seg anbefaler jeg at du går til innkjøp av en dualband-router.

Det finnes mange på markedet, f.eks Netgear WNDR3700 som er veldig stabil.

Dualband-routere støtter nemlig 5 GHz, og det er et mye mindre brukt nett enn 2,4 GHz.

2,4 GHz brukes av mye rart, f.eks trådløse telefoner, mikrobølgeovn, andre trådløse nett ++.

 

Du sier ikke hvilken router du har, fint om du kan gi opplysninger om det.

Det kan hjelpe om du bare bruker 20 MHz-båndbredde om du har en 802.11n-router, siden den bare bruker en kanal.

 

 

Lykke til med feilsøking!

Lenke til kommentar

Wow gutter, takk for veldig god og rask hjelp.

 

Jeg har en sånn Inteno-ruter som følger med NGT. Kjører "G med 2,4ghz som alle har" ja ;) Veldig basice greier.

 

Om jeg kjører i 5ghz, vil alle bærbare i leiligheten vår (alle er nyere enn tre år) fungere med den? Og hva med denne N-teknologien, er det noe som fungerer med alle bærbarene våre? Igjen, ingen av de er spesielt fancy men ingen er veldig gamle heller.

 

Jeg gjorde som dere anbefalte og testet. Etter fire tester på hver fant jeg ut at kanal 4 var den beste. Med en snitt på 0 i prosenttap, 45 i ms i snitt på den andre og så 20 ms i snittt på den siste. Kanal tre var faktisk vesentlig dårligere, med prosenttap snitt på 2, så 60 ms på andre og 38 ms i snitt på siste.

 

Jeg har uansett bestilt sånn Next3 Mini med VDSL2-teknologi, den ligger på 30 000 kbps ned og 5 000 kbps opp. Fra før har jeg Next1 (6000/750). Er det slik at med såpass mye større båndbredde vil jeg oppleve at ting går raskere, eller har jeg så dårlig wifisignal at det uansett ikke vil være så stor forskjell?

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

11n er teknologi som gir mere hastighet, rekkevidde og større stabilitet på trådløsnettet.

Dette skyldes at de bruker flere antenner og datastrømmer på samme tid (MIMO).

 

Med VDSL2, så henger uansett ikke 11g med, så du kan gjerne oppgradere trådløsrouter.

Se f.eks på Netgear WNDR3700 som har begge frekvensbåndene.

 

Hva laptopene dine støtter, kan du finne ut ved å sjekke hvilke kort som står i.

Du kan enten sjekke specs til maskinene, se i enhetsbehandling eller prøve programmet SIW.

Mange Intelkort støtter 11a (5GHz) og 11b/g/n (2,4GHz). Det er forøvrig støtte for MIMO på 5GHz også.

Lenke til kommentar

Ok. Om jeg oppgraderer til den ruteren dere alle linker til, vil 5ghz-båndet (802.11a) henge med VDSL2? Eller må jeg ha 11-n?

 

Mitt nettverkskort, som jeg mener er det minst avanserte kortet av maskinene her hjemme er et Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (Tri-mode 802.11a/b/g).

 

Så om jeg ønsker N-greier så må jeg oppgradere nettverskortet. Vurderer å kjøpe ny bærbar uansett, en Sony Vaio Y, er det slik at det er standard at nye PCer blir levert med N-teknologi?

 

Takk for gooood hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Vaio Y har 2,4GHz med 11n, men mangler 5GHz.

 

Når det gjelder signalene, så burde du heller velge kanal 6!

De andre du deler kanalen med ligger på grensen til hva som kan detekteres, mens kanal 1-2-3 er relativt kraftig forstyrret.

 

Omtrentlig skala på inssider og andre måleprogram: Må tas med en klype salt, da lokale forhold og utstyr varierer.

 

-40dB = Signal ved router

-60dB = Eget signal i naborom

-80dB = Nabo 20-40m unna

-100dB = grensen for hva man kan motta på WLAN

Lenke til kommentar

Hei

 

Er du sikker på at det er lurt? Legger ved et nytt bilde. Ser da ut som kanal 6 er ganske trafikkert?

 

For ordens skyld: Jeg er NextGentel_2F.

 

Takk for god hjelp så langt. Vil 2,4ghz men med N-teknologi fungere bedre, eller vil det også kræsje med alle andre siden det er samme frekvensen?

post-116399-1283464520,5244_thumb.jpg

Lenke til kommentar

OK, da skjønner jeg litt mere :-)

 

Du klarer vel å overdøve de fleste av disse signalene, men det kan selvsagt være en helt annen situasjon ved routeren din. Den skal tross alt motta deg uten at naboene blir for forstyrrende der..

2,4GHz med 11n bruker minst like mange kanaler som 11g. Man kan sette den opp med 20 eller 40MHz båndbredde.

Den sistnevnte er den som gir 300Mbit brutto og dekker halve båndet...

Lenke til kommentar

Aha, så jeg bør gå bort til ruteren og sjekke der hvilke kanaler som finnes? Det er viktigere enn hvilke kanaler jeg har her borte på rommet?

 

Ok, så hva bør jeg gjøre for å full wifi-utnyttelse av det kommende båndet mitt? Og helst i 5ghz så de andre tre tusen 2,4ghz-kanalene ikke forstyrrer signalet for mye :)

 

Edit: Lagt ved bilde nå. På "ved rutern" har jeg sittet ved ruteren i 5 minutter. Ting ser styggere ut etter 15 min, se "ved rutern2". Her snakker vi høy trafikk ved rutern.

 

Internetten er helt mongo, mister hele tida signalet, som om den ikke reagerer når jeg trykker på ting. Måtte prøve fire ganger før det gikk an å laste opp det bildet her på 290 KB liksom. :(

post-116399-1283471158,7803_thumb.jpg

post-116399-1283471583,0858_thumb.jpg

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

De signalene som forstyrrer er ikke så voldsomt sterke egentlig. Alt som er -90 til -100 er svake signaler.

Spørsmålet er hvor godt du overdøver de signalene fra PC til router.

Slik du mottar eget signal (fra router) nedenunder, så vile jeg tro at dette ikke skulle være så problematisk.

Du har 30dB margin mellom routerens signal og naboene. Dette er faktisk 1000 ganger sterkere...

 

Hvis du får dårlig hastighet når du har PC oppe ved routeren, så kan det tyde på at det er noe annet enn signalstyrken og støy som skaper problemet ditt. Jeg ville prøve ny trådløsdriver og uten kryptering, for å se om det er noe problem der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...