Gå til innhold

PowerMac kræsjer etter dvale


Anbefalte innlegg

Hvis jeg setter PowerMac G4'en min i dvale, har den en uvane av å kræsje når jeg vekker den opp. Skjer ikke alltid, men ofte. Er det noen andre som har det problemet eller vet hvordan det kan løses? Jeg fikk tilsendt ny vifte og ny strømforsyning fra Apple for en stund siden, men det hjalp visst ikke så mye...

 

Jeg har en Dual 1 GHz G4 som kjører 10.2.6 med 768 MB RAM...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har satt inn ny rambrikke selv kan det være det som er problemet. Var en som hadde akkurat det samme problemet, og da var det ram brikken han hadde satt inn selv som ikke var helt "bra". Prøv å sett inn standard brikken for å se om problemet oppstar da også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefaler alle å gjøre følgende en gang iblant....

 

(Dette gjelder for osx)

 

Når man starter macen hører man den kjente oppstarts-lyden.

 

Trykk da og hold inne comman+s tasten.

(Command tasten er den med eple-symbol på...)

 

Da kommer du inn i unix.

Du vil se en svart skjerm med masse uforståelig tekst som kommer over skjermen. (Du kan da slippe tastene.)

 

Når teksten slutter å skrolle skriver du følgende:

 

fsck -y

 

Trykk så enter.

 

Det som skjer da er at maskinen retter feil den finner.

Dersom du får melding om at den har rettet feil, gjentar du prosessen til den ikke finner feil mer.

 

Skriv så reboot og trykk enter.

 

Dette bidrar til at macen blir mer stabil.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg hadde nøyaktig samme problemet med macen min. Når jeg ringte support hadde – "heldigvis" – en av reperatørene hatt samme problem med sin mac. Han sa problemet løste seg når han byttet hovedkort, så det gjorde jeg. Har ikke hatt problemer siden da.

 

Jeg trodde i utgangspunktet det var en software-feil, så jeg hadde aldri tenkt på å bytte hovedkortet selv.

 

Har maskina di vært sånn hele tiden, eller noe som har begynnt å skje i det siste? Hvis det er hovedkortet, kan du regne med at det blir værre. Til slutt kan det hende du ikke får startet maskina i det hele tatt – ta backup MED EN GANG!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...