Gå til innhold

Canon 7D'n bestemte seg for å ta en svømmetur... (På tide med nytt kamera)


  

20 stemmer

  1. 1. Canon 5D MKII eller Canon 7D?

    • Canon 5D MKII m/24-105mm F4 L Optikk
      11
    • Canon 7D m/24-70mm F2.8 L Optikk
      9


Anbefalte innlegg

Har vært på ferie i Polen de siste ukene, knall ferie helt til Søndagen som var. Da var jeg ute i en båt og mistet balansen da en idiot bestemte seg for at det å kjøre i hundre og ørten knop i en liten kanal med småbåter, var en god ide. Både meg og kamera endte i vannet, flotte saker.

 

Takk og lov hadde jeg forsikring på kameraet, så det blir om ikke helt, hvertfall delvis dekket.

 

Så da sitter jeg her og vurderer nytt kamera og optikk.

 

Alternativene står vel mellom

Canon 5D Mark II m 24-105mm objektiv.

og

Canon 7D med 24-70mm objektiv.

 

Har lenge sikklet på et full frame kamera, så kanskje dette er tiden å slå til?

 

Mitt bruksområde er ganske variert, alt fra landskap og arkitektur til action bilder av hund. Holder for tiden å søker meg inn som fotolærling også, hvor det kommer til å bli en god del portrett og reklame/industri foto.

 

Noen tips og ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har både 7D og 5DII, måtte jeg valgt bare ett av de ville det blitt 7D'n. Hvorfor? Jo, autofokussystemet til 7D er totalt overlegent 5DII sitt. Det er som natt og dag enkelt sagt. 5DII er litt bedre på støy på høyere ISO. I praksis koker det ned til den egentlige lille fordelen til 5DII kontra 7D etter min vurdering og mine bruksområder. Ellers er 7D overlegent - og særlig hvis dine interesseområder og inkluderer actionfotografering.

 

Hvis du er fornøyd med de resultatene til 7D'n som du hadde, ville jeg kjøpt 7D igjen og heller ventet til 5Dmk3 kommer, antagelig en gang neste år. 7D er og betydelig billigere enn 5DII.

 

Jeg har og 24-105, foreløpig ser det ut til at det funker bedre på 7D enn på 5DII. Antagelsene mine til de resultatene er at autofokusen på 7D også der slår inn som en faktor som gir flere fulltreff enn autofokusen til 5DII klarer. Samtidig ser det ut til at den høye oppløsningen på sensoren til 7D trives med 24-105 og gir den detaljrikdommen man kan forvente av den sensoren og det objektivet.

 

Hva områder tror du at 5DII vil være bedre på enn 7D?

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg ser for med at 5D MKII vil ha endel fordeler ved landskap og portrett, som er noe jeg i større og større grad beveger meg over til, altså vekk fra dyrefoto i bevegelse. Og mtp. muligheten for reklame og industrifoto i fremtiden...

 

24-105mm (eller 24-70mm) på 7D vil også drepe alt som heter vidvinkel, noe som er veldig negativt for min del.

Lenke til kommentar

Jeg ser for med at 5D MKII vil ha endel fordeler ved landskap og portrett, som er noe jeg i større og større grad beveger meg over til, altså vekk fra dyrefoto i bevegelse. Og mtp. muligheten for reklame og industrifoto i fremtiden...

 

24-105mm (eller 24-70mm) på 7D vil også drepe alt som heter vidvinkel, noe som er veldig negativt for min del.

 

Portretter skal jeg ikke uttale meg om da det er noe jeg holder meg langt unna. Landskap merker jeg ingen forskjeller i praksis angående 5DII og 7D, og jeg tar mye landskapsfoto.

 

Og klart at hvis du utelukker action (som og er mye mer enn dyrefoto, f.eks og barn i lek/bevegelse) så vil nok autofokusen til 5DII i de fleste tilfeller være ok. Men tror ikke du skal forvente noe mer i praksis i forskjell enn at 5DII er litt bedre på høyere ISO, gir noe mindre støy.

 

24-105 er ikke kjøpt med tanke på 7D, det er den som du sier for trang til. Den er tenkt som normalzoom til 5DII, men jeg har og prøvd den litt ut på 7D.

 

Tor

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera!

 

Legger merke til at elkjøp under tilbør lister opp ikke mindre enn 4 EF-S objektiver (ingen EF, utenom en Sigma). Lurer på om de kommer til å få mange reklamasjoner? :roll:

Eller selger de med baufil, slik at folk kan modde selv? Eller har jeg misforstått noe?

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera!

 

Legger merke til at elkjøp under tilbør lister opp ikke mindre enn 4 EF-S objektiver (ingen EF, utenom en Sigma). Lurer på om de kommer til å få mange reklamasjoner? :roll:

Eller selger de med baufil, slik at folk kan modde selv? Eller har jeg misforstått noe?

 

Haha, garantert :>

Blir litt skuffelse når speilet treffet optikken ved første eksponering da...

Lenke til kommentar

 

Haha, garantert :>

Blir litt skuffelse når speilet treffet optikken ved første eksponering da...

 

Ja!

Vel, nå er det vist ikke mulig å montere EF-S på EF mount, i alle fall ikke uten å bruke veldig mye kraft.

Mente jeg hadde lest om noen som hadde modifisert for å få det til, men er vist noe med at selv om du bytter/modifiserer mount, så stikker bakerste linse-element på f.eks EF-S 17-55 f/2.8 IS USM så mye bakover ved full vidvinkel, at speilet vil slå i selve linse-elementet.

Så tror ikke det er lurt å prøve, med mindre du har dummy-forsikring...

 

edit: leif..

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...