Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem reset - NEAS - Thomson TCM420


Anbefalte innlegg

Hei! Problemet startet fredag 27.08.10.

 

Spesifikasjoner:

-Modem: Thomson TCM420

-Router: D-Link DIR-300

-Type: Kabel

-Hastighet: 20/10 Mbit

-Leverandør: Nordmøre Energiverk

 

Det som skjer:

Modemet resetter seg med engang jeg bruker litt linjekapasitet. Ringte leverandøren og de sier at de kunn har 1 brudd i loggen sin, men det har vært over 20brudd iløpet av dagen. Med engang jeg prøver å bruke litt linje annet en å surfe, som feks skype, msn eller spill så resetter modemet seg, å fortsetter å resette seg helt til jeg skrur av alt som drar linje. Dro inn til leverandøren og leverte modemet og fikk nytt, og det ble bare værre. Så nå fungerer linja såvidt og resetter seg så å si uansett hva jeg gjør.

 

Dette er hva jeg tror kan være årsaken:

-Dårlig kontakt med kabellinja.

-En eventuell tredjepart som ''hacker'' og renewer tilkoblingen.

-En form for virus som eventuellt kan ha kommet inn i systemet.

 

Ting jeg har prøvd:

-Restartet modem og router, opptill flere ganger

-Koblet pc direkte til modem.

-Skiftet modem.

-Ringt kundeservice hos leverandør.

-Ringt kjenning som også har endel datakunnskaper.

 

Har endel kjenskap innenfor internett, og har aldri hørt eller opplevd noe lignende før.

 

Om noen har noe form for informasjon om hva problemet er eller hva jeg, eller hva neas eventuellt kan gjøre for å få ordnet det, hadde jeg virkelig såtte pris på det.

 

Tusen takk får hjelpen på fårhånd !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har samme modem og NEAS. Koble PC rett i modem og resett modemet ved å stikke en pennespiss inn i det lille hullet ved strømkontakten (10 sek til lampene slukker). Vent til PC fornyer ipadresse. Du skal da kunne logge inn på http://192.168.10.1 og se status på modemet.

Sjekk at signalstyrken er OK. Tror denne skal ligge mellom 30 og 40dB normalt. Du kan jo se på signalstyrken (om den er stabil), mens du rører litt bort antennekabel og tilkoblingsboks.

 

Har du byttet strømforsyning til modemet også?

 

Finner du ikke ut noe mer selv, så er det vel noe som NEAS må løse. Modemet mitt er dønn stabilt, uansett antall tilkoblinger eller last.

 

EDIT: Når du skal koble til router igjen, så husk at modemet nå er låst til mac-adressen til PC.

Du kan frigjøre den ved å resette modemet en gang til. Alternativt kan du logge inn i routeren og klone mac-adresse til PC (vet ikke om dette går an med D-link firmware, men støttes av DD-WRT i din router.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tusen takk får alle svar! Nå har det gått 2,5mnd og problemet er fortsatt ikke løst. Nå, når jeg prøver å ta en speedtest får jeg mellom 5-15mb (varierer mye) nedlasting (og da er jeg koblet direkte til modem uten noen linjekrevende programmer på), og opplastingen vil ikke engang testes (minner om at jeg egentlig har 20dl/20ul båndbredde egentlig). Modemet restarter seg når det føler får det, som er ganske ofte. Så gaming har vært utelukket de siste mnd'ene.

 

Jeg prøvde å koble modem direkte til pc'n, får så å holde inn reset knappen på modem i 10sec til lampene skrudde seg av. Men problemet vedvarer fortsatt.

 

Det som skjer når modemet resetter seg er at de blinkene lampene bynner å blinke ute av takt i ca 10sec, får så at 2lamper blir blinkende en stund. (OFF)-(OFF)-(BLINK)-(BLINK). Slik blinker den i noen minutter til den resetter seg igjen, og da fungerer det igjen. Helt til det samme skjer igjen.

 

Jeg er en hobbygamer, og spilling er egentlig en stor del av hverdagen min. CallOfDuty, WoW, CS, ArmA osv, men det er forferdelig kjedelig å dette ut av matcher/raids hele tiden.

 

Vi har snakket med ISP'en (NEAS) på telefon flere ganger, og de sier at signalet inn til huset er sterkt (de sa også at det er sterkere en normalt), ellers har de ingenting fornuftig å hjelpe med. Jeg tenker jeg skal gi det ett par dager til å se om jeg finner på noe lurt, eller om dere har løsningen, om ikke ringer jeg inn med et ultimatum og eventuelt avslutter abonnementet mitt hos dem.

 

Uansett, tusen takk får all hjelp. Den som kommer med løsningen blir min helt :)

Lenke til kommentar

Hvordan er lysene på modemet? Grønn?

Er dette er gjennom TV-kabel eller telefonlinje?

 

Uansett linje, er du på den i begynnelsen eller bruker du splitter ol?

 

Jeg bor på hybel, hvor det er 2 leiligheter over, og 1 hybel ved siden av. Jeg har modem og router nede hos meg fordi jeg er den eneste i husstanden som har litt peiling på internett, samt at jeg trenger å være koblet til router m/kabel siden jeg spiller en del. Leiligheten øverst har en splitter på 3, som går ned i huset og deler kabel med resten av husstanden.

 

Og ja, det er TV-Kabel.

 

Vi har prøvd og byttet ut splitteren.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det, så er det enten modem eller kabelen som svikter. Du kan jo røre litt på kabler og plugger mens du ser på modemlamper.

 

Kanskje du kan byttelåne modem og strømforsyningen med noen? Alternativt kan du spørre NEAS om du kan bytte modem.

 

Jeg måler 20Mbit her, og hastigheten har aldri vært problem på download. Upload er litt variabel (4-9Mbit), men jeg tror det skyldes dårlig kapasitet på Docsis (standarden som brukes på TV-kabel).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sånn jeg ser det, så er det enten modem eller kabelen som svikter. Du kan jo røre litt på kabler og plugger mens du ser på modemlamper.

 

Kanskje du kan byttelåne modem og strømforsyningen med noen? Alternativt kan du spørre NEAS om du kan bytte modem.

 

Jeg måler 20Mbit her, og hastigheten har aldri vært problem på download. Upload er litt variabel (4-9Mbit), men jeg tror det skyldes dårlig kapasitet på Docsis (standarden som brukes på TV-kabel).

 

Har byttet modem 3 ganger og strømforsyning. Har koblet modem direkte til pc med kabel uten bruk av router, så router problem er utelukket.. Modemproblem er egentlig også utelukket. Eneste som kan være problemet er kapasiteten i området. Ser ikke no annet som kan være feil helt ærlig. Hvertfall når NEAS sier alt er som det skal hos dem. Jeg skal snakke med dem, å si at om de ikke klarer å fikse kabelnettet mitt, så får jeg heller få fiber til samme pris. Jeg skal ikke være på tvunget til å betale mer får å få stabilt nett når de ikke kan gi meg nettet jeg opprinnelig skal ha. I hodet mitt, mener jeg hvertfall at jeg burde få det.

Lenke til kommentar

Har skjønt såpass at jeg mistet kontakt med sentralen.

 

Kan jordingsfeil være problemet? Akkurat på dette punktet så har jeg ikke peiling når det gjelder jording, men om noen kunne utelukke det, eller ikke, hadde vært fint.

 

Foruten det, er det bare kapasitetmangel jeg kan se som kan være problemet.

Lenke til kommentar

Kapasitetsproblemer vil føre til at du mister hastighet, men ikke at du mister lys i to av de fire første lampene.

Hos meg så virker det slik at jeg kan laste ned 20Mbit uten problemer eller dårlig ping.

Hvis jeg laster opp, så kommer jeg til et punkt hvor ping stiger til fler hundre ms. Dette kan skje på 4Mbit eller 10Mbit og er tegn på dårlig kapasitet <IMO>. De fire lampene på modemet slutter ikke å blinke hos meg, selv ved maks belastning.

 

Problemet kan være støy på kabel eller andre spenningsforsyninger i nærheten, men det er vanskelig å si uten å teste...

 

Jeg kan få de to lampene til å slukke hvis jeg sender et kraftig radiosignal på 50MHz. Denne frekvensen ligger i samme område som modemet bruker og da klarer jeg å bryte kommunikasjonen til sentralen...

Lenke til kommentar

Kapasitetsproblemer vil føre til at du mister hastighet, men ikke at du mister lys i to av de fire første lampene.

Hos meg så virker det slik at jeg kan laste ned 20Mbit uten problemer eller dårlig ping.

Hvis jeg laster opp, så kommer jeg til et punkt hvor ping stiger til fler hundre ms. Dette kan skje på 4Mbit eller 10Mbit og er tegn på dårlig kapasitet <IMO>. De fire lampene på modemet slutter ikke å blinke hos meg, selv ved maks belastning.

 

Problemet kan være støy på kabel eller andre spenningsforsyninger i nærheten, men det er vanskelig å si uten å teste...

 

Jeg kan få de to lampene til å slukke hvis jeg sender et kraftig radiosignal på 50MHz. Denne frekvensen ligger i samme område som modemet bruker og da klarer jeg å bryte kommunikasjonen til sentralen...

 

Hva kan det da være som sender ett slikt radiosignal? Jeg har endel elektrisk utstyr som hjemmekino, tv, pc, router, varmeovn som er ved modemet. Strømforsyningen til modemet er koblet til en skjøyt. Men modemet oppfører seg likt andre plasser i huset også. (Jeg bor i kjeller)

 

Jeg snakket nettopp med NEAS igjen får hundrede gang, og de sa det kanskje kunne være modemets frekvens overgang som gikk for sakte. Normalt skal det gå så fort at det ikke merkes, men i dette tilfellet går det så sakte at modemet mister kontakten med sentralen. Peiling?

 

Tusen takk får all hjelp btw, setter jeg stor pris på !

Endret av dannyboy92
Lenke til kommentar

Når jeg snakker om støy, så kan det være strømforsyninger av switchmode-typen.

Men om det oppfører slik på andre steder i huset, så kan man jo tro at problemet ligger hos NEAS eller coaxkabelen.

 

Modemets frekvensgang høres litt kryptisk ut, spesielt om det har skjedd med 3 forskjellige modem.

 

Uansett, så høres det ut til å være et problem som NEAS må komme med innspill til å løse.

 

Dersom du må ha stabil linje, så kan du vurdere å bytte til noe annet enn TV-kabel.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Når jeg snakker om støy, så kan det være strømforsyninger av switchmode-typen.

Men om det oppfører slik på andre steder i huset, så kan man jo tro at problemet ligger hos NEAS eller coaxkabelen.

 

Modemets frekvensgang høres litt kryptisk ut, spesielt om det har skjedd med 3 forskjellige modem.

 

Uansett, så høres det ut til å være et problem som NEAS må komme med innspill til å løse.

 

Dersom du må ha stabil linje, så kan du vurdere å bytte til noe annet enn TV-kabel.

 

Som jeg nevnte tidligere, vurderer vi gå over til fiber. NEAS har ikke ringt tilbake som lovet heller. Faen asså. Jaha, vi får ringe inn igjen å kjefte litt i morgen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har selv dette modemet og bor i samme by, linjen fungerer optimalt ved normal bruk, men straks du stresser linjen les: "bittorrent" kobler modemet ut, det virker til at max global connections opp og ned ikke kan være mer enn 50, ellers takler rett og slett ikke modemet linje traffikken, kan være firmware versjonen eller i verste fall at modemet er av rimeligste sort, og dermed en hardware begrensning.

 

tester gjort:

 

1256593822.png

 

38971309.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...