Gå til innhold

Hvorden få fjernutløser på blitz?


Anbefalte innlegg

Hei. Har lest litt rundt om her på forumet om fjernutløsning av blitz, uten helt å klart å komme frem til en eksakt løsning, så håper noen kunne være vennlig å hjelpe meg det siste stykket.

 

Har et Canon 450d med Speedlite 580EX II blitz. Det jeg ønsker er å fjerne blitzen fra kameraet og fjernutløse den. Fant Canon ST-E2 Speedlite Transmitter som kanskje kunne fungert til oppgaven, men har fått en vag forståelse for at det kanskje kunne være lurt å satse på pocketwizards fra første stund. TTL støtte er ønskelig, så jeg så på denne som et alternativ : FlexTT5 Transceiver Radio Slave for Canon E-TTL II System. Det jeg lurer på er om trenger jeg 2 slike, en for å sende signal fra kameraet og et til å ta imot for blitsen? Er litt blank på hvilket utstyr jeg trenger for å få dette til å fungere rimelig enkelt i praksis. HELP! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger 2 av de ja, en transceiver er mottaker/sender i samme boks (dvs enheten kan sende eller motta) men du må ha 1 på kamera og 1 på blitsen.

 

Et rimlig alternativ kan være en Hahnel Combi

http://www.hahnel.ie/index.cfm?page=dslrremotecontrols&id=64&pId=64

Den koster ca 500-600 kr og kan brukes for ditt formål i tilegg til å kunne utløse kamera trådløst.

 

Alternativt Cactus V4 fra www.gadgetinfinity.com til ca 400,- (har disse selv, fungerer utmerket)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Fant Canon ST-E2 Speedlite Transmitter som kanskje kunne fungert til oppgaven, men har fått en vag forståelse for at det kanskje kunne være lurt å satse på pocketwizards fra første stund. TTL støtte er ønskelig, så jeg så på denne som et alternativ : FlexTT5 Transceiver Radio Slave for Canon E-TTL II System. Det jeg lurer på er om trenger jeg 2 slike, en for å sende signal fra kameraet og et til å ta imot for blitsen? Er litt blank på hvilket utstyr jeg trenger for å få dette til å fungere rimelig enkelt i praksis. HELP! :)

 

Pocketwizard Flex TT5 kan brukes som sender og mottaker, MiniTT er kun sender.

Disse er dyre, men har en rekke fordeler som E-TTL, bedre high speed sync enn om du har blitsen rett på kamere, lang rekkevidde ute og inne.

Canon ST-E2 bruker IR så den er litt kranglete ute i sollys.

 

Det går vel an å bruke trådløs TTL med det du har nå 450d og 580exII....? ved at du trigger med lille blitsen fra 450d.....husker ikke helt.....

Jeg tror ikke 450D har denne funksjonen. dersom du har 580 på kamera kan den trigge en annen blits, f.eks 430EX

Lenke til kommentar

Det går vel an å bruke trådløs TTL med det du har nå 450d og 580exII....? ved at du trigger med lille blitsen fra 450d.....husker ikke helt.....

Canon-blitsene kan ikke trigges av lysglimt fra andre blitser - de styres infrarødt eller med andre systemer. For å få en master skal du ha en 580EXII eller ST-E2 på kameraet (eller bruke kamera med innebygget master, som 7D eller 60D).

 

Men - 580EXII påmontert 450D kan være master for andre Canon-blitser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

v5 utgaven bør være veldig mye bedre enn forgjengeren skal det være aktuelt å oppgradere. Har brukt v4 i et halvår nå, med rimelig blandede erfaringer. Innendørs så fungerer den upåklagelig, men utendørs så spiller den ikke på lag. Veldig dårlig rekkevidde, og bare kluss egentlig. Skal ikke forvente all verden av 30$ triggere, men dette var ganske labert. Må nok oppgradere til dyrere og forhåpentligvis bedre utstyr. Dyrt! :S

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har Canon 50d og Canon 430EX II. Jeg har cactus V4 som er fint. Men jeg trnger trådløs system som greier å gjøre slikt at blitsen/kamera mitt greier raskere lukker enn 1/250. For at disse kan snakke sammen bør en ha et system som takler TTL. Vet at jeg ikke får tak i billige systemer, men finnes det noen rimeligere enn PocketWizard sine ting? Hva med denne, gjør disse samme nytten? Min lenke De har ihvertfall noe TTL løsning.

 

Har lest mye her på forumet og skjønt meg noe rundt dette med trådløs system til blits. Men jeg har ikke finne så mange med efaringer med de jeg linker til.

Lenke til kommentar

For raskere lukker enn blitssynk-hastigheten på kameraet skal du vel først og fremst aktivere høyhastighets-blitssynk - dette har vel ikke med TTL å gjøre? Her er poenget å få blitsen til å gi mange hurtig etterfølgende blitsglimt - hvorfor skal man da ha TTL som målemetode?

 

Begrensningen ligger jo i hvor kjappe lukkergardinene på kameraet er - ikke hvordan det kommuniserer med blitsen. For kort lukkertid gir slagskygger på bildet fordi ikke hele sensoren er eksponert samtidig - litt er dekket av en lukkergardin.

 

Les mer om temaet i denne tråden - med gode links.

 

Edit: Men skal du først ha trådløse triggere er det digg å ha noen med både TTL og styring av ting som høyhastighets blitssynk. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Var litt kjap i stad. Glemte å si at jeg vet at jeg må slå på blitsen på high-speed sync. Jeg formulerete meg litt dårlig i forrige innlegg. Den linken var fin, jeg har lest den før. sammen med denne: Min lenke Det er noe her jeg også er ute etter. Da har det kanskje ikke noe med TTL. Eksempel: Når jeg setter på blitsen min på kamera og setter på high-speed sync knappen, så "snakker" de sammen og blitsen skjønner at nå har kamera kjapt lukkertid og blitsen må stille seg etter det + de andre innstillingene jeg stiller inn. Jeg vet åssen det fungerer men greier ikke å forklare det. Det jeg vil frem til at blitsen får all data og signaler fra kamera når den er på kamera eller på en Canon Flash-off kabel :)

 

Min cactus V4 greier ikke å gi all den infoen, og selv om jeg trykker inn high-speed sync knappen på blitsen, så fungerer ikke den funksjonen.

 

Jeg vet med PocketWizard o.l. så fungerer dette. Så Bare lurte på om det utstyret jeg linket til i forrige innlegg er i noe samme sjanger. Trenger bare noe som er greit, men mulighet for å gi mer info til blitsen enn det rimelige Caktus V4 og V5 gjør :)

Endret av TVmario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...