Gå til innhold

Oppstartsproblemer med ny PC


Anbefalte innlegg

Hei !

Mulig dette er postet i feil forum, i tilfelle beklager jeg.

 

Jeg har skrudd sammen delene dere ser i signaturen. MEN når jeg starter opp PC'en fpr jeg følgende beskjed: "No device is found" samt "BIOS is not installed". Jeg er ikke bare på bærtur, men på feil myr ! Hva gjør jeg ?

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang ! :shrug:

Jeg har installert alle delene helt etter oppsettet til manualen til skjermkortet og er 110% sikker på at alle kontakter osv. er korrekt.

Når jeg forsøker å "tvinge" frem XP PRO installasjon stopper den opp ved innstallasjonen av SATA-driveren som jeg HAR diskett til.

 

Vær så snill å hjelpe en stakkar som trodde det VAR så enkelt å bygge pc selv som det virker som i guiden til hardware.no ! :roll:

 

MVH

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å øke volten på minnet til 2,7 da disse brikkene krever litt ekstra,kan vere derfor du får sånne meldinger.

 

Takker for tips, men desverre....hjalp ikke.

Jeg har nå forsøkt oppstart med de to IBM Diskene mine fra gamle-pc'en uten Raptor'n koblet til i hele tatt. Like langt.

 

Jeg tror det første jeg må få gjort er å få vekk den feilmeldingen "No device found". Noen som kan hjelpe meg der ?? Hva skyldes det at systemet ikke finner noen "device". Og hva menes med "device" ? Er det harddisk, eller cd-rom den spør etter ? Mener den "bootable device" ? I "set-up" finner jeg i hvertfall cd-rom'en.

 

Det neste blir da å få innstallert BIOS siden det tydeligvis ikke er installert. Men jeg trodde i min dårskap at alle hovedkort kom med BIOS installert. Så dum kan man være.Jeg skal uansett kikke litt på suport-sidene til MSI og se om jeg finner noe der.

 

Fark ass....her har man gått og venta på deler i mange uker og når de endelig ankommer skjer dette...... Det kunne like gjerne ha pisseregna ute...hadde passa humøret mitt bedre... :evil:

 

 

MVH

 

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar
Kommer du ikke inn i bios i det hele tatt??

Har du prøvd og resetta biosen på hk (clear CMOS)??

 

Hei igjen !

 

Jeg ber dere ha tålmodighet med meg, jeg aner ikke om jeg kommer inn i BIOS. Jeg kommer inn i set-up hvor jeg kan forandre alle verdier om jeg vil. Har prøvd litt forskjellige innstillinger, men det som går igjen er "No device found" og "Bios not installed". Ved et oppstartdstidspunkt gjorde den en vri. Da kom meldingen: "Detecting" samtidig som den sto og jobbet og en linje med prikker vokste seg frem. Slik: ...... Da den var ferdig kom meldingen: "No hardware found" ellernosånt....

 

Hvordan resetter eller clearer jeg CMOS ? Via jumperne på hk ? Og i tilfelle, om jeg gjør det, vil BIOS lastes automatisk opp igjen ? Hvis ikke, hvordan laster jeg opp BIOS manuelt på nytt ? Har hentet en oppdatert BIOSversjon (pr. 18/6) fra sidene til MSI. Denne skulle visstnok omdøpes til AMIBIOS.BOOT og så skulle jeg trykke "ctrl+home" for å tvinge frem en oppdatering av BIOS, men det hjalp heller ikke.....

 

Dette her er sikkert grunnleggende kunnskaper, men allikevel et område jeg har fint lite peiling på, så jeg ber om unnskyldning dersom jeg maser unødvendig.

 

Hjeeeelp ! :oops:

 

MVH

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar
Hovedkortet finner ganske enkelt ikke serial ATA harddisken din.

Serial ata bios blir derfor ikke lastet.

Sjekk alle tilkoplinger som har med harddisken å gjøre.

Sitter kablene skikkelig ? Har disken strøm ?

Hører du lyder fra harddisken ???

 

Har du sjekket om serial ATA er aktivisert  i Bios ?????

 

Hei igjen !

 

Dette var jaggu komplisert. Jeg får altså ikke lastet Bios fordi den ikke finner drivere til S-ATA kontrolleren på HK. Jeg får heller ikke lastet inn S-ATA driverne før jeg begynner med installering av XP-Pro. Dette er jo Catch 22 !! :evil:

 

Tilkoblingen som er på Raptoren er den flate, tynne S-ATA-kabelen samt vanlig strømkabel, som jeg har sjekket, dobbeltsjekket og sjekket en gang til for å være sikker. Høre ingen lyder fra disken nei, men annet er vel heller ikke å vente før driverne er på plass.

 

Har forsøkt å aktivisere S-ATA i Bios ja, hjalp ikke.

 

Kan det ha noe med Jumpersettingsene til Raptoren å gjøre ? På oversiden av den står det at jumperne skal settes på pinne 3 og 4. None kommentarer her ?

 

Jeg har i tillegg forsøkt å koble vekk Raptor'n, starte opp med IBM-Deskstar disken som står i "gamle-pc'en. Da også fikk jeg meldingen "No device is found" og "BIOS is not installed".

 

Varra fjan å vanskelig detta skulle værra ! :grumpy:

Lenke til kommentar

Går ut fra at det er raptorn du skal boote os fra.

Jeg vet ikke hva du kan men skal prove å hjelpe deg bggynner fra start.

Restart maskinen hold nede Del knappen bios vil da komme opp, du vil da finne noe som heter Integrated Peripherals der er det flere valg bla et som heter Onboard promise IDE bak det velger du AS S-ATA.

Så finner d8u noe som heter On-Chip IDE, der velger du:

On chip ATA Operate mode setter du til Legacy mode.

ATA Configuration velg S-ATA only

 

de to neste radene under dette velger du NO på begge og på den under de to velger du Both.

 

Prøv dette først og BRUK manualen som fulgte med kortet, MSI har svert gode instrukser på sine kort.

 

PS: pinnen på raptorn skal stå helt til høyre når du ser disken bakfra.

Lenke til kommentar

Halla igjen !

 

Takker Snekker'n ! Er ikke medlem av klubben før svinet fungerer (ref: "velkommen i klubben" melding tidligere...hehe). Skal prøve dette her som siste utvei, hvis ikke gir jeg f... før jeg får lyst til å finne frem hammer'n. og denge faenskapet til underkastelse !

:grumpy:

Skulle nok latt pcbuttiken dått kåmm montere svinet, men jeg trodde detta skulle gå glatt. Burde kanskje ha gjort som en nevnte i en annen tråd....bruke gldekrem som kjølepasta.... :lol:

 

MVH

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar

Hei igjen !

 

Har prøvd de innstillingene du nenvte. Det gjorde faktisk at BIOS "fant" Raptoren. MEN dermed fant den ikke CD-Rom'en. Prøvde å sette den både som master og som slave, prøvde flat IDE-Kabel og rund. Prøvde å endre de stillingene som var relevante for IDE, men neida.....CD-Rom'en var og ble borte.....

 

Men nå tar vi hælja....regner med det blir noen telefoner til mandagen for å komme til bunns i dette !

 

Takker for forsøket Snekker'n !! Ha en fortsatt god hælj !

 

MVH

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar
Vist du har flatkabel i både IDE1 og IDE2 + raptorn på sata mister du den ene altså IDE 1 da denne "forsvinner" til fordel for sata, men det var et fis2 kort du hadde der har du jo en IDE3 ta kabeln som står i IDE1 og flytt den dit.

 

Hei igjen !

 

Satte IDE-kabelen til CD-Rom'en i IDE3 slot'en og kabelen til Raptoren i SER1 slot'en og fikk følgende melding "Pri Master drive-ATAPI Incompatible". Bios fant Raptoren som "Secondary Master" men fant ikke CD-Rom'en som jeg hadde satt til "Primary Master". Gikk gjennom ALLE innstillingene i BIOS i guiden til HK igjen og fikk på nytt meldingen :"No device found" og "BIOS is not installed".

 

Men jeg skal snakke litt med imortør/forhandler i morgen og forhåpentligvis finne en løsning. Hvis ikke bærer det mot bytte av HK tenker jeg. Da blir det vel Asus P4C800 som jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg. Eller kanskje jeg skulle kjøre safe og velge det HK du har valgt Snekker'n ? Da hadde det sikkert ikke vært noen problemer å fått hjelp i hvertfall ! Er du fornøyd med det HK'et ? Og hvorfor valgte du akkurat det og ikke MSI 875P NEO eller Asus P4C800 ?

 

Setter pris på tålmodighet og tilbakemeldinger nok en gang ! :p

 

MVH

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar
Vist du har flatkabel i både IDE1 og IDE2 + raptorn på sata mister du den ene  altså IDE 1 da denne "forsvinner" til fordel for sata, men det var et fis2 kort du hadde der har du jo en IDE3 ta kabeln som står i IDE1 og flytt den dit.

 

Hei igjen !

 

Satte IDE-kabelen til CD-Rom'en i IDE3 slot'en og kabelen til Raptoren i SER1 slot'en og fikk følgende melding "Pri Master drive-ATAPI Incompatible". Bios fant Raptoren som "Secondary Master" men fant ikke CD-Rom'en som jeg hadde satt til "Primary Master". Gikk gjennom ALLE innstillingene i BIOS i guiden til HK igjen og fikk på nytt meldingen :"No device found" og "BIOS is not installed".

 

Men jeg skal snakke litt med imortør/forhandler i morgen og forhåpentligvis finne en løsning. Hvis ikke bærer det mot bytte av HK tenker jeg. Da blir det vel Asus P4C800 som jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg. Eller kanskje jeg skulle kjøre safe og velge det HK du har valgt Snekker'n ? Da hadde det sikkert ikke vært noen problemer å fått hjelp i hvertfall ! Er du fornøyd med det HK'et ? Og hvorfor valgte du akkurat det og ikke MSI 875P NEO eller Asus P4C800 ?

 

Setter pris på tålmodighet og tilbakemeldinger nok en gang ! :p

 

MVH

 

DeeJayVZ

 

Sett de andre diskene i IDE 3 og så prover du med cdrom i ide 1 eller 2 det skall virke, på abit eller asus mister du også enten ide1 eller ide2 når du bruker sata så det er nok bare innst dine som er feil, jeg har som sagt testet alle 3 kortene og der kom msi et lite hestehode foran abit med asus som nr3, men siden jeg aldri har brukt abit kort før fikk jeg lyst å prøve det noen annen grunn er det ikke,det er fort å skifte tilbake igjen

Lenke til kommentar

Hei igjen Snekker'n !

 

Jeg har nå kommet meg et stort skritt videre. Jeg har klart å få maskinen til å "se" CD-Rom'en og påbegynt installasjon av XP Pro. Kommer til det punktet hvor jeg skal laste inn 3. parts drivere til Raptor'n og setter inn en diskett merket følgende:

 

G72-PRSA050

 

Promise 376/378 Driver

 

Etter noen sekunder dukker følgende feilmelding opp:

 

"Filen txtsetup.oem forårsaket en uventet feil (512) på linje 1742 i

D:xpsp1basebootsetupoemdisk.c

 

Trykk en tast for å fortsette"

 

Deretter laster XP inn en masse drivere og til slutt får jeg beskjed (naturlig nok) at systemet ikke finner noen masselagringsenhet eller harddisk. Og får beskjed om å trykke F3 for å avslutte installasjonen.

 

Hva er galt NÅ da ?

:evil:

 

Snekker'n eller noen andre: Hvis dere har en 3.parts driver som fungerer til Raptor/Win XP PRO...Kan dere være så inderlig snille å maile meg den filen ?

:(

 

Eller er det noe annet som er galt ?

:shrug:

 

MVH

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar

Hei igjen !

 

Da er jeg på nett med ny pc, men uten Raptoren som systemdisk.

Jeg skal ta en telefon til Microsoft i morgen. Det viser seg nemlig at en fil som heter "txtsetup.oem" forårsaker uventede feil fordi txtsetupfilen til installasjonsprogrammet til XP ser bort fra denne som tilhører Raptoren. Så foreløpig kjører jeg de gamle diskene mine hvor den minste er systemdisk nå. Jeg klarte selfølgelig å rote meg bort under installasjonen og klarte å partisjonere disken med mine mp-3 låter på.....og dermed forsvant 20 Gb med mp-3 filer........ :evil:

 

DeeJayVZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...