Gå til innhold

Gaming-PC: Er det å kjøpe Dell lurt?


Anbefalte innlegg

Satser på at dette blir rett. :cool:

 

Skal kjøpe meg data som i hovedsak kun skal brukes til gaming/fritids. Jeg har dreve å kikket litt rundt omkring på forskjellige nettbutikker, og endte tilslutt opp med dennei fra Dell.

 

Er det noen som har andre meninger? Eller anbefaler noe annet? Budsjettet er litt stramt for øyeblikket. Så prisklassen er på rundt 5000 til 6700 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har dell via jobben.

er stabil og fin.

support rydder fort og greit opp viss det er noe galt.

 

hastighet i spill og sånn innebærer at du må se til at du balanserer cpu\ram\skjermkort\hk\lydkort best mulig opp mot spilling.

Viss dell kaller en pc "gaming pc" har de valgt komponenter de mener egner seg til spilling.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke anbefale dell.

 

Foreldene mine har hatt en del dell maskiner, de ryker som regel etter 1-2 år, og består som regel av de billigste delene man får tak i. Vet ikke om foreldrene mine er uheldig, siden jeg har bygget en ca 4 maskiner, som neppe har vært defekte deler, uten om en ram brikke som var defekt. Men dell maskinene har byttet harddisk innen 2 måned siden de gikk i stykker, og hovedkortet ryker etter 2 års periode ved en del bruk.

 

Nå har jeg hatt et asus hovedkort i 3-4 år, og det funger bra i dag, selv med en overklokking på 25%. Riktig nok en del bedre kjøling en orginalt, men ja har ikke tro på dell.

 

3 ting du bør sjekke ut?

 

1. Harddisken er det Samsung F3, med en 130 MB/s ca lese/skrivehastighet?

 

2. Prosessoren i3 er neppe alverden da hadde jeg heller gått for AMD Athlon II X4 640 prosessor, som gir nok litt bedre ytelse til ca samme pris.

 

3. En Samsung F3 f.eks http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Harddisk/3,5__S-ATA/Samsung/Samsung-SpinPoint-F3-1TB-SATA2-HD103SJ-889073.aspx på 1 TB er verd prisen, syns de få kronene der er verdt noe bedre.

 

Vet ikke om det er mere lønnsomt å handle på dell.no der du kan konfigurere maskinen etter ønsker, men husk om du ønsker noe som varer er neppe merker som Dell, esystem, acer noe å satse på.

 

Da bør du gå for f.eks Asus, Fujitsu, Toshiba, multicom etc.

 

Men skjermkortet, er greit, dvd brenner (Duallayer) bør også være standard i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Satser på at dette blir rett. :cool:

 

Skal kjøpe meg data som i hovedsak kun skal brukes til gaming/fritids. Jeg har dreve å kikket litt rundt omkring på forskjellige nettbutikker, og endte tilslutt opp med dennei fra Dell.

 

Er det noen som har andre meninger? Eller anbefaler noe annet? Budsjettet er litt stramt for øyeblikket. Så prisklassen er på rundt 5000 til 6700 kr.

 

Litt svakt grafikkort....noe som er typisk i "ferdig-PC'er".

Svake all-round-PC'er lønner seg å kjøpe fra de store produsentene, mens gode gaming-PC'er lønner seg fortsatt å bygge selv.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

Litt svakt grafikkort....noe som er typisk i "ferdig-PC'er".

Svake all-round-PC'er lønner seg å kjøpe fra de store produsentene, mens gode gaming-PC'er lønner seg fortsatt å bygge selv.

- kjbu

 

Syns ikke HD5670 er dårlig i 6000 kr budsjett prisklassen, men har man et 19" flatskjerm så går det nok bra. Men har man en 24" skjerm bør man gå for

f.eks Radeon HD 5770 som er hakket bedre, men en del større fysisk.

 

Er enig at det er heller fordel å bygge, så kan man lettere oppgradere senere men ikke alle har tid/lyst å forsøke, så kanskje det å kjøpe en ferdig multicom maskin eller komplett er noe å anbefale?

 

Angående prosessor, kjøp det beste du har råd til, kjøp eller mere ram og skjermkort sener. Eller vent med å handle.

 

F.eks http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10500940%3bc%3a100582%3bfl%3a0

 

Her bør du minst ha en 600 watt strømforsyning, og sjekke hva slags skjermkort som følger med, eventuelt støtter nok maskinen PCI-E 16x så man kan oppgradere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tja, nå ble jeg usikker. Det med stasjonæremaskiner er jeg tildels nygeynner i, jeg har for det mest handlet bærebare maskiner. Det er mer til hverdagsligbruk. Som det står på multicom, gamer-pc, det tror jeg ikke at det er min type maskin som jeg er på jakt etter. Men muligens mer som en kraftig arbeidsmaskin som LMH1 har lagt link til.

 

Jeg kommer til å bygge den ut med tiden.

Endret av NorthGuard
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt min bærbare dell inspirion 9400 17tommer i rundt 6 år nå. Og har aldri hatt feil på den.

Bortsett fra et og annet selvforskyldt datakrasj.

 

et par av mine venner har også hatt lignende bærbare pcer og har heller ikke hatt noen form for feil på maskinene.

 

Synes min pc er solid bygget. Den blir ikke særlig varm og har lite viftestøy når viften en sjelden gang starter til tross for krevende programvare og en del tunge spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...