Gå til innhold

VGS: Hvilken linje har dette? (Dataingeniør)


Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Rådgiverene på skolen her (tiendeklasse) har begynt å mase no forjævli om at vi må finne det riktige, jeg har forsåvidt funnet det - er bare ikke sikker på akkuratt hvilken linje, og hvilken skole. Jeg tenkte etter vgs å gå dataingeniør. Det du trenger da er vel bare vanlig studiekompetanse+forkurs.

 

Greia er at jeg vil IKKE bo hjemme under vgs tiden, og skal da finne en linje hvor jeg må flytte.

Jeg tenkte at elektro->Ikt-servicefag->påbygg, for da er valget viss jeg bor hjemme å bytte klasse(og skole) underveis, noe som er uaktuelt.

 

Linja er også veldig interresang iom. at det er elektro, + data. Og jeg liker data. Veldig mye. :whistle:

 

Det jeg vil gå

 

Jeg bor i Ski, så som dere ser må man nesten flytte for akkuratt den linjen. Jeg er veldig klar til å bo hjemmefra, og lurer på om det er en slik linje å anbefalle i bergen? (Ville blitt mye billigere, for jeg har familie der :) )

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil bli høgskoleingeniør, så er det verdt å merke seg at du trenger fordypning i matematikk og fysikk. Det vanligste er å gå tre år allmenn, men det finnes et utall løp som involverer yrkesfag. Påbygg er blant dem, men kun påbygg gir deg ikke nok realfag til å kvalifisere til ingeniørstudier. Da er det bedre om du går to år yrkesfag og deretter forkurs ved en høgskole.

Lenke til kommentar

Hvis du vil bli dataingeniør kan du like gjerne velge realfagslinje på allmenn.

 

Hovedfagene til dataingeniørstudiene er matematikk, tallteori, algoritmeteori og matematikk i praksis gjennom programmering for å si det slik.

 

Dataingeniør er relativt tørt og teoretisk.

 

Eneste grunn til å gå veien om fagutdanning er dersom du tar fagbrev, dersom du ikke tar fagbrevet, men hopper rett på videre studier har du gått en kronglete vei til liten nytte. Ingeniører med fagbrev er generelt ettertraktet, men dette tar jo noen år ekstra :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Så jeg kan gå det jeg har funnet til nå, men dropper påbygg og går heller forberedende?

I teorien kan du det, men det vanligste er som sagt å gå tre år allmenn.

 

Jeg må forresten få anbefale NTNU, siden du vurderer utdannelse innen data. Med en mastergrad innen data herfra er du, per i dag, garantert jobb.

Lenke til kommentar

Så om jeg tar vanlig vgs, med den matten og slikt som trengs og master fra NTNU (master i dataingeniør eller hva kalles det?)

 

Jeg er egentlig ganske skolelei, eller, jeg er lei av å måtte møte opp, og ikke ha noe å si og bli behandlet som små drittunger, + at jeg får liksom ingen ordentlige utfordringer akkuratt nå.

Jeg vil heller ikke gå vanlig realfag, da de jeg har snakket med sier det er bare ungdomskolen igjen.

Lenke til kommentar

Om du er lei av det systemet du kjenner fra ungdomsskolen, så kan det være greit med et par år yrkesfag. Jeg gikk selv den veien, men det har komt tilbake og hjemsøkt meg i ettertid - selv om jeg ikke går noen ingeniørutdannelse. Vil du studere data på et høyere nivå, så trenger du matematikk. Slik er det bare.

 

NTNU har hovedsaklig tre linjer som vil passe deg: datateknikk og kommunikasjonsteknologi (begge sivilingeniør) og informatikk (realfag).

Lenke til kommentar

Jeg vil nå helst ha dataingeniør, men jeg er nå ikke helt sikker på hva dette er, men jeg tror det er det som passer est. Hva vil sivilingeniør si?

 

Siving ser kult ut det og, jeg vil ha noe kult(noe du "holder ut" i :p ), gjerne noe som omhandler programmering (PHP, C, java), og bra lønn.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Sivilingeniør er en tittel som er i ferd med å forsvinne, men det betyr 5-årig høyere utdannelse innen teknologi (mastergrad i teknologi). Høgskoleingeniør er på sin side 3-årig utdannelse innen teknologi. Kort fortalt har sivilingeniører høyere utdannelse og er stort sett en god del bedre betalt. Sivilingeniørstudiene ved NTNU er også landets mest prestisjefylte ingeniørutdannelser.

Lenke til kommentar

Det høres egentlig ganske bra ut, ang. vgs - Jeg er veldig intr. i å flytte, tror forsåvidt jeg ikke har godt av å bo hjemme mye lenger heller. Flytte hjemmefra burde ikke være noe problem, men jeg må jo finne en linje som passer og jeg vil gå. Må jeg ta noe spesiell matte for siv.ing? Og hva er egentlig dette forkurset?

Lenke til kommentar

Siv.ing. krever i utgangspunktet Matte R1 og R2 og Fysikk 1. Det er mulig at noen linjer også krever andre fag i tillegg, men dette gjelder i hvert fall for utdannelse innen data.

 

Forkurs er vanligvis et ett-årig kurs for å gi deg det utgangspunktet du trenger for å starte på en ingeniørutdannelse. Hovedvekten ligger på realfag, men det er også andre fag inne i bildet - dog ikke like sterkt representert som i allmenn påbygg. Forkurs kvalifiserer til opptak på ingeniørlinjer ved norske høgskoler og universiteter, men gir deg ikke generell studiekompetanse. Det betyr at du ikke kan søke deg inn på noe annet enn ingeniørlinjer.

 

Man kan også ta forkurs med kun realfag om man har generell studiekompetanse og mangler kun fordypning i realfag.

Lenke til kommentar

Som dataingeniør blir du ikke utdannet til å bli en programmerer direkte, du blir utdannet med et matematisk grunnlag som skal gjøre det mulig for deg å designe algoritmer og overordnet systemstruktur. Det ligger på en måte på et høyere abstrakt nivå enn programmering i seg selv. Det er ikke uten grunn at dataingeniør er et studium med stort frafall, mange ser for seg noe helt annet enn det er.

 

Dersom du liker mer praktisk "hands on" programmering er nok mer profesjonsrettede utdanninger som ved NITH, har en kompis som utdannet seg på NITH. Han fikk skikkelig "hands on" lærdom og jobber nå som programmerer. Men han sier selv at han angrer litt på at han ikke tok mer matematikk, det er umulig for ham å få opptak på videre masterutdanning uten å bruke et år på matematikk først.

 

På en annen side, dersom du synes programmering som får mekaniske og elektriske ting til å skje er kulere enn databasebehandling og serverapplikasjoner er nok en ingeniørgrad innenfor kybernetikk, mekantronikk eller elektronikk å foretrekke. Her får du mye mer praktisk "hands on" erfaring enn på et dataingeniørstudium. Går selv kybernetikk og mens datafolkene lager noe database greier sitter vi å programmerer mikrokontrollere, lager roboter o.l ;)

 

Forkurs er for de som ikke har alle fag en trenger, typisk inneholder de matematikk og andre realfag som fysikk og kjemi etc.

Lenke til kommentar

Ikke ta elektro, for det første er allmenn bedre for alle ingeniørlinjer. I tilegg så er det godt mulig at du ombestemmer deg. Jeg hadde ikke samme planer i 10-klasse som jeg har nå. Ikke glem at du har lite erfaring med universitetsfag. I tilegg tror jeg ikke det er spesielt godt læringsmiljø på elektro, det er nok en del bedre på allmenn.

 

Hvis du ikke ønsker å bo hjemme har du flere valg. F.eks. skaff deg en hybel i Oslo, så kan du gå på de beste offentlige skolene i landet. Det eksisterer ikke så mange internatskoler i Norge, men hvis du har lyst til det så er UWC en god mulighet. (du må søke deg inn etter det første året) Det er også skoler i England du kan søke deg til.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...