Gå til innhold

Vil begynne med Java (Helt ny innen dataprogrammering)


Anbefalte innlegg

Heisann, er 14 år og har tenkt å begynne med dataprogrammering å har hørt at Java er et fint språk å begynne med:)

 

Som sagt er jeg helt ny innen dataprogrammering, men har lest litt om java. Nesten alle tutorial'ene jeg fant på nettet vil ha meg til å skrive noen visse setninger uten å fortelle hva de betyr. Så jeg lurer på om dere har noen anbefalinger til bøker jeg kan lese. Bøkene må inneholde det helt helt basiske om java programmering. Engelsken min er ganske bra, så bøker på engelsk kan være aktuell, men hadde vært fint om den var norsk.

 

Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Heisann, er 14 år og har tenkt å begynne med dataprogrammering å har hørt at Java er et fint språk å begynne med:)

 

Som sagt er jeg helt ny innen dataprogrammering, men har lest litt om java. Nesten alle tutorial'ene jeg fant på nettet vil ha meg til å skrive noen visse setninger uten å fortelle hva de betyr. Så jeg lurer på om dere har noen anbefalinger til bøker jeg kan lese. Bøkene må inneholde det helt helt basiske om java programmering. Engelsken min er ganske bra, så bøker på engelsk kan være aktuell, men hadde vært fint om den var norsk.

 

Takk for svar på forhånd.

 

 

Har du sjekket tutorialene til han her?

http://www.youtube.com/thenewboston#p/c/FE2CE09D83EE3E28/0/Hl-zzrqQoSE

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo anbefale boken jeg hadde på innføringskurset jeg hadde i Objektorientert programmering på UiO, som heter "rett på java". Noen liker den, andre liker den ikke. Men jeg likte den i alle fall.

Rett på Java!? er du gal? Jeg prøvde å lese den for noen måneder siden, boken har kjempe mange sider i seg, og selve sidene i boka er grå og kjedelige, forsto ingenting av den i det hele tatt.

 

Jeg er 14 selv, tror ikke trådstarter vil lese den heller, boka er ikke for de unge. Den er også vannskelig å forstå.

 

Jeg kan HTML, CSS, litt PHP. Siden trådstarter har lyst til å lære java, og er lik alder som meg, kan jeg vel spørre hanom han vil sammarbeide? send E-posten din på PM, om du er villig. Jeg har ingen erfaring innen Java.

Lenke til kommentar

Kan jo anbefale boken jeg hadde på innføringskurset jeg hadde i Objektorientert programmering på UiO, som heter "rett på java". Noen liker den, andre liker den ikke. Men jeg likte den i alle fall.

Rett på Java!? er du gal? Jeg prøvde å lese den for noen måneder siden, boken har kjempe mange sider i seg, og selve sidene i boka er grå og kjedelige, forsto ingenting av den i det hele tatt.

 

Jeg er 14 selv, tror ikke trådstarter vil lese den heller, boka er ikke for de unge. Den er også vannskelig å forstå.

 

Jeg kan HTML, CSS, litt PHP. Siden trådstarter har lyst til å lære java, og er lik alder som meg, kan jeg vel spørre hanom han vil sammarbeide? send E-posten din på PM, om du er villig. Jeg har ingen erfaring innen Java.

Nei, jeg er ikke gal, jeg mener at boken er god. Eksemplene er greie, selv om de er litt gråe og kjedelige. De tar deg fram sakte men sikkert, eneste som den kan tas på i mine øyne er easyIO.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Noreply: jeg skjønte bare halvpArten da jeg leste den (Java var det første jeg lærte), men da jeg leste en c++ bok, forstod jeg alt mye bedre fordi jeg hadde lest en Java boken først.

 

 

Men jeg kan lage Java programmer helt fint uten at jeg har brukt noe annet enn den boken.

 

Doloop: helt uenig med deg.

Lenke til kommentar

Eg tek programmering ved UiB, og brukar boka Objects first with Java. Denne brukar BlueJ som læringsmiljø, som er eit nedstrippa IDE som inneheld det ein nybyrjar treng for å lære å programmere, og ikkje så mykje meir. Fordelen med BlueJ er at det er enkelt å skrive litt kode, kompilere (og evt. finne kodefeil), og teste det du har laga, kva for resultat du får frå metodane i klassen osb.

 

Å lage t.d. hello world i Java krev meir "innpakking" i kode enn t.d. Python. Dette kan BlueJ i stor grad ta seg av, slik at du kan lære på eit meir grunnleggande nivå.

 

Eg har litt bakgrunn frå PHP, så eg skjønte grunnleggande ting som datatypar og variablar frå før, og boka er ganske grei å jobbe seg gjennom. Eg trur det går heilt fint å lese den utan tidlegare erfaring, om du er innstilt på det. Og den er tjukk, men du kan skrive enkle program som faktisk gjer noko, allereie i løpet av kapittel 2. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Java:

Class Example{
public static void main(String[] args){
System.out.println("Hello World");
}
}

php:

<?php
echo "Hello World";
?>

Python:

print "Hello world!"

C:

#include <stdio.h>
int main(){
printf("Hello World")
}

 

Det er da ikke stor forskjell fra java, python, php, c. Java har en liten linje mer enn resten(utenom C) men den må du lære uansett. Og i starten er den ikke like viktig å vite hva den betyr uansett.

 

Mitt tips er å holde seg unna nedstrippa IDEr som BlueJ og heller gå for standard java(det inkluderer å holde seg unna easyIO hvis du velger å gå for boken jeg anbefalte tidligere i emnet).

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Du finner neppe en bok som ikke vil anses som "grå og kjedelig" om du skal programere.

 

I beg to differ. Jeg syns flere av bøkene på Wrox (forlaget) er svært gode, forklarende og faktisk spennende.

 

Man, den boka er helt uforståelig..glere 100 sider jo..skjønner ikke at du forsto boka :|

 

En bok om programmering bør være så lang at den forklarer konseptene man må ha et grep om på en forklarlig måte, men ikke så lang at det blir latterlig.

 

Flere hundre sider pleier å være fin lengde :)

 

 

Om sidetall skremmer deg, skaff deg en Kindle - da ser du bare progress, ikke sider laugh.gif

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Det er da ikke stor forskjell fra java, python, php, c.

 

... den konklusjonen der lå det skikkelig tung empiri bak, gitt ...

Den konklusjonen er bygget på at "Hello world" er ganske lik i de fleste programmeringsspråk. Jeg vet faktisk at det er forskjeller mellom de 4 språkene jeg brukte i eksemplene mine. Poenget mitt var at det ikke er poeng for å lære seg et mindre IDE som BlueJ. "Vanilla" Java er allerede et veldig lett språk å lære seg. Og da er ikke den ekstra "innpakkingen" enixitan klagde på være en stor ulempe.

Lenke til kommentar
Nesten alle tutorial'ene jeg fant på nettet vil ha meg til å skrive noen visse setninger uten å fortelle hva de betyr.

 

Eg går ut frå at trådstartar refererar til t.d.

public static void main(String[] args)

 

Om trådstartar ynskjer å unngå "magisk kode" som bare må vere der, utan å få den forklart, kan BlueJ vere eit alternativ, der han kan lære om main()-metodar når han får bruk for dei (skal køyre program utanfor BlueJ).

Lenke til kommentar

main er en metode, en spesiell en som alltid kjøres når programmet starter. Du må derfor alltid ha den med og legge det første som skal skje i den.

 

Den tar imot en String-array args, som er en spesiell variabel som inneholder argumentene du gir programmet når du kjører.

 

Metoden har egenskapene public, som vil si at alle andre metoder kan aksessere den, static, som betyr at den ikke kan bli påvirket av variabler i et spesifikt objekt, og void, som betyr at den ikke gir noe output.

 

 

Grunnen til at de ikke forklarer slikt til å begyne med, er at som du sikkert oppdaget trenger du å lære litt java før du skjønner noe av det. Men det skader jo ikke å ha lest det, kasnkje du skjønner det fortere senere. :)

 

Anbefalt bok: Head First Java

Veldig god introduksjon til Java (som første språk). Den «lærer deg mens du leser den» istedet for at du bare «leser noe du vil lære» om det ga noe mening.

Ikke la deg skremme av tykkelsen, den hadde vært en femtedel av størrelsen uten alle de fine bildene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...