Gå til innhold

Canon 450D, 500D eller 550D?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks, men usikker på hvilket. Står nå mellom 450D, 500D og 550D, men er også åpen for andre forslag. Filmfunksjon er likegyldig for meg. Noen meninger om hvilket jeg burde kjøpe?

Har funnet 450D til 4000 kroner og 500D til 5000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks, men usikker på hvilket. Står nå mellom 450D, 500D og 550D, men er også åpen for andre forslag. Filmfunksjon er likegyldig for meg. Noen meninger om hvilket jeg burde kjøpe?

Har funnet 450D til 4000 kroner og 500D til 5000 kr.

Hvis ikke video-funksjon er et must, hvorfor ikke velge et enda bedre EOS: 50D

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks, men usikker på hvilket. Står nå mellom 450D, 500D og 550D, men er også åpen for andre forslag. Filmfunksjon er likegyldig for meg. Noen meninger om hvilket jeg burde kjøpe?

Har funnet 450D til 4000 kroner og 500D til 5000 kr.

Hvis ikke video-funksjon er et must, hvorfor ikke velge et enda bedre EOS: 50D

 

Hva ligger prisen på?

Lenke til kommentar

De begynner på ca 4700.- uten objektiv,du burde klare og få et med 18-55 IS for rundt en 5500.-,kan hende billigere også hvis du leter litt,Canon blir sannsynligvis og annonsere erstatteren "60D" snart og da burde det være mulig og få til et godt kjøp på 50D.

 

Canon 50D ble solgt på tilbud for 4990.- for en tre ukers tid siden.

 

Er enig mer Randi,50D er et mye bedre kamera og kjøpe for tiden da du får tak på de relativt billig,med er endel større en 450/500/550D,fordelen er at et semiproftkamera som 50D er har mere direktemuligheter,raskere og større søker en et innstegskamera "450/500/550D.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De begynner på ca 4700.- uten objektiv,du burde klare og få et med 18-55 IS for rundt en 5500.-,kan hende billigere også hvis du leter litt,Canon blir sannsynligvis og annonsere erstatteren "60D" snart og da burde det være mulig og få til et godt kjøp.

 

Canon 50D ble solgt på tilbud for 4990.- for en tre ukers tid siden.

 

Er enig mer Randi,50D er et mye bedre kamera og kjøpe for tiden da du får tak på de relativt billig,med er endel større en 450/500/550D,fordelen er at et semiproftkamera som 50D er har mere direktemuligheter,raskere og større søker en et innstegskamera "450/500/550D.

 

Amen!

Lenke til kommentar

De begynner på ca 4700.- uten objektiv,du burde klare og få et med 18-55 IS for rundt en 5500.-,kan hende billigere også hvis du leter litt,Canon blir sannsynligvis og annonsere erstatteren "60D" snart og da burde det være mulig og få til et godt kjøp på 50D.

 

Canon 50D ble solgt på tilbud for 4990.- for en tre ukers tid siden.

 

Er enig mer Randi,50D er et mye bedre kamera og kjøpe for tiden da du får tak på de relativt billig,med er endel større en 450/500/550D,fordelen er at et semiproftkamera som 50D er har mere direktemuligheter,raskere og større søker en et innstegskamera "450/500/550D.

 

 

Canon 50D finnes jo ikke på lager hos noen lengre. Eller er det bare jeg som er dårlg til å lete? Skal selv bytte ut mitt 350D og har derfor vurdert alle disse modellene som er nevnt i tråden. Valget mitt ble 50D, men jeg rakk ikke å tak i det, før det ble tomt på lager.

Lenke til kommentar

Vil dere tro 50D er vanskeligere å bruke for en nybegynner?

Og passer samme optikk til 50D som til xxxD-serien, eller må jeg ut med mer penger for tilsvarende utstyr?

Nei, ikke vanskeligere å bruke. Ja - 50D kan ta all optikk som passer både EF-S og EF mount. Så - ingen problemer. Like enkel å bruke og kan ta all den samme optikken. Den er derimot litt større, og har flere funksjoner - uten at det gjør den "vanskeligere" å bruke.

 

 

 

 

Eneste "restriksjonen" på Canon-hus og nåværende optikk er at fullframehus (5D-serien, 1D-serien og 1Ds-serien) ikke skal ha optikk laget for crophus - dvs hverken EF-S fra Canon eller crop-optikk fra tredjepartsprodusenter.

 

Dvs - er ikke huset ditt fullframe (eller at huset er eldgammelt), så kan du bruke all Canon-optikken på markedet.

 

 

*) Canon-crophus eldre enn 20D og 300D kan heller ikke ta EF-S optikk. Men de kan ta tredjeparts crop-optikk. At ingen nåværende hus kan ta FD-optikk gidder jeg ikke en gang ta opp som emne.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Canon 50D finnes jo ikke på lager hos noen lengre. Eller er det bare jeg som er dårlg til å lete? Skal selv bytte ut mitt 350D og har derfor vurdert alle disse modellene som er nevnt i tråden. Valget mitt ble 50D, men jeg rakk ikke å tak i det, før det ble tomt på lager.

Vanskelig å få tak i - løp og kjøp hvis du finner det under 5k.. :)

Lenke til kommentar

Noen forslag til hvor jeg kan få tak i kameraet i Osloområdet? Har prøv å ringe flere butikker nå, uten hell. Ser ikke ut til at det blir 50D på meg.

 

Så da står jeg fremdeles mellom 450D, 500D og 550D! Noen meninger om disse kameraene?

Endret av johanneh
Lenke til kommentar

Noen forslag til hvor jeg kan få tak i kameraet i Osloområdet? Har prøv å ringe flere butikker nå, uten hell. Ser ikke ut til at det blir 50D på meg.

 

Så da står jeg fremdeles mellom 450D, 500D og 550D! Noen meninger om disse kameraene?

 

Siden du spør så konkret:

 

Har du råd så kjøp 550D, da har du fått deg det som er nyest og er litt bedre på endel ting enn de andre 2. Du gjør absolutt ingen tabbe med å kjøpe 550D kontra de andre 2. 550D er et bankers kjøp - dersom kontoen din tåler kjøpet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Enig med Tor - 550D har også en liten fordel foran de to andre som få tenker på - nemlig Q-knappen og Liveview-knappen. Muligheten for Q-mode finnes også i 500D så vidt jeg vet, men 550D har en dedikert knapp til dette. Samme gjelder dedikert Liveview knapp. 500D bruker Set-knappen til både Liveview og quickmode.

 

Men som flere andre har sagt - får du tak i 50D til ca 5 000 kr og video er uinteressant - så er 50D et glimrende valg (og vel så det).

 

Men har du tid til å vente en måned til 1 1/2 så vil jeg også ha sjekket Nikon D3100 (kommer i slutten av september), og også potensiell pris på Canon EOS 60D og EOS 2000D. Man regner med at Canon vil komme med info om disse enten den 26 august eller 2 september. Som Nautica peker på - vil disse lanseringene trolig påvirke prisen på 550D også.

 

Har du ikke tid til å vente, og ikke får tak i 50D er det 550D som er eneste reelle alternativ etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...