Gå til innhold

Skal ha ny PC til fotoredigering


Anbefalte innlegg

Merket at pc'en min ikke helt henger med i svingene når jeg oppgraderte til Eos 7D.

Er ganske mye tyngre å jobbe med disse bildefilene enn filene fra 30D'en merker jeg.

Driver i den forbindelse å spekulere på oppgradering eller ny pc.

 

Er ikke helt oppdatert på pc fronten for tiden, så om det er noen som har litt anbefalinger ang. prosessor, hovedkort, minne osv så er jeg åpen for forslag.

 

Spesifikasjoner pr i dag:

 

Hovedkort:

MSI K9N NEO-F V3, nForce 560, Socket-AM2

 

CPU:

AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz Socket AM2

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon X1550 256MB DDR2 128bit

 

Minne:

3GB DDR2 minne av uviss type

 

Operativsystem er Windows 7 Pro 32bit.

 

Syns det ikke var lenge siden jeg byttet litt innmat i pc'en, men ser at dette var for 2,5 år siden, så det er kanskje på tide :)

 

Kabinettet har jeg hatt siden 99(Godt gammelt AOpen HX-45 kabinett), men det fungerer fint enda. Regner med det ikke er noe nytt på hovedkortfronten som gjør at dette må byttes.

 

Er forsåvidt åpen for å kjøpe helt ny pc også. Mulig dette blir like billig?

 

PC'en skal hovedsaklig brukes til billedredigering. Mulig det blir litt videoredigering viss jeg begynner å bruke filmfunksjonen på 7D'en.

Utenom det så blir pc'en brukt til å vise film(Projektør)

 

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hovedsaklig lightroom 3 og photoshop elements 8 som blir brukt.

Er hovedsaklig i lightroom jeg merker at det blir endel sirup i maskeneriet.

 

Vurderer også å investere i CS5, men det blir ikke helt ennå.

Utenom dette så er det helt enkel bruk. Bør funke greit til HD film, men det rekner jeg med ikke er noe problem.

 

Kjører også litt Solidworks 2010, men det er stort sett enkle konstruksjoner, så det fungere greit nok med den PC'en jeg har i dag.

Lenke til kommentar

Har kjørt AMD siden Thunderbird 1,4GHz så jeg kjører glatt AMD prosessor.

 

En AMD Phenom II X4 965 vil kanskje gjøre susen, eller er Athlon II like grei?

 

Hvilket brikkesett er å anbefale på HK? Er jo en del forskjellige ute og går.

Ser ut som det er 790FX og 890FX som er litt dyrere.

 

Ser også at det er noen med GX og X etter tallet.

 

Er det noen anbefalinger på dette?

Lenke til kommentar

Jeg bruker primært AMD selv. Har akkurat kjøpt en seks-kjernes Phenom II:)

 

Men jeg tror det er bedre valg å gå for den varianten du linker til. 4 kjerner og Phenom II er minimum i dag.

 

Jeg vil tro at 790 holder som chipset. Hva bokstavene indikerer har jeg ingen anelse om, men en G tipper jeg indikerer onboard grafikk. Så er det vel alternativer for om det er egnet til å kjøre to grafikk-kort sammen, antall SATA porter osv.

 

Jeg vet ikke om 890 har USB3. I såfall er det noe å tenke på.

 

Jeg valgte et 785G basert kort selv. Holder for mitt bruk.

 

Det som er viktig, er å få en rask OS disk. Så SSD er egentlig et must. Og da med 120GB eller mer. 64GB er for liten til at det er verdt stresset.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Blir ikke ny skjerm i denne omgang tror jeg. Har en 22" Samsung skjerm som får greie seg intil videre tror jeg.

Har sett litt på Eizo Coloredge, men de koster litt mer enn jeg vil ta meg råd til nå.

Finnes det noen gode fotoskjermer til en litt rimeligere penge evt?

 

Har laget meg en handleliste på komplett.

Viss noen har tid å kikke på den og se om det er noe jeg har glemt, eller ikke passer sammen så hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar

Tenkte å teste det integrerte skjermkortet foreløpig. Virker som det er grei ytelse på både film og vanlig 2D grafikk. Supplerer heller med et skjermkort senere viss det ikke fungerer tilfredstillende.

 

Tenkte å bruke en 1TB S-ATA disk som står i den gamle pc'en. Er flere disker i denne, men mulig jeg kjøper et par nye disker og putter i.

Lenke til kommentar

Har en lenovo bærbar som jeg bruker når jeg er på tur, men jeg er litt gammeldags, så jeg må ha en skikkelig stasjonær pc i stua. Jeg vurderer faktisk en sånn liten bærbar med 13" skjerm og masse batteritid til fjellturer og slikt, men det blir ikke nå.

Der er jeg helt enig med deg. En laptop vil alltid være tregere enn en stasjonær i samme prisklasse. Så da er det bedre å ha den som en sekundær maskin som er kompakt og har lang batteri-levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...