Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

smalltalk tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det ganske morsomt med ei en gang, starta som dette:

 

"Hei, skal vi prate litt smalltalk? Fordi jeg ikke finner på noe bedre å si."

 

Så begynner hun sånn: "Ja, også kan jeg late som jeg er interessert i det du har å si!"

Og jeg fortsetter: "Det er viktig å snakke om været, så vi begynner med det!"

 

Altså. Det var ikke akkurat dette som ble sagt, for det husker jeg ikke. Men det var en ganske morsom ting å gjøre. Anbefales. Funker ikke på alle så klart. Ikke alle er like lekne og har sans for humor.

 

 

Men eeeh, typiske feil som smalltalk-folk gjør:

De fisker, og leter etter tegn på at den andre personen er interessert i samtalen. De bruker for mye energi på søke i hjernen for å finne ting som den andre personen liker.

Man skal faen ikke bry seg om det!

I stedet skal man alltid komme med ting som man selv mener er interessant. Skift tema hvis det er kjedelig! :D

 

EDIT: Fjernet noe uvesentlige ting som var litt rotete.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det fungerer faktisk overraskende bra! Jeg er nærmest ekspert på smalltalk for jeg kommer fra bygda og der snakker alle med alle om utrolig overfladiske ting.

 

Vi har jo diverse punkter som alltid er viktig, uansett hvem man snakker med:

 

- Om du stiller spørsmål, still åpne spørsmål!

F. eks;

- Hvordan har du det? Hva synes du om x i forhold til y? Hvorfor tror du at x eller y fører til z?

 

Det er typisk Norsk å stille lukkede spørsmål. Og det stimulerer ikke akkurat til at samtalen flyter. Vi sier ofte "Går det bra eller?" og dette åpner opp for at den andre svarer "Ja". Og da har du et awkward moment umiddelbart. Ingen icebreaker.

 

- Ikke snakk for mye om deg selv

Ikke overlever livshistorien din uten at den andre personen tydelig ønsker å vite den.

- La samtalen flyte naturlig

Slapp helt av og bare lat som at den andre personen er hvem som helst.

Hjelper ofte når man prater med jenter. Spesielt penere jenter er ofte vant til at gutter og menn snakker til dem på en spesiell måte. Dette bør du ikke gjøre. Behandle dem akkurat som om de var helt vanlige folk, for de er tross alt akkurat det. De er ikke verdt noe mer enn deg eller andre heller.

 

- Setter du deg fast, så vær ærlig

Som kakemot sier, vær ærlig. Har du ingenting å snakke om så si at du ikke har en drit å prate om :) Det er en klar icebreaker og det letter stemningen.

Lenke til kommentar

Kenny Bones sa noe, nemlig ikke snakk som mye om deg selv.

Det fikk meg itl å komme på noe som hjalp meg en gang.

 

Hvis man virkelig står bom fast, snakk kun om den andre personen.

For hvem liker vel ikke å snakke om seg selv?

Så, da skaper du en god følelse hos den andre parten.

 

Hvis personen man snakker med har noe som helst sosiale antenner, vil personen føle at samtalen handler for mye om seg selv, og vil vri det over.

Og da handler det plutselig om deg selv, på den andre partens premisser. :p

Hvem har vel innerst ikke noe som helst å bøtte ut om seg selv?

 

Tror det kan funke.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at jeg er verdens beste i smalltalk, men jeg vet jeg er særdeles god på det. Jeg finner situasjonsrettede ting i området til å dreie seg rundt personen jeg prater med. Ser du en gatemusiker, spør personen du går med om hvilket type instrument vedkommende skulle ønske de kunne spille og hvorfor. Bare av dette svaret kan du lede inn på nye emner og ting som engasjerer personen du prater med.

 

En vanlig feil er å bli "stuck" i samme samtaleemne hele tiden. Variér. Skift tema hele tiden, ikke bare gjør det samtalen livlig, men det gjør at hjernen må jobbe i arkivet på ulike temaer hos personen du prater med som ofte engasjerer dem til å ta "ordet". Et tips er også å ikke gjøre "pinlig stillhet" til noe pinlig. Det er bare så pinlig som du gjør det til. Ingen må kommunisere verbalt i ett sett, la naturlige pauser oppstå om det skjer og vær uanfektet. Ikke bare gjør det personen du prater med komfortabel rundt deg, men det viser også at du har stor sosial kontroll.

 

Det at folk kan slappe av og være seg selv rundt deg er utrolig viktig - vi er innerst inne sosiale vesener som liker å kommunisere. Hvis vi prøver å framtvinge dette ved mange anledninger vil det virke unaturlig og lite genuint.

Lenke til kommentar

tenk mindre på å holde en samtale og mer på å lære mer om personen du snakker med. ikke gi unødvendig informasjon om deg selv, da fremstår du som litt desperat. det er ganske simpelt. og om du vil spice opp kan du bruke humor, f.eks. overdrivelser eller whatever. "jeg har aldri smakt x; jeg synes det ser så ekkelt ut" "ja, herregud det er så sant, det ser jo ut som et roadkill som bare er sendt gjennom en kjøttkvern og blitt dekt til av all mulig dritt! det får jo smalahove til å virke appetittelig. og når vi er inne på sær mat, har du smakt...". bare ikke hele tiden. da virker du bare gal.

Lenke til kommentar

Ser dere gir tipset å ikke snakke for mye om seg selv. Når jeg snakker med noen vil jeg gjerne høre så mye som mulig om den andre personen istedet for å snakke sånn "ingenting-prat" så folk kan gjerne berette om seg selv for min del. Kanskje vi har felles interesser og da har vi masse å snakke om. :)

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Smalltalk er egentlig ganske så interesant tema. Og vet du hva hemmeligheten er? Å faktisk følge med.

 

Når du er oppegående og leter rundt om så har du faktisk ganske mye å snakke om. Hvor mange år har du levd i denne verden? Da skal det da ikke være umulig å snakke i et sett i 10-20 minutter?

 

Jeg selv synes jeg er ganske så flink på smalltalk og kan ofte snakke om hva som helst temaet faller om på (har ikke noe behov for å snakke om været eller noe slikt). Foreksempel møte jeg en jente i 20 årene som var helt into historie, og temaet falt om på William Shakespear (en person jeg egentlig ikke er noe interesert i, men har hørt om). Men fordi jeg hadde hørt om han og lest om han i forskjellige bøker så kunne jeg faktisk ganske mye om han. Foreksempel hvem viste at niccolo machiavelli hadde inspirert Shakespear, og for all del Adolf Hitler om å ta over verden gjennom sine verk om maktbruk. Og bam så var vi over på Adolf og 2.verdenskrig.

 

Eller hva med at William Shakespear egentlig hadde egnet seg som en strålendene politiker idag?

 

De som er flink med Smalltalk har også en god evne til å være lederen i samtalen, og som leder kan du lett bytte om emne til noe du synes er interesant og fordi du drar personen inn i din verden (du leder) så vil også personen synes det du snakker om er ganske interesant. (i de fleste tilfeller)

Endret av Knife
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...