Gå til innhold

Macbook pro 13" til lett musikkproduksjon mm?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, noen som har peiling på om macbook pro 13" vil duge til litt lett musikkproduksjon? Har spillt gitar i mange mange år, men har alltid latt andre ta seg av studio opptak etc..

Tenkte nå på om jeg skulle skaffe meg en liten lett macbook og spille inn litt selv for moro skyld og "fange" ideer jeg kommer på på en enkel og grei måte.

Ser at 13" kommer med p8800 eller P8600 prosessorene til intel, og ikke nye i3 pga at grafikken har blitt merkbart bedre (plassmangel, var det ikke?). Så jeg lurer på om 2,4 eller 2,66 core duoene vil funke bra til garageband og logic express, eller om jeg vil ha mye å vinne på å gå for en 15" med i5? Hadde i utgangspunktet tenkt meg en liten og lett mac ettersom jeg allerede har annet pc utstyr, spm var da bare om litt musikkproduksjon vil gå greit på 13"?

Hadde i utgangspunktet i tankene å gå for 2,4 ghz'en og kjøpe en ssd selv etterhvert og sette inn, samt kanskje invistere i mer ram... Men lurer litt på om cpuen vil holde tritt!?

Noen som har peiling her? ;-)

Takker for svar!

Endret av Fender77
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ingen erfaring med musikkproduksjon på MacBook Proen min, men forskjellen på 2,4 GHz og 2,66 GHz er så liten at det ikke er verdt å betale for.

Skrevet

Hva slags macbook pro har du btw?

Jeg har den billigste 13"-modellen fra i fjor (2,26 GHz) med oppgradert minne (4 GB). Den fungerer utmerket til mitt bruk, som programmering og enkel bilderedigering. :)

Skrevet

Rask disk(ev mye minne) og høy oppløsning er viktig for musikkproduksjon, jeg anbefaler en 15" med høy oppløsning uavhengig merke.

Kjører selv en 15,4 tommers med 1920x1200, men neste rigg blir nok en stasjonær med to skjermer.

Skrevet

Oki, hvordan er den mtp hurtighet til de gjøremålene? Hva slags disk har du?

Det går som regel helt uten problemer! Det hender det går litt tregt hvis jeg utfører flere tyngre oppgaver samtidig, men det skjer ikke ofte. Jeg bruker standarddisken (litt usikker på hastighet og slikt) men har planer om å oppgradere til en større disk, eventuelt SSD.

Skrevet

@Blåbær: takker, men jeg vil ha portabiliteten også, så tror nok jeg overlever. Det blir helt enkle inspillinger, ikke mer. Går vel an å kjøpe en ekstern skjerm med høyere oppløsning?

Raskere disk? - Da anbefaler du vel kanskje ssd?

Tanken min var en portabel maskin som kan dras med litt rundt, men som har prosessorkraft nok til å håndtere logic på det mest avanserte... Ram og harddisk kan jeg bytte ut etterhvert som jeg får mer penger:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...