Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverket mitt driver meg til vannvidd! Redd meg fra galehuset...


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg er, som emnetittelen sier, i ferd med å bli gal etter utrolig mye knoting med det forbanna, helvetes pokkers møkkanettverket mitt.

 

Oppsettet er en mediacentermaskin i stua. All musikk er lagret lokalt her.

(bruker mediaportal).

 

I tillegg har jeg en stasjonær PC på et annet rom.

Alle filmene er lagret her.

 

Problemet er at jeg ikke kan se mediacenter-PCen fra den stasjonære.

Det gjør det knotete for meg å overføre filer mellom de to maskinene.

I tillegg er forbindelsen andre veien ustabil, jeg kan bare av og til se den stasjonære fra mediacentermaskinen.

 

 

Jeg har koblet en switch rett på Canal Digital-boksen min.

Begge PCene er kablet til denne samme switchen.

Begge PCene kjører Windows 7.

 

Jeg er ganske overbevist om at alle nettverksinnstillingene er riktige, men en ting skjønner jeg ikke.

 

Mediacenter-PCen har en IP-adresse (84.202.221.158) som er helt forskjellig fra den som den stasjonære har (62.16.137.24).

 

I tillegg er navnene på nettverkene de er tilkoblet, forskjellige.

Jeg klarer ikke å koble fra et kablet nettverk heller.

 

 

Noen ide om hva som er galt?

Eller trenger jeg rett og slett en ruter i stedet for switchen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å endre de tildelte IP-adressene, men da mister jeg internett-forbindelsen fra begge PCene.

 

Den fjernkontrollen du fikk opp er tydeligvis noe som aktiviseres via et fjernkontrollstyringsprogram jeg har på media center-maskinen.

 

Har liggende en ruter, får prøve den, men den er selvfølgelig bare 100mbit, ikke 1000...

 

PS: akkurat nå kan jeg ikke engang se den stasjonære (på nettverket) når jeg er pålogget på den samme maskinen. Men fra mediacenteren ser jeg at den er på nettverket. Mystisk...

Lenke til kommentar

Har prøvd å endre de tildelte IP-adressene, men da mister jeg internett-forbindelsen fra begge PCene.

 

Den fjernkontrollen du fikk opp er tydeligvis noe som aktiviseres via et fjernkontrollstyringsprogram jeg har på media center-maskinen.

 

Har liggende en ruter, får prøve den, men den er selvfølgelig bare 100mbit, ikke 1000...

 

PS: akkurat nå kan jeg ikke engang se den stasjonære (på nettverket) når jeg er pålogget på den samme maskinen. Men fra mediacenteren ser jeg at den er på nettverket. Mystisk...

 

problemmet er at begge maskinene får global ip siden du har switch rett etter canal digital boksen å da må du gå igjennom internett for å overføre filer noe som er mye tregere en lokalt nettverk så visst du skal overføre filer burde du kjøpe deg en ruter...

 

siden du snakker om 1Gbps så bør du nok kjøpe dlink eller asus RT N16...

 

eg har asus som er en konge ruter :D

 

Dlink

 

Asus

Lenke til kommentar

Finnes en enklere og gratis løsning :p

Koble den routern du sier du har fra før, inn i utgangen på modemet, og inn på WAN porten på router, koble deg til routern og still den inn sånn som du vil, så kobler du switchen din inn i en av LAN portene på routern, også kobler du pc'ene i switchen (sånn som det er kobla nå ;) ) da bør maskinene få IP fra routern (istedet for modemet), og fremdeles kjøre gbit nettverk mot hverandre :)

 

Det blir en ekstra boks i nettverket, men til gjengjeld så slipper du å kjøpe en ny router ;)

Og når dem også er i samme IP range, så burde dem finne hverandre hver gang, istedet for en sjelden gang :p

Lenke til kommentar

Finnes en enklere og gratis løsning :p

Koble den routern du sier du har fra før, inn i utgangen på modemet, og inn på WAN porten på router, koble deg til routern og still den inn sånn som du vil, så kobler du switchen din inn i en av LAN portene på routern, også kobler du pc'ene i switchen (sånn som det er kobla nå ;) ) da bør maskinene få IP fra routern (istedet for modemet), og fremdeles kjøre gbit nettverk mot hverandre :)

 

Det blir en ekstra boks i nettverket, men til gjengjeld så slipper du å kjøpe en ny router ;)

Og når dem også er i samme IP range, så burde dem finne hverandre hver gang, istedet for en sjelden gang :p

 

eg ville no heller kjøpt en Gigabit ruter når du skal streame på lokalnettet...

Lenke til kommentar

men det som er poenget sånn som jeg sa, da vil begge maskinene fremdeles kjøre gigiabit mellom seg, og 100mbit mot router..

Og dette vil jo funke greit, så lenge man ikke har større enn 100mbits linje inn i huset ;)

 

men da må jo du koble alt som du skal streame til inn i switchen som er stress... med mindre det er det eneste i huset han skal streame til...

Lenke til kommentar

Alternativet er jo å koble alt som skal streames til inn i en evt. ny router med Gbit. Jeg ser ikke forskjellen... :hmm:

 

visst han gjør som han andre fyren sier så trenger han ikke å kjøpe ny ruter å det blir akkuratt det samme så lenge alt som skal streame fra den serveren å til må kobles til den switchen eller så blir det ikke Gbps

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke:

 

problemmet er at begge maskinene får global ip siden du har switch rett etter canal digital boksen å da må du gå igjennom internett for å overføre filer noe som er mye tregere en lokalt nettverk så visst du skal overføre filer burde du kjøpe deg en ruter...

 

Switchen vet hvilke enheter som har hvilke ip-adresser, så den skal ikke sende pakkene til modemet hvis det ikke er nødvendig. Det sier seg egentlig selv, for hvis den hadde gjort dette så ville trafikken blit sendt slik pc1->switch->modem->internett->modem->switch->(skal den nå sende det til pc2 eller tilbake til modemet??)

 

Forøvrig så vil svaret til J@9 fungere utmerket, med mindre internettforbindelsen er > 100 mbps. Eneste problemet med denne er at maskinene ikke får egene IP-adresser på internett og problemene dette kan medføre ved hosting av spill etc. UPnP har stort sett løst alt dette allikevel, så hvis ruteren ikke er for gammel til å støtte dette så er nok det den enkleste løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg har koblet en switch rett på Canal Digital-boksen min.

Begge PCene er kablet til denne samme switchen.

Begge PCene kjører Windows 7.

 

 

Hmm.

Du bør sette en router, med innebygd FW mellom switchen og modemet fra CD. Routeren vil gi deg egne adresser påinternnettet ditt, mens FW vil beskytte PC og Mediacenter fra internett.

 

Uten FW og router, så er utstyret ditt koblet direkte mot internett.

Dersom du skal ha tjenester som skal være tilgjengengelige fra internett, så løser du dette med uPNP.

 

/Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...