Gå til innhold

75 grader på vannkjølt 480 sli


Anbefalte innlegg

Nevnte det såvidt i fermi-tråden, men oppretter ny her på oppfordring :-)

 

Har 480 sli m. EK fullcover vannblokker med ek paralell bro. Når jeg kjører kombustor stiger temperatur fra 40 til 75 iløpet av ca 5 minutts tid, tar ikke mange minuttene å kjøle ned igjen og det merkes umiddelbart når jeg skrur av kombustor. CPU går opp til 60 grader mens kombustor kjører, og faller synkront med gpu-temperatur etterpå.

 

Oppsettet ellers er i7 920 d0 m. EK supreme hf blokk, asus p6x58d-e, 3x2GB XMS3 7-7-7-20, obsidian 800d. 2stk mist extreme 360, med 6 stk papst 70m3 18db vifter i pull, og laing ddc pumpe. Har brukt noctua nt-h1 på cpu+gpu og arctic cooling mx-2 på andre gpu. Kløna litt med påføring av paste på gpu, men ser jo nå at tempen uansett er lik.

 

1 radiator er festet i toppen, mens den andre radiatoren er festet bakpå med en koolance radiator mount så det er ca 10cm klaring til toweret. Har måttet skru av den 140mm vifta som var på toweret, og 1 av viftene i toppradiatorn går ikke pga jeg manglet 3pins kontakt - det skal bli retta på, men forklarer likevel ikke fullt ut hvorfor det er så sabla varmt :)

 

 

Skulle overklokke cpu til 4GHz og gpu'ene til 800 tenkte jeg, men slik det er nå tør jeg kun røre cpu.

 

Hvor gikk det galt tror dere? 75 grader er jo til å koke te på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nevnte det såvidt i fermi-tråden, men oppretter ny her på oppfordring :-)

 

Har 480 sli m. EK fullcover vannblokker med ek paralell bro. Når jeg kjører kombustor stiger temperatur fra 40 til 75 iløpet av ca 5 minutts tid, tar ikke mange minuttene å kjøle ned igjen og det merkes umiddelbart når jeg skrur av kombustor. CPU går opp til 60 grader mens kombustor kjører, og faller synkront med gpu-temperatur etterpå.

 

Oppsettet ellers er i7 920 d0 m. EK supreme hf blokk, asus p6x58d-e, 3x2GB XMS3 7-7-7-20, obsidian 800d. 2stk mist extreme 360, med 6 stk papst 70m3 18db vifter i pull, og laing ddc pumpe. Har brukt noctua nt-h1 på cpu+gpu og arctic cooling mx-2 på andre gpu. Kløna litt med påføring av paste på gpu, men ser jo nå at tempen uansett er lik.

 

1 radiator er festet i toppen, mens den andre radiatoren er festet bakpå med en koolance radiator mount så det er ca 10cm klaring til toweret. Har måttet skru av den 140mm vifta som var på toweret, og 1 av viftene i toppradiatorn går ikke pga jeg manglet 3pins kontakt - det skal bli retta på, men forklarer likevel ikke fullt ut hvorfor det er så sabla varmt :)

 

 

Skulle overklokke cpu til 4GHz og gpu'ene til 800 tenkte jeg, men slik det er nå tør jeg kun røre cpu.

 

Hvor gikk det galt tror dere? 75 grader er jo til å koke te på!

Har du målt vanntemperatur ?

Lenke til kommentar

hm nei, har ikke noe måler for vanntempen - En slik? Sjekket hk-manualen, fant ikke noe om tempsensorer men det går kanskje å bruke en viftetilkobling?

 

Vurderer uansett å skaffe meg en viftestyringsenhet så jeg får kontroll på toppviftene, noen man bør velge fremfor andre, og er det i så fall kun de dyrere m. display som støtter tempmåler?

Lenke til kommentar

grafikkortene trives nok greit med 100 grader, men alt annet vil gå ad undas når vannet koker og slangene blir presset løse pga trykket :p

Prosessor er jo forsåvidt også i samme loopen, og den liker det kjøligere uansett.

 

tipper det er rundt 25 grader hjemme hos meg nå, har oppe litt vinduer men men, sånn helt grei oslo-temperatur.

 

Har liksom ikke klart å finne noen oversikt over hva folk får av temperaturer på tilsvarende når jeg googler, kun en mengde poster om folk som vurderer å gjøre det.

 

Ang. pastapåføring så åpnet jeg bare det ene kortet igjen for å sjekke at det lå jevnt, og brukte bare samme smøremønsteret på det andre kortet - var nok litt kjapp kanskje, men skal jeg åpne det på nytt må jeg bestille nye sånne pads for de revnet ganske fort når man kom nær.

Endret av findon
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe spessielt datakyndig men uti fra en del tester av 480 kortet på nettet som jeg har lest så er det mange som har konkludert med at kortet blir kokvarmt. spessielt varmt blir det i sli. Men det skal jo gå bra siden kortet er bygd til og tåle 105-110 grader

 

Det er derfor vann er genialt på 480 ;)

Skal være godt unna stock temps.

 

Findon: Det kan være litt knotete med fullcover-blokker, men når man har fått det til så er det verdt det :thumbup:

 

Så vær heller ekstra pirkete enn omvendt...det kan lønne seg :yes:

Skal se om jeg finner noen temps til deg, så lenge de bruker minst en trippel så kan man ihvertfall bruke det som utgangspunkt;)

 

Du skal ha betraktlig bedre temps ja :)

 

JEg hadde begynt med kortene siden jeg vet fullcover kan være litt knotete, og tatt det derfra :yes:

 

Edit:Dual 480's in SLI along with a 980X.

 

The GPU's sit around 35C idle and 50C under full load constantly, maybe a little higher.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Du kunne jo prøvd å plukke ut enten en radiator eller et skjermkort fra oppsettet ditt. Se om det forandrer temperaturen i hele tatt. Om du fjerner ett skjermkort og allikevel får samme temp, så vet du jo at det ikke er selve kjølingen det er noe feil med. Men heller kontakt/montering av blokkene.

 

Du burde ha mye lavere enn 75 grader load på skjermkortene. Selv med bare en 360 radiator. Eventuelt så har du et flow-problem. Har du prøvd å kjenne på radiatorene dine? Eller slanger/blokker? Har du en eller annen måte å måle flow og/eller vanntemp på?

 

Har du prøvd å kjøre bare vann på cpu, se hvilke temperaturer du får? Den skal det i alle fall ikke være noe problem å montere blokken riktig på :)

Lenke til kommentar

Har egentlig lite avansert utstyr, ble tilmed tatt skikkelig på senga i starten når jeg oppdaget at jeg ikke hadde 6 ledige 3pins til viftene og en 4pin til pumpa :p

 

Ser at de selger pads på digitalimpuls så jeg får stikke innom der til uka og bestille dette og litt ekstra stash som temperaturmåling, og så bare sette opp alt på nytt.

virker kanskje mest sannsynlig at jeg har bomma på fullcoverblokkene, brukte sånn passe tynt heldekkende lag for jeg leste engang at det kun var småporene som skulle dekkes... men skulle nok bare tømt på halvannen tube og latt det tyte godt utafor haha

 

Har hatt lyst på vannkjølt i over ti år nå, og vurdert det seriøst siste 6 men vært litt nervøs for alt som kunne gå galt haha - men duverden så morro man har det da! :-)

 

Takk for hjelpen og alle tips så langt

Lenke til kommentar

tenkte på vanntemp måler ja.

Får nok ta clas ohlson, for jeg er fortsatt litt matt etter siste bestilling fra utlandet hehe... vare til 250, frakt 300, og toll+avgift 350 :p

 

Kuleste hadde jo såklart vært å få målt på flere punkter som inn/ut av radiatorene etc, men det er nok bare gøy første gangen, ho ho

Lenke til kommentar

Er jo så latterlig at de ikke har heva den grensa. Forsåvidt kan jeg gå med på en forklaring at det ideelle er å beskytte spesialistforretninger i norge og norsk næringsliv, men det fungerer jo overhodet ikke på noen av de varene jeg skal handle og man ville jo i utgangspunktet kjøpt i norge om man kunne pga. den herlige forbrukerkjøpsloven :-)

 

 

\o/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...