Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1000 eller 100 mbps. Finnes det en test?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har på mitt nettverk 1 desktop, 1 media center, 1 dlink DIR-655, 1 Zyxel NAS og en NetGear gigabit switch. Alt er kablet. Problemet mitt er lav overføringshastighet til NAS'en. Ligger og vaker mellom 6 og 8 MB/s. Var innom settings på ruteren og byttet fra "10/100/1000 Auto" til 1000 Mbps på LAN-portene, noe som resulterte i at jeg ikke kom meg på nett grunnet "manglende svar fra DNS" i følge Win7s innebygde nettverk diagnostics. Jeg lurer derfor på om det kan være noen av kablene som ikke henger med i svingene. Derfor:

- Høres det logisk ut?

- Hva annet kan være galt?

- Finnes det noe program som tester overføringshastigheter mellom 2 enheter sånn at jeg kan se om det er en del av nettverket som ikke henger med?

 

Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har du en router fra ISP'en i tillegg ?

Viser ikke ruteren din nettverks hastigheten på de ulike tilkoblede enhetene ?

 

Sjekk at ikke to ulike enheter i nettet er sett opp som DHCP server.

Lenke til kommentar

Har du en router fra ISP'en i tillegg ?

Ja, har Altibox-fiber-pakke fra Fjordkraft i Bergen.

 

Viser ikke ruteren din nettverks hastigheten på de ulike tilkoblede enhetene ?

Nei, det er det som er så dumt. Mener at den gamle ruteren min (linksys wrtg45-etellerannet) hadde det, men finner det ikke på dlink'en jeg har nå.

 

Sjekk at ikke to ulike enheter i nettet er sett opp som DHCP server.

Har disablet DHCP på altibox-ruteren. Dlink'en skal ta seg av alt. Og switchen er en egen switch, ikke en nedgradert ruter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom en ser bort fra kabelfeil (går ut i fra at du har forsøkt med litt ulike patche kabler).

 

Den lave hastigheten samt meldingen "manglende svar fra DNS" kan tyde på manglende eller ufullstendig/feil DHCP utdeling. Finn først ut IP adressene (inkl gateway) som gis til desktop og media center maskinene.

 

Start kommando prompt, skriv: ipconfig (tast så enter).

 

Går det like treigt mot NAS fra både desktop og media center?

Lenke til kommentar

Den lave hastigheten samt meldingen "manglende svar fra DNS" kan tyde på manglende eller ufullstendig/feil DHCP utdeling. Finn først ut IP adressene (inkl gateway) som gis til desktop og media center maskinene.

Ok. Men problemet med DNS-svar løste seg i det jeg byttet tilbake fra 1000Mbps til 10/100/1000 som jeg hadde til å begynne med. Det er derfor jeg tenker at det kan ha noe med 1000 vs. 100 hastigheter på LAN'et.

 

Start kommando prompt, skriv: ipconfig (tast så enter).

Jeg har alle IP'ene til alle enhetene, og det er ingen som vil ha samme IP.

 

Går det like treigt mot NAS fra både desktop og media center?

Jess! Så det kan bare være at NAS'en suger. Men hadde vært fint å vite. :)

Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg har på mitt nettverk 1 desktop, 1 media center, 1 dlink DIR-655, 1 Zyxel NAS og en NetGear gigabit switch. Alt er kablet. Problemet mitt er lav overføringshastighet til NAS'en. Ligger og vaker mellom 6 og 8 MB/s. Var innom settings på ruteren og byttet fra "10/100/1000 Auto" til 1000 Mbps på LAN-portene, noe som resulterte i at jeg ikke kom meg på nett grunnet "manglende svar fra DNS" i følge Win7s innebygde nettverk diagnostics. Jeg lurer derfor på om det kan være noen av kablene som ikke henger med i svingene. Derfor:

- Høres det logisk ut?

- Hva annet kan være galt?

- Finnes det noe program som tester overføringshastigheter mellom 2 enheter sånn at jeg kan se om det er en del av nettverket som ikke henger med?

 

Takker og bukker.

Kabelproblmatikk? - Kun hvis du har en skadet kabel eller kabel med bare 4 ledere (jeg tror 10mbit kan fungere med 4 ledere, mens 100/1000 kun fungerer med 8 hvis jeg husker riktig). I forhold til lengde/kvalitet på kabel så er det neppe problemet siden selv gigabit fint fungerer på 100+ meter cat5.

 

hastighetstest for LAN? - jada, det finnes. Jeg annbefaler Racoonworks Speedtest som er gratis:

http://www.raccoonworks.com/

Denne tester overføring fra RAM-->nettverk->RAM på en annen maskin og derfor ikke begrenset av harddisk ytelse osv og måler dermed praktisk hastighet på kun nettverket meget nøyaktig. Det krever dog en PC i begge ender. Du vil ikke kunne kjøre denne testen mellom en PC og en ruter f.eks. men du kan teste mellom 2 PCer koblet på samme ruter (og dermed også teste ruteren i samme slengen)

 

Du kan sjekke hviken modus (100/1000) som brukes mellom PC og enheten du er tilkoblet i windows, men det vil ikke avdekke om f.eks. NASen din bruker 100 mot switchen F.eks. Jeg vil dog annbefale å la settings stå på autoamtisk i utgangspunktet. Automatikken der feiler skjeldent og jeg vil tro at problemet ligger noe annet sted i så fall.

 

Du kan jo teste om det er samme lave hastihgeten når det er koblet PC-->switch-->NAS som om du kobler PC-->DIR655-->NAS. Det kan kanskje hjelpe å avdekke om NASen er problemet eller noe annet er.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for all input så langt. Prøvde programmet du anbefalte, og det er så godt som akkurat det jeg var ute etter, Stigma. Resultatet av testen er som følger: (se også figuren jeg legger ved)

 

Figuren viser altså nettverket mitt. Jeg testet hastigheten mellom Laptop og Desktop (altså 1+2) og fikk 9,7 MB/s. Deretter testet jeg mellom Desktop og Media Center (1+3+4) og fikk 10,4 MB/s. Med andre ord omtrent det samme. Så da kan ikke jeg skjønne annet enn at det er ruteren som er treg.

 

Hvor mye bør jeg forvente av en ruter? En ting er at produsenten reklamerer med at den er gigabit-kompatibel, men hvis det ikke er muskler nok i den, klarer den vel ikke å flytte data kjapt nok? Og da er ruteren flaskehalsen, noe som jeg tenker er dumt.

 

(Og ja, jeg har nyeste firmware på ruteren)

post-187305-1281990212,3519_thumb.png

Lenke til kommentar

Har nærmest identisk nettverk som deg med unntak av switchen og noen flere klienter. Jeg har også den een dir-655 og den fungerer akkurat som den skal i Gigabit-lan. Se om det finnes noen firmware oppgraderinger. Hr du prøvd å luke ut forskjellige komponenter i nettverket og sett om de påvirker hastigheten? Jeg ville iallefall prøv meg fram med f.eks to klienter koblet sammen via routeren og sett hvilke hastigeter jeg oppnår. Har samme problem som deg når det kommer til NAS'et, men jeg mistenker at det har sammenheng med prosesseringskraften i det.

Lenke til kommentar

Hmm, ja det virker jo i grunn da som om det kan være et ledd som går i 100mbit modus, for teoretisk maks på 100mbit er 12,5MB/sek, som igjen blir rundt 9-10MB/sek etter du regner med overhead.

 

Jeg komer nettop på at du kan jo se hastighetsmodusen som brukes på LED lampen på nettverksutgangen på hvert enkelt nettverkskort. et gigabit adapter vil lyse grønnt dersom den har 1000mbit link og orange dersom den har 100mbit link.

 

Så jeg ville sjekket hver enkelt ehet og ett om noen av dem viser orange lys på sin nettverksutgang. Det kan hjelpe med å lokalisere problemkilden.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmm, ja det virker jo i grunn da som om det kan være et ledd som går i 100mbit modus, for teoretisk maks på 100mbit er 12,5MB/sek, som igjen blir rundt 9-10MB/sek etter du regner med overhead.

 

Jeg komer nettop på at du kan jo se hastighetsmodusen som brukes på LED lampen på nettverksutgangen på hvert enkelt nettverkskort. et gigabit adapter vil lyse grønnt dersom den har 1000mbit link og orange dersom den har 100mbit link.

 

Så jeg ville sjekket hver enkelt ehet og ett om noen av dem viser orange lys på sin nettverksutgang. Det kan hjelpe med å lokalisere problemkilden.

 

-Stigma

God tips med LED-lysene. Det er ikke lys på dlink'en, så de får jeg ikke sjekket. Alt lyser grønt på switchen. På MCE'n er lysene selvsagt røde heller enn grønn/gul, men begge lyser. Det samme gjelder for desktop'en. På NAS'en derimot lyser bare en LED og den lyser gult. Når jeg skrur av NAS'en og kjører en speed-test igjen, kommer jeg opp i 11,5 MB/s. Noe bedre, men ikke noe å juble over.

 

Leste om en som hadde tilsvarende problem. Der var løsningen å bytte hjemmesentral med en ny fra Lyse.

Hvis det kun er DNS som melder feil, så ville jeg hvertfall sett på modem og kabel mellom modem -> router.

Du kan prøve kabel direkte mellom PC og sentral, for å utlukke mesteparten av kjeden?

Hvordan skal jeg i så fall teste hastigheten mellom PC og sentral? Jeg var innom settings for altibox-ruteren min og innstillingene der er gjengitt i figuren under. Jeg trodde jeg hadde slått av DHCP her, men det viser seg at det ikke lar seg gjøre så lett. "Avanserte" innstillinger, my ass!

 

Det kan altså se ut som om både altibox-ruteren og dlink'en har DHCP enabled. Men de deler ut IP'er som ikke er i konflikt med hverandre. (Altibox ..10.30 til ..10.80 og dlink fra ..0.100 til ..0.199) dlink'en har fast WAN-IP ..10.10, siden denne IP'en er konfigurert som DMZ-IP i altibox-settings. Gateway for dlink'en er ..10.1 (som er IP'en til altibox-ruteren). Jeg har NAS'en satt opp som FTP også og åpnet porter inn til denne på dlink'en.

Lenke til kommentar

 

Kabelproblmatikk? - Kun hvis du har en skadet kabel eller kabel med bare 4 ledere (jeg tror 10mbit kan fungere med 4 ledere, mens 100/1000 kun fungerer med 8 hvis jeg husker riktig). I forhold til lengde/kvalitet på kabel så er det neppe problemet siden selv gigabit fint fungerer på 100+ meter cat5.

 

 

-Stigma

4 ledere brukes ved 10/100 og 8 ledere ved 1000Mbit.

En krapp 90 grader bøy på kabelen kan være nok til at hastigheten går ned fra 1000Mbit til 100Mbit.

 

 

Ge_He

Koble vekk alt fra routeren unntatt feks. laptop/desktop og kjør testen igjen.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Uten at jeg er sikker på hvilket nic nas'en din har, jeg har en server med onboard Realtek 8111b GB nic. Det er det værste kortet jeg har hvert borti. Via Gb-switch får jeg bare 100mb, og torrent destabiliserer hele tilkoblingen (har satt inn et gammelt 3com nic i tillegg for å stabilisere)

 

Mener å huske jeg fikk 1000mb link når jeg koblet serveren direkte til en PC med Realtek 8111c nic. Du kan jo prøve å sette fast ip og slenge en kabel mellom nas og en pc og sjekke link speed. Om det funker så kan det være at auto negotiation mellom nas og passiv switch feiler, uten at jeg vet hvordan man korrigerer...

 

(etter at siste firmware er inne på nas sef...)

Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg har på mitt nettverk 1 desktop, 1 media center, 1 dlink DIR-655, 1 Zyxel NAS og en NetGear gigabit switch. Alt er kablet. Problemet mitt er lav overføringshastighet til NAS'en. Ligger og vaker mellom 6 og 8 MB/s. Var innom settings på ruteren og byttet fra "10/100/1000 Auto" til 1000 Mbps på LAN-portene, noe som resulterte i at jeg ikke kom meg på nett grunnet "manglende svar fra DNS" i følge Win7s innebygde nettverk diagnostics. Jeg lurer derfor på om det kan være noen av kablene som ikke henger med i svingene. Derfor:

- Høres det logisk ut?

- Hva annet kan være galt?

- Finnes det noe program som tester overføringshastigheter mellom 2 enheter sånn at jeg kan se om det er en del av nettverket som ikke henger med?

 

Takker og bukker.

Kabelproblmatikk? - Kun hvis du har en skadet kabel eller kabel med bare 4 ledere (jeg tror 10mbit kan fungere med 4 ledere, mens 100/1000 kun fungerer med 8 hvis jeg husker riktig). I forhold til lengde/kvalitet på kabel så er det neppe problemet siden selv gigabit fint fungerer på 100+ meter cat5.

 

hastighetstest for LAN? - jada, det finnes. Jeg annbefaler Racoonworks Speedtest som er gratis:

http://www.raccoonworks.com/

Denne tester overføring fra RAM-->nettverk->RAM på en annen maskin og derfor ikke begrenset av harddisk ytelse osv og måler dermed praktisk hastighet på kun nettverket meget nøyaktig. Det krever dog en PC i begge ender. Du vil ikke kunne kjøre denne testen mellom en PC og en ruter f.eks. men du kan teste mellom 2 PCer koblet på samme ruter (og dermed også teste ruteren i samme slengen)

 

Du kan sjekke hviken modus (100/1000) som brukes mellom PC og enheten du er tilkoblet i windows, men det vil ikke avdekke om f.eks. NASen din bruker 100 mot switchen F.eks. Jeg vil dog annbefale å la settings stå på autoamtisk i utgangspunktet. Automatikken der feiler skjeldent og jeg vil tro at problemet ligger noe annet sted i så fall.

 

Du kan jo teste om det er samme lave hastihgeten når det er koblet PC-->switch-->NAS som om du kobler PC-->DIR655-->NAS. Det kan kanskje hjelpe å avdekke om NASen er problemet eller noe annet er.

 

-Stigma

 

så lenge du har Cat5 under 80 meter mener eg så har du 1Gbps selv med 4 ledere for det er bare 8 i en Cat5 å 4 av di brukes til internett...

Lenke til kommentar

Problem (på en måte) lokalisert!

 

Bar den stasjonære maskinen inn i stua og koblet den til switchen. Prøvde å overføre til NAS'en og fikk hastigheter på omkring 12 MB/s. Deretter forsøkte jeg fra stasjonær pc til MCE med switch i mellom og kopierte en fil på ca. 700 MB med maks speed på 53 MB/s. Altså har NAS'en en cap på omtrent 12 MB/s (har sett det andre steder også).

Jeg tenker at det derfor må være kablene jeg har lagt i veggen og/eller nettverks-veggkontaktene som er problemet. Har bestilt nye cat6-kabler som jeg skal prøve, og (hvis de fungerer bedre) stappe gjennom trekkerørene i veggen.

 

Fingre krysses!

 

Takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar

så lenge du har Cat5 under 80 meter mener eg så har du 1Gbps selv med 4 ledere for det er bare 8 i en Cat5 å 4 av di brukes til internett...

En Cat5e gir 100Mbit med 4 ledere i bruk. Dette fungerer inntil 100m hvis man følger spesifikasjonene til kabelen.

For å få 1Gbit så brukes alle 8 lederne og her er også grensen 100m. I begge tilfellene er det benyttet 125MHz som er frekvensen kabelen greier å overføre.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...