Gå til innhold

Diverse spørsmål ang. valg av deler til ny PC


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg en ny PC, denne gangen fra bunnen av. Fra før har jeg kun kjøpt ferdige bærbare PCer, så dette er en ny erfaring. På grunn av jobb trenger jeg denne gangen en stasjonær PC. Har sett at Komplett har en PC-bygger, der man får 3 års garanti med, så er litt fristet av det (jeg er helt grønn på å skru sammen PCer selv, så det er lite aktuelt).

 

Maskinen kommer til å kjøre programmer med mange utregninger (som gjerne kjører simuleringer i flere timer om gangen), altså trengs det litt prosessorkraft.

 

Hvordan er forskjellen f.eks. mellom i5 og i7 på prosessorene? Antar at i7 er bedre, men vil det ha stor betydning?

 

Så er det strømforsyningen. Hvordan finner jeg ut av hvor stor jeg trenger? Det står jo ingen steder i produktinformasjonene hvor mye watt mange av komponentene trekker.

 

Minne. Jeg har hørt og lært at ubrukt minne er bortkastet minne. Da blir spørsmålet hvor mye minne som egentlig trengs. På min nåværende bærbare kommer jeg aldri over rundt 1,4 GB i forbruk (den har 4).

 

Hvordan er dette med HDD og SSD? Er SSD bare en raske utgave av harddisken? Ser de er mye mindre (og dyrere), så antar at dette kun er for å kjøre programmer som man vil kjøre raskt?

 

På skjermkortet er det nødvendig med støtte for 3 skjermer (pga mengden vinduer i noen av de programmene som skal kjøres). Hvor mye har skjermkortet å si? Får man det man betaler for, eller er dyre skjermkort bare marginalt bedre enn de billige?

 

 

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hd 5870 passer for deg og tre skjermer hvis du ikke har dvi port trenger du en active dvi adapter. (spille på tre skjermer så kanskje trenger du to av dem)

 

hvis programmene du bruker støtter flere kjerner så er en 6 kjerners prossessor fra amd et godt valg.

 

4 gb er nokk hvis det du sier er riktig.

 

SSD et godt valg for OS og viktige programer.

 

Netshop setter sammen deler for 350 kr

 

750 watt skulle holder for to av skermkortene

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Hvilke programmer skal du kjøre?

 

Det hørest ut som om du har litt spesielle behov, de som lager slike programmer lager også ofte en annbefaling til hardware for å kjøre programmene, har du sett etter på hjemmesidene deres?

 

Tror ikkje biggan skjønner helt hva du er ute etter, når han begynner å snakke om spilling, noe du ikkje nevner i det hele tatt.

 

Trenger du virkelig 3 skjermer? Du får to gode 24" til rundt 4k, og da har du en skjermflate som er større enn 4 A4-ark ved siden av hverandre. Stort sett alle skjermkort støtter 2 skjermer, så det er mye enklere enn 3.

 

Har du sjekket om programmvaren du skal kjøre har spesielle behov mtp skjermkort? Dersom det er programmvare som utnytter skjermkortene så er det veldig mye ytelse å hente der, ofte mere enn på prosessorsiden.

 

For meg så hørest det ut som om du hvirkelig trenger prossesorkraft og minne. Da er det kanskje fornuftig å se på en 6-kjerne prosessor? 6-kjerner fra Intel er uforskammet dyrt, de koster over 7000-8500kr, mens den dyreste fra AMD koster 2300kr. Igjen, du må sjekke om programvare ndu skal kjøre støtter flerkjerneprosessering, dersom den gjør det er det en nesten linjær ytelsesforbedring med flere kjerner.

 

Og eg kan ikkje tenke meg at 4GB er "nok" til deg. Dersom programvaren din er så tung som eg har inntrykk av er det bare å stappe i kassa så mye ram som du klarer, gjerne 12-16GB.

 

Minne er aldri bortkastet, Windows utnytter alt minne som er i PCen, selv om programmvaren ikkje trenger det. Spesielt i Win7 er bruken av ledig minne veldig mye bedre enn tidligere.

 

SSD er kjekt til å starte raskt opp, men har lite å si i forhold til tallknusing og tung prosessering. Men har du råd til SSD så klin til.

 

Men først og fremst, sjekk med de som lager programmene du skal kjøre. De har gjerne ett forum der du kan be om annbefalinger mtp hardware og sikkert få veldig mye bedre svar enn her :blush:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Skal du bygge fra bunnen, så er selvbygg det greieste. Da står du fritt til å velge komponenter fra hvor du vil. Det er heller ikke så komplisert, dersom en tar seg tid til å lese litt. Komponenter i løs vekt kommer også med garanti, i noen tilfeller langt mer enn 3 år. Velger du en slik løsning, bør du føre opp et antistatisk armbånd øverst på lista og bruke det når du håndterer delene.

 

Da den skal benyttes til CPU-intensive oppgaver, regner jeg med at programmene kan eller ville kunne dra nytte av flere kjerner. Foskjellen på i5 og i7 er at i7 gjerne har flere fysiske kjerner (4 og 8) og i tillegg kan kjøre to virituelle kjerner på hver av disse. I5 kommer i to og fire kjerners utgaver. Tror jeg ville gått for en i7. Da må du gjøre et valg, enten sokkel 1156 eller 1366. Forskjellen er hhv 2 eller 3-kanals ram og flere PCIe-lanes, som kan være en fordel ved flere skjermkort. I praksis er ytelsen relativt lik, med en liten fordel 1366. Det koster kanskje 1000-1500 i form av mer ram og dyrere HK.

 

Velger du et proff-skjermkort, kan du få kort som støtter fire skjermer i 1900x1200 eller bedre. De koster fra 4000, eks. Nvidia Quadro NVS 420/450. Det går sikkert bra med to standard skjermkort som hver støtter to skjermer.

 

Avhengig av hvilken skjermkortløsning du velger, kan du velge PSU. Med et proffkort vil du klare deg med en 400W PSU, alternativt bør du opp i 600W om du ikke velger de aller heftigste kortene.

Lenke til kommentar

Hd 5870 passer for deg og tre skjermer hvis du ikke har dvi port trenger du en active dvi adapter. (spille på tre skjermer så kanskje trenger du to av dem)

Dette stemmer vel ikke?

 

Slik eg har skjønt det så for å kjøre 3 skjermer i eyefinity med feks radeon 5870 må 1 av dei 3 monitorene ha displayport tilkobling, om man ikke har en monitor med displayport tilkobling må man bruke en aktiv displayport til dvi adapter som feks denne eller denne.

Lenke til kommentar
Foskjellen på i5 og i7 er at i7 gjerne har flere fysiske kjerner (4 og 8) og i tillegg kan kjøre to virituelle kjerner på hver av disse.

 

8 kjerner?

Gikk litt fort der, 6 er nok mer korrekt. Har nok også litt med prisen å gjøre, den er så dyr at det er bortkastet tid å se på spec'en. Hadde Intel nøyd seg med halvparten, skulle jeg alltids klart å sysselsette alle 6 kjernene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...