Gå til innhold

Ang. kalkulering av renter og bruksfradrag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruksfradrag er ikke på 20% per år. Bruksvederlaget fastsettes slik at det tilsvarer antatt fall i verdi over tid - i Rt. 2002 s. 173 ble bruksfradrag fastsatt til 10% per år da antatt brukstid for tingen (et møbelsett) var 10 år. Altså 100% verdifall over 10 år = 10 % per år.

 

Merk også at forbrukerkjøpsloven § 50 fastsetter to alternativer:

 

- Intet bruksfradrag: Selger skal betale renter fra reklamasjonsdagen og til oppgjørsdagen (§ 50 annet ledd første punktum).

- Bruksfradrag: Selger skal betale renter fra betalingsdagen (typisk kjøpsdato) og til oppgjørsdagen (§ 50 annet ledd annet punktum).

 

NB: Bruksfradrag, hvis det kreves, skal trekkes fra etter at renter er beregnet. Det følger av dommen nevnt ovenfor.

 

Forbruker har altså alltid krav på renter fra reklamasjonsdato til oppgjørsdato. Dersom selger krever bruksfradrag (eller nyttefradrag - hva man kaller det er ikke materielt) kan forbruker også kreve forsinkelsesrenter for perioden fra kjøpsdato til reklamasjonsdato.

 

Forbrukerkjøpsloven § 50 første ledd sier også at den avkastning forbrukeren har hatt av tingen skal godskrives selger - det vil si at hvis du har tjent penger på tingen skal du i utgangspunktet overlate denne til selger. Regelen er såvidt jeg vet ikke i praktisk bruk.

 

Hvorfor regelen ikke brukes? Dårlig kunnskap, vil jeg tro.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Hvorfor regelen ikke brukes? Dårlig kunnskap, vil jeg tro.

Summen blir vel omtrent den samme som om man ikke tar med verken bruksfradrag eller renter. Og de utregninger jeg har sett er blitt gjort blant annet her på forumet, viser at det stort sett ville vært kunden som kom dårligst ut om forhandlerne (eller kunden selv) krevde bruk av denne regelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...