Gå til innhold

Test: Siljes fotoeksperimenter del 5


Anbefalte innlegg

Jo lenger jeg ser på dette bildet, jo mer meningsløst blir det for meg.

Bildet er kanskje litt rotete fordi det blir rett og slett for mange lys- og skyggenyanse.

Det mangler det lille ekstra som gjør at det er verdt å hvile øynene på.

Heller ikke denne gangen ble jeg spesielt fornøyd med bildene.

 

Det jeg lurer på er hva du ikke liker med bildene dine,kanskje du har vært for rask med og trykke på avtrekkeren,bruk mer tid på motivet.

Komposisjon kommer av seg selv det med tiden,bare ta lærdom av dine kritiske øyner og tenk på hva du burde fremheve i bildene.

 

Har du tid til og tenke på komposisjon når du fotograferer eller har du for dårlig tid,Lag deg en huskelapp så du "kommer på"hvordan du burde komponere bildene mens du holder på.

 

Linjer er veldig viktig når det gjelder landskapsfotografering,det for og få dybden i bildene.

Har du et hovedmotiv i bildet så bruk gjerne "det gylne snitt"

 

Problemet mitt er at jeg ofte tar for tett utsnitt av motivet og reduserer justeringsmulighetene i etterkant betraktelig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og korleis hjelper det Silje her?

 

Njesj, hun kunne jo f.eks ikke ta det som en selvfølge at alt læres på en uke i hvert felt ?

 

Å lære seg et så avansert kamera tar lang tid, det skjer ikke over natta, Silje. Du kan ikke forvente at bildene blir perfekte etter bare en uke med trening for hvert felt du vil lære.

Det tar måneder, kanskje år å få kameraet til å bli en del av armen din. Først da tar du bildene uten å tenke, som også blir bra :)

 

Det jeg mener er at det ikke er noen glød over bildene, de er jaktet fram for at de skulle bli bilder til artikkelen i løpet av uka, det er det ingen sjarm i. Bruk god tid og la foto-objektene el.l. komme til deg, ikke jakt på dem.

 

Lykke til videre i læringsprosessen!

Lenke til kommentar

Bilder med mennesker er som oftest mye mer spennende og interessante enn bilder av natur og ting og tang. Ta med deg en venn, eller ta med deg en fjernkontroll til kamera og ta selvportretter. Tenk bilde 6 og 7 med en skjønn rødhåret jente. :-)

Merkelig utsagn. Mulig at mennesker er "mye mer spennende og interessante" for _deg_, men det ville vært utrolig begrensende om alle (de fleste) bilder måtte inneholde mennesker. Selv tar jeg nesten aldri bilder der personer enten er til stede eller har noen hovedrolle, og har stor glede av rene naturbilder tatt av andre. Ikke dermed sagt at bilder av mennesker er uinteressante, men de trengs i alle fall ikke for å gjøre et bilde interessant for _meg_.

Lenke til kommentar

Jeg må først si jeg kjenner meg utrolig godt igjen i mange av tankerekkene dine, og i så måte har jeg stor sans for denne artikkelserien. Det er mye å lære av å lese om noen som tar bilder de ikke er spesielt godt fornøyd med i motsetning til det man får ut av å lese om folk som tar spektakulære bilder hver gang de trykker på utløseren. Jeg sier ikke at sistnevnte ikke er lærerikt, men det blir på en måte en annen slags lærdom.

 

Som mange andre har vært inne på så tror jeg du (i likhet med meg) sliter litt med at du ser et eller annet som ser interessant og bra ut der og da, og så skyter et bilde umiddelbart uten å tenke altfor mye over komposisjonen. Ting jeg prøver å jobbe litt med er å stoppe opp og tenke litt over hva jeg synes ser bra ut med bildet før jeg skyter, samt ta en titt på skjermen etterpå for å se om det ble noe særlig til resultat i forhold til det jeg tenkte på når jeg knipset.

 

I den sammenheng tror jeg du har mye å hente på å fokusere på å ikke være så fokusert ;) på hovedmotivet i form av plassering, og heller få dette ut til kantene ala rule of thirds/det gylne snitt. På 7D har jeg mulighet til å slå på et rutenett i søkeren som er til stor hjelp hvis man skal fokusere på dette, mulig 5DmkII har tilsvarende.

 

Ellers må du ikke finne på å selge kameraet, jeg synes dette har vært en av de mer interessante artikkelseriene jeg har lest på en stund, det er veldig artig å se hvordan andre som ikke anser seg som utlærte tenker og kommer seg videre.

Lenke til kommentar

Og korleis hjelper det Silje her?

 

Njesj, hun kunne jo f.eks ikke ta det som en selvfølge at alt læres på en uke i hvert felt ?

 

Jeg er usikker på hvor jeg har uttalt at de tingene jeg prøver på kan læres på en uke :p Artikkelserien er mer som et "Bli med meg mens jeg prøver meg fram", ikke "Se meg lære alt på en uke" :)

 

Jeg synes det er hyggelig at du poster bilder her, til og med når du skriver at du selv får til bedre resultater med billigere kamera. Jeg bruker alle eksempler som inspirasjon og motivasjon, og blir glad for at folk blir engasjerte av sakene mine :)

Lenke til kommentar

Det er hyggelig å høre :)

 

Det med "alt på en uke" var satt på spissen altså, hehe.

 

Mener det ikke som negativ kritikk værtfall, konstruktiv kritikk er så meget bedre :thumbup:

 

Skal oppgradere til D5000 om ikke så lenge selv, så det blir spennende å prøve et nytt kamera, med flere muligheter.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

No er 5DII vêr-tetta. så du slepp stressa med slikt.

 

Ja, men HVOR værtett er det egentlig? Når det regner hunder og katter, bør man vel bruke noen slags form for beskyttelse likevel? Regner med det er et vesentlig skille mellom 5DII og et undervannskamera :p

 

Kan ihvertfall si at det ikke tåler 2 meter bølge over seg.

Skjedde meg på tidligere nevnte Sverigetur.

Klarte å redde kameraet, men det var verre med linsa :blush:

 

Sto for langt ute på fjellet i kampen om et bra bilde.

 

Brukte heldigvis ei gammel linse da.

Lenke til kommentar

Hei Silje, ikke gi opp! Du er ikke alene om å krongle deg fram...

Er ganske så enig med EskeRahn, krister461 og andre:

Glem kameraet for en stund, og tenk veldig grundig gjennom komposisjonen din. For egen del ville jeg gjerne sagt at du f.eks. kan sette kameraet på Auto i neste sesjon, og love deg selv at du kun skal tenke komposisjon og glemme kamera-innstillingene for en stund. Kanskje å overdrive litt.

Vil gjerne kommentere bilde 1 litt, for jeg er litt enig med deg:

Det er noe med det, men klarer ikke helt definere det. Tror det er riktig som en annen sa:

Kom deg nærmere, og tenk på andre utsnitt. Et mulig et er stråene til høyre som jo er fint opplyst. På vedlegget mitt er har jeg laget utsnittet fra din original, det er ikke originalen bra nok til, men du får sikkert med deg hvor jeg vil hen: Hadde bildet muligens blitt bedre om du hadde gått nærmere og fått tatt med det utsnittet? Muligens, men kanskje hadde du ikke fått formidlet "stemningen" der og da?

edit: litt omformulering...

post-22925-1281734679,8828_thumb.jpg

Endret av oldis
Lenke til kommentar

... Et mulig et er stråene til høyre som jo er fint opplyst. På vedlegget mitt er har jeg laget utsnittet fra din original, det er ikke originalen bra nok til, men du får sikkert med deg hvor jeg vil hen: Hadde bildet muligens blitt bedre om du hadde gått nærmere og fått tatt med det utsnittet? Muligens, men kanskje hadde du ikke fått formidlet "stemningen" der og da?

...

Jeg synes du skærer FOR meget i hendes billede her. Det fine ved stemningen i scenen er i mine øjne netop kontrasten mellem klippen med laver og mos i mørke og så sollyset der *PANG* slår ind som en strålekaster på den plet med græsstrå. :cool:

Jeg vil foreslå denne beskæring af motivet:

 

post-132057-1281742220,8687_thumb.jpg

 

Hvor nederste afsats af klippen med mos er med, græsstråene i fuld længde, og så bredden givet ved 4:3, med den lyse tue mos hhv græstot ud til siderne.

Skal det være 3:2 så lad lidt mere overleve i højden, og skær mere til venstre, men det ville vær synd her tror jeg

 

Ved forslaget opnåes

1) Det kraftigste af lysplet kommer væk fra centrum.

2) den 'døde' del af billedet til venstre begrænses

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Som mange andre påpeker så er vel hovedproblemet med disse bildene at du hadde tidspress på deg. Jeg tror at om du marsjerer gjennom skauen for å se etter bilder som peker seg spesielt ut med tanke på publikasjone, så vil du bli stresset og dermed kanskje ikke se de gode, unike motivene. Jeg tror at enkelte motiv som kanskje ikke stikker seg ut med en gang kan gi deg den motsatte opplevelsen av det du hadde med de første bildene; nemlig at bildet til å begynne med ikke virket så spesielt, men etter en stund har langt mer å gi.

 

Som jeg har sagt tidlig er grunnen til at jeg omtrentlig sluttet å fotografere at jeg vil ha mennesker med i bildene. Men det betyr ikke at det er det rette for deg. Det er vel slik at om man har et menneske med i bildet så gir det mer en umiddelbar virkning på den som ser på bildene, det er noe man kan relatere til på et vis. Og ja, enkelte av bildene du viser kunne nok ha godt av litt mennesker i dem. Men bilder slik som det treet og sneglen synes jeg fungerer godt selv om de er uten menneskelig påvirkning.

 

Denne gangen hadde du dårlig tid, men jeg tror at du kan tjene på å pusle en tur i den samme skauen en annen dag uten å ha i bakhodet at du MÅ få tatt noen bilder. Ta gjerne med deg kameraet og kanskje en kamerat i tillegg. Sett deg ned, slapp av, drikk en kopp kaffi, te eller sjokolade alt etter hva du liker. Se deg rundt. Om du ser et bilde så kan du tenke litt på komposisjonen. Jeg tror at å være "fotograf" er like mye et spørsmål om å hele tiden ha en søken etter mulige motiv i bakhodet selv om du befinner deg i andre situasjoner uten et erklært fotografisk mål, enn å marsjere i skauen med fotografiapparatet hevet til skudd.

 

Så ta det med ro, nyt turen. Slapp av. Så ordner det seg.

 

Men jeg synes sneglebildet ditt var trivelig, jeg da...

Lenke til kommentar

Jeg synes du skærer FOR meget i hendes billede her. Det fine ved stemningen i scenen er i mine øjne netop kontrasten mellem klippen med laver og mos i mørke og så sollyset der *PANG* slår ind som en strålekaster på den plet med græsstrå. :cool:

Poenget mitt var egentlig ikke å beskjære hennes bilde, som jeg som sagt synes ikke er så ille. Poenget var mer å vise et alternativt motiv på dette stedet. Ved å sette seg ned og tenke litt over motivet/komposisjon tror jeg det kunne blitt et bra bilde, særlig om det 2 minutter senere ble enda mer lys ned på det. Risikoen er selvsagt at hele solflekken kunne være vekk 2 minutter senere. Ved å bruke litt mer tid kunne man kanskje ved å gå nærmere fått sløret ut bakgrunnen enda litt mer, for den er litt forstyrrende på denne avstanden?

Men tar poenegne dine, famler meg litt fram selv...

Lenke til kommentar

Silje, du må ikke stresse så mye med å ta flest mulig gode bilder på kortest mulig tid! :p

Det var en person som sa, litt satt på spissen, at det som skiller en god og en dårlig fotograf, er at den dårlige legger ut alle bildene han/hun tar. Når du har satt deg en tidsfrist med å ta et større antall bilder, så innebærer jo det en viss risk for at du må vise bilder som ikke er så bra (men det er jo også litt poenget med artikkelserien?), men samtidig så har du jo også flere bilder som i hvert fall jeg synes er virkelig gode.

 

Jeg har fotografert i to år nå, med enkelte pauser, og jeg har bare tatt 3-4 bilder som jeg virkelig er fornøyd med og føler jeg har fått mest mulig ut av. Nå kan jo det si litt om mine kvaliteter som fotograf, men jeg synes i hvert fall at det illustrerer poenget mitt, hehe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...