Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1000 eller 100 mbps. Finnes det en test?


Anbefalte innlegg

Det jeg mente var at det ikke er kabler eller switch det er noe feil med, men rett og slett at nettverkskortet i NAS ikke forstår språket til switchen (auto neg. feiler), og faller derfor til 100Mb.

 

Når jeg f eks kobler 1Gb server > 1m cat5 kabel > 1Gb desktop (uten switch) får jeg følgende:

post-3875-1282479614,1717_thumb.jpg

 

Når jeg kobler 1Gb server > 1m cat5 kabel > Gb switch > 1m cat5 kabel > 1Gb desktop får jeg

post-3875-1282479744,2722_thumb.jpg

 

Dette er med samme korte kabler av høy kvalitet og samme nettverkskort. Altså, om jeg fjerner switch mellom disse får jeg Gb nettverk.

 

Om du skulle finne en løsning ser jeg frem til å høre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge du har Cat5 under 80 meter mener eg så har du 1Gbps selv med 4 ledere for det er bare 8 i en Cat5 å 4 av di brukes til internett...

En Cat5e gir 100Mbit med 4 ledere i bruk. Dette fungerer inntil 100m hvis man følger spesifikasjonene til kabelen.

For å få 1Gbit så brukes alle 8 lederne og her er også grensen 100m. I begge tilfellene er det benyttet 125MHz som er frekvensen kabelen greier å overføre.

 

eg tror du tar litt feil der. for eg har 1Gbps å eg bruker bare 4 internettledninger i cat5e kabelen som går til rommet mitt.

 

å visst du følger linkne kan du se hvilken ledninger som blir brukt i cat 5 å cat 6...

 

http://www.nornes.org/?side=artikkel&id=37

Lenke til kommentar

post-34885-1283464959,3143_thumb.png

 

90-97% utnyttelse, ~108MB/sec i snitt ifølge file copy-boksen. Etter mine utregninger er dog dette ~86,5% utnyttelse av teoretisk max, men vet ikke hva Windows legger til grunn som max.

 

Dette var kopi av en 8GB fil fra filserveren, som kjører FreeBSD 8.1 med ZFS (4x Hitachi 2TB-disker i raidz1)

 

Edit: er ihvertfall fornøyd med hastigheten. :)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

post-34885-1283464959,3143_thumb.png

 

90-97% utnyttelse, ~108MB/sec i snitt ifølge file copy-boksen. Etter mine utregninger er dog dette ~86,5% utnyttelse av teoretisk max, men vet ikke hva Windows legger til grunn som max.

 

Dette var kopi av en 8GB fil fra filserveren, som kjører FreeBSD 8.1 med ZFS (4x Hitachi 2TB-disker i raidz1)

 

Edit: er ihvertfall fornøyd med hastigheten. :)

 

Det er en viss overhead på TCP protokollen. 10-15% overhead er normalt (avhengig av pakkestørrelser som brukes). Høres ut som det stemmer fint det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Sokkalf™: Ser ut som det er litt ustabil overføring over nettverket ditt. Er liksom ikkje så veldig rett linje. 

 

 

 

 

For de som lurer er det Realtek integrert på hovedkortet jeg har laugh.gif  

 

 

 

 

Tror ikkje intel gjør det så mye bedre enn annet enn på ekstrem multitasking over nettet. Men hvem har 50+ brukere hjemme på nettverket :p

 

 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Intel grunnet at serveren kjører Win2003, som ikke liker Realtek drivere. Min server er et sted gamle disker drar for å dø, og htpc'n benytter Intels billigste 40Gb SSD.

 

Kan konklusjonen være at man uansett ikke får utnyttet Gb nettverk uten et massivt raid-oppsett, og at små nas-bokser muligens blir litt raskere på Gb, men ikke heller vil nærme seg Gb spec?

 

Test mot server og htpc. Først skrive, så lese...

post-3875-1283631988,109_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...