Gå til innhold

EOS 7D vs EOS 5D Mark II


Anbefalte innlegg

Hvorfor mener du at 5DII er bedre enn 7D på landskap? (portrett stiller jeg og et spørsmål ved, men har for liten egenerfaring på det området til å konkludere noe konkret)

 

Ved likeverdige objektiver skal du jammen slite for å se forskjeller av praktisk betydning. 5DII er noe bedre på høyere ISO, men det er vel neppe særlig aktuelt på hverken landskap eller portrett?

 

I følge dine ønsker burde du kanskje hatt begge (som jeg har). Autofoksen til 5DII er elendig i forhold til den på 7D og et av de største ankepunktene folk (de som klager på noe angående dette kameraet) har mot 5DII. Hvis du kan vente på 5Dmk3 så vil nok dette punktet være bedre når det kommer.

 

Tor

I stedet for nesten i alle poster påstå at 5DII har elendig autofokus, burde du kanskje sette deg inn i de forskjellige kamera og lære deg å bruke de. Jeg har også både 7D og 5dII, og har ikke oppdaget at den er elendig.

Dessuten er 5DII adskillig bedre på landskap enn 7D når en skriver ut i +A2. Men om du kun studerer dine bilder på kameraskjermen forstår jeg du ikke makter å se forskjellen.

Har prøvd både 7D og 5DII såvidt; at 5DmkII har fungerende AF er det ingen tvil om; men kanskje ikke optimal fokussystem for tracking og sport tør jeg påstå.

 

At du får bedre landskapsbilder på 5DmkII er jeg også helt overbevist om; henger sammen med at 7D er helt på grensen (om ikke over) oppløsningen til objektivene (pixelene er relativt mye større på 5DmkII vs 7D - som er en bra ting).

Joda, ikke alle som vil og tør innrømme det. Skriver en ut i et stort formet (+A2) så vil en oppdage at 7D ikke når opp til 5DII når det gjelder detaljrikdom.

Endret av Leifsol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullframe gir et stopp mindre dybdeskarphet, et stopp mindre støy på ISO, andre effektive brennvidder, litt mer detaljer pr. pixel, dyrere hus og er mer krevende med hensyn på optikkvalg. Det koster en hel del for det lille ekstra.

Mnja.

 

En av fordelene med større sensorer er faktisk at du kan få like god eller bedre detaljgjengivelse ut av svakere optikk med lengre brennvidde. 7D krever optikk med veldig høy oppløsningsevne for å faktisk gjøre noe nyttig ut av alle pikslene sine. Til sammenligning trenger optikk til 5D MkII bare omtrent halve den romlige oppløsningsevnen for å gi tilsvarende detaljnivå i det endelige bildet.

Lenke til kommentar

Begynner å helle litt mer mot 7d. Mye pga pris på 5mkII og fullformat objektiver. Men samtidig er ikke sport hovedfokuset. Men jeg vil jo tro at jeg har vel så mye å hente på å bli enda bedre på redigering, som å kjøpe mkII kontra 7d. Vil ikke si at jeg er en ekspert på redigering enda. Noen som har noen gode tutorials (Photoshop) i bakhodet?

Dette er ikke noe forsøk på å være frekk, men jeg må spørre uansett: fant du og din venninne plutselig bare en dag ut at dere skulle starte foretak ?

 

Virker som det mangler en del kompetanse og grunnkunnskap for å tjene penger på foto; muligens bare jeg som har strenge krav?

 

Edit:

Husk at om man fakturerer mennesker/bedrifter for en tjeneste/produkt, så forventes det resultat; ellers kan det bli veldig mye bråk ;)

 

Edit2:

Hva dere enn gjør om dere bare prøver dere frem; styr unna bryllupp.

 

 

Hva får deg til å tro det? Det har ho bare har eos 400d, det at jeg spurte etter tutorials, eller det at jeg i det hele tatt spør om forskjeller på 7d og 5d mkII?

 

Nei, dette er ikke på impuls. Vi har vurdert det i noen mnd, og funnet ut av det kan ikke skje noe galt med å prøve. Har allerede sagt nei til ett bryllup, fordi jeg ikke føler at vi er kompetente til det enda. Vi forventer selvsagt ikke å gå fra 0 til 100.000 på et år, og budsjettet vårt er selvsagt deretter. Men hvis vi ikke prøver, så kan vi hvertfall bare glemme å leve ut drømmen.

 

Greit svar?

Lenke til kommentar

Begynner å helle litt mer mot 7d. Mye pga pris på 5mkII og fullformat objektiver. Men samtidig er ikke sport hovedfokuset. Men jeg vil jo tro at jeg har vel så mye å hente på å bli enda bedre på redigering, som å kjøpe mkII kontra 7d. Vil ikke si at jeg er en ekspert på redigering enda. Noen som har noen gode tutorials (Photoshop) i bakhodet?

Dette er ikke noe forsøk på å være frekk, men jeg må spørre uansett: fant du og din venninne plutselig bare en dag ut at dere skulle starte foretak ?

 

Virker som det mangler en del kompetanse og grunnkunnskap for å tjene penger på foto; muligens bare jeg som har strenge krav?

 

Edit:

Husk at om man fakturerer mennesker/bedrifter for en tjeneste/produkt, så forventes det resultat; ellers kan det bli veldig mye bråk ;)

 

Edit2:

Hva dere enn gjør om dere bare prøver dere frem; styr unna bryllupp.

 

 

Hva får deg til å tro det? Det har ho bare har eos 400d, det at jeg spurte etter tutorials, eller det at jeg i det hele tatt spør om forskjeller på 7d og 5d mkII?

 

Nei, dette er ikke på impuls. Vi har vurdert det i noen mnd, og funnet ut av det kan ikke skje noe galt med å prøve. Har allerede sagt nei til ett bryllup, fordi jeg ikke føler at vi er kompetente til det enda. Vi forventer selvsagt ikke å gå fra 0 til 100.000 på et år, og budsjettet vårt er selvsagt deretter. Men hvis vi ikke prøver, så kan vi hvertfall bare glemme å leve ut drømmen.

 

Greit svar?

Helt greit svar, anbefaler bare å være litt forsiktig med hva man "biter" over for å unngå bråk etterpå. Bryllup en ekstremt skummel affære, og jeg har for egen del kun holdt meg til å assistere av den grunn (har over 20 års erfaring). Feiler man her så har man fort advokat-suppe og uendelig med bråk. Ikke ment for å skremme, mer en "heads-up" :)

Lenke til kommentar

Begynner å helle litt mer mot 7d. Mye pga pris på 5mkII og fullformat objektiver. Men samtidig er ikke sport hovedfokuset. Men jeg vil jo tro at jeg har vel så mye å hente på å bli enda bedre på redigering, som å kjøpe mkII kontra 7d. Vil ikke si at jeg er en ekspert på redigering enda. Noen som har noen gode tutorials (Photoshop) i bakhodet?

Dette er ikke noe forsøk på å være frekk, men jeg må spørre uansett: fant du og din venninne plutselig bare en dag ut at dere skulle starte foretak ?

 

Virker som det mangler en del kompetanse og grunnkunnskap for å tjene penger på foto; muligens bare jeg som har strenge krav?

 

Edit:

Husk at om man fakturerer mennesker/bedrifter for en tjeneste/produkt, så forventes det resultat; ellers kan det bli veldig mye bråk ;)

 

Edit2:

Hva dere enn gjør om dere bare prøver dere frem; styr unna bryllupp.

 

 

Hva får deg til å tro det? Det har ho bare har eos 400d, det at jeg spurte etter tutorials, eller det at jeg i det hele tatt spør om forskjeller på 7d og 5d mkII?

 

Nei, dette er ikke på impuls. Vi har vurdert det i noen mnd, og funnet ut av det kan ikke skje noe galt med å prøve. Har allerede sagt nei til ett bryllup, fordi jeg ikke føler at vi er kompetente til det enda. Vi forventer selvsagt ikke å gå fra 0 til 100.000 på et år, og budsjettet vårt er selvsagt deretter. Men hvis vi ikke prøver, så kan vi hvertfall bare glemme å leve ut drømmen.

 

Greit svar?

Helt greit svar, anbefaler bare å være litt forsiktig med hva man "biter" over for å unngå bråk etterpå. Bryllup en ekstremt skummel affære, og jeg har for egen del kun holdt meg til å assistere av den grunn (har over 20 års erfaring). Feiler man her så har man fort advokat-suppe og uendelig med bråk. Ikke ment for å skremme, mer en "heads-up" :)

 

Alltid greit med heads-up`er :)

 

Nå i begynnelsen blir fokuset venner, og venners venner. Risikoen er litt mindre. Vi priser oss også litt lavere enn de som har holdt på i mange år. Ikke for å kapre kunder, men nettopp på grunn av erfaringen. Syns du om det?

Lenke til kommentar

Alltid greit med heads-up`er :)

 

Nå i begynnelsen blir fokuset venner, og venners venner. Risikoen er litt mindre. Vi priser oss også litt lavere enn de som har holdt på i mange år. Ikke for å kapre kunder, men nettopp på grunn av erfaringen. Syns du om det?

Litt av problemet med venner og venners venner er at man ikke blir rik på det, spesielt om du er som meg: altfor snill :)

 

Har for egen del kappet ned på oppdrag for venner og kjente, rett og slett fordi det krever ekstremt mye arbeid og innsats og gir lite igjen.

 

Bedrifter er langt enklere å forholde seg til; man avtaler hva som skal leveres, leverer, sender faktura og får penger på konto. Jeg har vært misfornøyd med resultatene selv, men kunden har vært fornøyd. Det er det viktige; jeg har forøvrig ekstreme kvalitetskriterier/forventninger; så stakker jævel som skal ta bilder i mitt eventuelle bryllup ;)

Lenke til kommentar

Alltid greit med heads-up`er :)

 

Nå i begynnelsen blir fokuset venner, og venners venner. Risikoen er litt mindre. Vi priser oss også litt lavere enn de som har holdt på i mange år. Ikke for å kapre kunder, men nettopp på grunn av erfaringen. Syns du om det?

Litt av problemet med venner og venners venner er at man ikke blir rik på det, spesielt om du er som meg: altfor snill :)

 

Har for egen del kappet ned på oppdrag for venner og kjente, rett og slett fordi det krever ekstremt mye arbeid og innsats og gir lite igjen.

 

Bedrifter er langt enklere å forholde seg til; man avtaler hva som skal leveres, leverer, sender faktura og får penger på konto. Jeg har vært misfornøyd med resultatene selv, men kunden har vært fornøyd. Det er det viktige; jeg har forøvrig ekstreme kvalitetskriterier/forventninger; så stakker jævel som skal ta bilder i mitt eventuelle bryllup ;)

 

Jeg kan ta bilder jeg... Neppe...

 

Takk for gode tips. Kan ikke få for mye av det.

Lenke til kommentar

For å komme tilbake til opprinnelig topic. Mellom 7D og 5dMkII ville jeg gått for 5DmkII grunnet fullformat og bedre ISO-egenskaper. ISO-egenskaper selger mye lettere (min erfaring), og er lettere å imponere med. Har tatt bilder fra firma-events/fester uten blits. Folk blir alltid i ekstase over at det er mulig. For ditt bruk ville jeg også tatt en nærmere titt på Nikon D700; lavere oppløsning men enda bedre ISO-egenskaper. Sammen med 24-70mm f/2.8 så er du klar for det meste (uavhengig om du går for Nikon eller Canon). Så kan du supplere med 70-200 f/2.8 etterhvert; trenger ikke siste utgave; absolutt hjørneskaprhet på maks blenderåpning betyr i den virkelige verden veldig lite. For sport er fokussystemet til D700 overlegent 5DmkII på alle måter (uten å tråkke på noen tær, men det er fakta på samme måte som at 5DmkII har høyere oppløsning enn D700).

Lenke til kommentar

Hva med at dere kjøper et kamerahus hver? Venninnen din sitt 400D er jo også ganske modent for utskiftning snart. En kjøper Canon5D mkII eller Nikon D700 og 24-70mm f/2.8. Den andre kjøper 7D eller D300(s) og 70-200mm f/2.8

 

Da vil dere ha utstyr som dekker ekstremt mye.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne jeg =)

 

Har akkurat handlet 5D Mark II, og jeg kan bare si at det er ei skikkelig maskin.

Mitt bruk er portrett / bryllup / bilfoto, og detaljrikdommen jeg får ut av dette kameraet kontra mitt gamle 30D er helt utrolig.

 

Jeg kjører en 24 - 105 F4L IS som standard og et 70-200 F4L IS som tele.

Begge deler fungerer veldig bra på kameraet, selv om jeg ser at 70-200'n er en del skarpere enn 24-105'en nå.

 

Det eneste "ankepunktet" for min del så langt er at jeg oppdaget at jeg må være VELDIG nøye med fokus siden dybdeskarpheten er mye mindre på fullformat sensor. Bommet litt på en jobb jeg gjorde her, og selv om jeg klarte og redde det kommer jeg til å passe mye bedre på senere.

 

Ellers så var det den ekstra muligheten for kontroll av dybdeskarphet som vippet vektskålen i favør av 5D mot 7D for min del..

 

Ellers synes jeg fokusen er rask nok til både portrett og bilfoto, uten at jeg har 7D og sammenligne med.

 

Uansett hva du velger av 7D eller 5D tror jeg du kommer til å bli kanonfornøyd. Bildene begge kameraene leverer går utenpå det meste, og det er egentlig du som står bak kameraet som er den begrensende faktoren (En klisje, men det er sant)

 

Har du et begrenset budsjett, gå for 7D og ha mer penger til handling av optikk..

Har du mer penger og rutte med kjøp 5D og bruk like mye penger på optikk.. =)

Glasset du velger å putte foran kameraet er minst like viktig, og denne kommer mest sannsynlig til å leve MYE lenger enn kamerahuset ditt uansett..

 

Det er i allefall min mening..

 

Håper det hjalp litt..

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Om valget er 5DmkII eller 7D - gå for 5D - hvorfor - tja, skal ikke prøve meg på så mye argumeneter, men mitt inntrykk er at det føles som et bedre verktøy å jobbe med. Ikke noe objektivt svar, men på teknisk prestasjon kan man diskutere seg grønn uten å komme til noen konklusjon.

 

Om horisonten er litt videre - Nikon D3/D300/D700. ( og kjøp en FM og litt film å supplere med)

Hvorfor - ikke like kjapt å betjene som Canons varianter, men portrett og landskap har andre krav, og siden Nikon har beholdt fattningen en evighet finnes det mye morsom manuell optikk brukt til en latterlig pris.

 

Når det gjelder hint om evner og profesjonalitet - glem det.

Hva dere kan er ikke viktig - hva dere kan lære er viktig.

Å ha øye for et godt bilde er langt viktigere enn å vite alt om hvordan du kan ta dette bildet. Teknikken lærer man seg underveis - talent er medfødt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Alltid greit med heads-up`er :)

 

Nå i begynnelsen blir fokuset venner, og venners venner. Risikoen er litt mindre. Vi priser oss også litt lavere enn de som har holdt på i mange år. Ikke for å kapre kunder, men nettopp på grunn av erfaringen. Syns du om det?

Litt av problemet med venner og venners venner er at man ikke blir rik på det, spesielt om du er som meg: altfor snill :)

 

Har for egen del kappet ned på oppdrag for venner og kjente, rett og slett fordi det krever ekstremt mye arbeid og innsats og gir lite igjen.

 

Bedrifter er langt enklere å forholde seg til; man avtaler hva som skal leveres, leverer, sender faktura og får penger på konto. Jeg har vært misfornøyd med resultatene selv, men kunden har vært fornøyd. Det er det viktige; jeg har forøvrig ekstreme kvalitetskriterier/forventninger; så stakker jævel som skal ta bilder i mitt eventuelle bryllup ;)

 

hehe...så sant det du sier TGB...helt enig.

Endret av cpy
Lenke til kommentar

Om valget er 5DmkII eller 7D - gå for 5D - hvorfor - tja, skal ikke prøve meg på så mye argumeneter, men mitt inntrykk er at det føles som et bedre verktøy å jobbe med. Ikke noe objektivt svar, men på teknisk prestasjon kan man diskutere seg grønn uten å komme til noen konklusjon.

 

Sitat trådstarter (som altså ber om råd til vedkommendes bruk):

 

"Men så er tanken at vi skal ta litt bilder på idrettsarrangementer også, og da spesielt under fotballkamper så kreves det mange bps og kjapp autofokus, hvor 7d er best."

 

Tekniske sammenligningsdata: https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=113259&pids%5B%5D=100850&Sammenlign=Sammenlign

 

Trådstarter spør om noe som er vanskelig å gi et konkret svar til. Jeg nevnte vel at han burde hatt begge for å bli fulldekket. Sportsdelen vanskeliggjør det hele. Man kommer ikke utenom at 7D på det området er i en helt annen klasse. Å påstå det motsatte er å holde seg unna fakta. 7D's moderne autofokussystem og 8bps, gir en betydelig forskjell mot det gamle autofokussystemet til 5DII (som det har arvet fra MK1)og 3,9 bps. Størrelsen på RAWfilene er i snitt omtrent like på de 2 kameraene, noe som og sier mer om forskjellene på dette området.

 

Det er vanskelig å få i pose og sekk. Men å anbefale 5DII over 7D til idrett/sport er noe jeg aldri kommer til å gjøre, for da omgår jeg den praktiske virkeligheten. Til landskap og ordinære saker er det hips om haps hva man velger av de 2. Portrett har TGB sagt noe om, altså hva man kan bruke.

 

Mulig at vedkommende bør se litt på bruktmarkedet og f.eks velge et nytt 7D og et brukt 5D (mk1) Eller vente litt og se hva 60D kommer med, og dets pris vil måtte ligge mellom 550D og 7D av naturlige årsaker. Mulig og at et brukt 1DIII kan være et fornuftig valg.

 

Ettersom jeg leser av det trådstarter selv skriver i kommentarer, er vedkommende på en slags start i lærekurven (hvis jeg tar feil så beklager jeg) og min tanke er da at egentlig er det viktigste at kameraet takler tilfredstillende de bruksområder han nevner.

 

Tror ingen, inklusive meg selv, mener at 5DII er et dårlig kamera, tvert om. Selv er jeg meget fornøyd med det til det jeg bruker det til, men det har sine svake sider - og disse kan man bare ikke se bort fra når noen ber om synspunkter som og omhandler nettopp de svake punktene. Og fullframe er ikke et enkeltstående vektig argument som lammer alt annet alltid. Utviklingen går og fremover på crophus.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...