Gå til innhold

Hjelp, album/musikk som forteller en historie (lignende pros and cons of hitch hiking)


Coolbreeze

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg går i tredje klasse på vidregående og har fått den omtalte "særoppgaven" mange har vært igjennom.

Jeg har da valgt å bruke musikk. I dette tilfelle: musikk som forteller en historie. The pros and cons of hitch hiking, ett album av Roger Waters fra Pink Floyd, passer ypperlig til oppgaven, men dessverre er ikke dette nok. Jeg hadde håpet å finne ett album av en annen artist som er lignende. Trenger ikke være lignende sjangermessig, men hvis noen hadde hatt noen forslag til album som gjør litt samme greie som Roger Waters hadde det vært great!

Gjerne Norske og Engelske forslag!

Noen?:)

 

 

 

(Litt feil del av forumet til dette, men hvis noen ønsker å komme med forslag til hvordan jeg kan løse fordypningsoppgaven/særoppgaven, må dere gjerne komme med innspill. har ikke helt bestemt problemstillingen, men tenker at jeg skal sammenligne aspekter fra begge album mot hverandre på en måte. Hvordan historien blir fortalt, osv. Har ikke startet å skrive engang, og fristen for produktet til og være ferdig er rundt juletider, så jeg har god tid!)

Endret av Coolbreeze
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Da vil jeg åpne forslagskassen med "Beethoven's last night" av Trans Siberian Orchestra. Det er en historie om den siste kvelden i Beethovens liv hvor Djevelen kommer for å ta sjelen hans. Djevelen skal la Beethoven få beholde sjelen sin etter døden om han går med på å la Djevelen få slette alt han har komponert slik at han aldri blir kjent. Absolutt et album å se på, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Pink Floyd har stått bak flere konseptalbum. Den med mest sammenhengende historie er The Wall, som det også er laget en film av.

 

Er også laget film basert på historiene til The Whos rocke-operaer Tommy og Quadrophenia.

 

Må nevnes at alle disse filmene endrer en del på historiene fra albumene.

 

Et av de albumene hvor det er enkelst å følge historien er Jeff Wayne's Musical Version of The War of the Worlds, som er basert på H.G. Wells bok The War of the Worlds -- Som for øvrig er moren til alle 'romvesnene angriper'-historier.

 

De fleste er litt vagere, som Jethro Tulls Thick as a Brick og A Passion Play.

 

Litt diverse:

Queensrÿche - Operation: Mindcrime

Styx - Kilroy Was Here

Marillion - Misplaced Childhood

The Moody Blues - Days of Future Passed

Electric Light Orchestra - Eldorado

Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Gentle Giant - Three Friends

Dream Theater - Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory

Ayreon - The Human Equation

 

Et gjennomgangstema i disse albumene er å utforske menneskers psyke og tanker. Mulig det er fordi de fleste som skrev de var helt borte på syre da de skrev tekstene.

Lenke til kommentar

Man finner en god del eksempler på konsept-album, eller en gjennomgående historie, dersom man leter litt i 70-talls progrock. Noen er allerede nevnt over. Jeg kan legge til Yes' "Tales From Topographic Oceans" ... selv om man skal være god om man finner noe forståelig ut av den, hehe.

Så og si alle Roger Waters' plater har et gjennomgående tema; fremmedgjøring. Jeg regner Pink Floyd's "Animals" og "The Wall" med her; det er i grunnen Roger Waters-skiver det også.

Men ellers er jeg enig i Jeff Wayne's "War of the Worlds" som en opplagt kandidat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...