Gå til innhold

Stress test intel i7 960 cpu, varm?


Tommyeen

Anbefalte innlegg

Hei, ja da va eg endelig ferdigmontert, maskinvare intel i7 960. 6gb ram, raedon HD5870 osv. Har lagt inn windows7 osv å alt funke bra ser det ut til, men er jo seint så skal ta internett oppdatering i mårra. Men spm mitt e, e cpu grader 44 normalt idle? Og e skjermkortgrader 44 normalt idle? E værtfall d mitt e. Har stort kabinett HAF 932 med 4 vifter, så tror den kjøler bra:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Tommyeen.

Du hadde allerede en lignende tråd om pcen din og temperaturer så jeg flettet disse to sammen.

 

Temperaturen på din cpu er nok alt for høy ja, du bør gå over kjølesystemet og sjekke at alt sitter som den skal.

Mener temperaturen på i970 helst ikke bør overstige ca 70c.

Lenke til kommentar

Hei Tommyeen.

Du hadde allerede en lignende tråd om pcen din og temperaturer så jeg flettet disse to sammen.

 

Temperaturen på din cpu er nok alt for høy ja, du bør gå over kjølesystemet og sjekke at alt sitter som den skal.

Mener temperaturen på i970 helst ikke bør overstige ca 70c.

Hmm okei.. Ja alt sitter bra.. D e 4 vifter i kabinettet også. Men under spilling tvile eg at cpuen blir brukt 100%? ka anna kan e gjøre forr å få ned temp? Går det å stille vifta på mer eller no sånt?

Lenke til kommentar

Cpu kan godt bli brukt 100% under spilling ja, men det avhenger faktisk av spillet.

Flertrådede spill er relativt få av enda, så det blir nok mer brukt av feks winzip , folding@home (om du er bruker) og andre slike programmer.

 

Husket du på å ha på kjølepasta mellom cpu og kjøleren?

Lenke til kommentar

Cpu kan godt bli brukt 100% under spilling ja, men det avhenger faktisk av spillet.

Flertrådede spill er relativt få av enda, så det blir nok mer brukt av feks winzip , folding@home (om du er bruker) og andre slike programmer.

 

Husket du på å ha på kjølepasta mellom cpu og kjøleren?

Det var boxed cpu.. Var sånn ferdigmontert pute under kjølern..

Lenke til kommentar

Anbefaler en titt i bios hvor du sjekker at spenningen til cpu er riktig satt og dobbel-sjekk at kjøleren sitter akkurat som den skal.

Er faktisk relativt lett å feilmontere disse kjølerene og man finner ikke ut av det om man ikke tar den av.

kjøleren var riktig montert.. prøve ny stress test, kom opp i 89grader.. så slo av stress testen.. idle temp er 39 grader.. hmm.. hvordan vet jeg riktig spenning til cpuen ? kan jo prøve å redusere litt spenning ?

Lenke til kommentar

Har du stock kjøler? Den som følgte med CPU'en?

 

Da er det ikke så rart med de høye temperaturene.

ja har den som fulgte med CPUen, boxed version.. med sånn kjøle puta under, ikke pasta. spillte starcraft2 nettopp og max temp i spille var 64celcius. men med 100% load e tempen på 89.. om jeg bruker stresstest program da. men hva anbefaler dere meg å gjøre for å få ned temp ? hvordan kjøler må jeg få meg? har socket 1366. intel i7 960. kan det bli bedre med å ta bort den puta å erstatte med kjølepasta?

Lenke til kommentar

Tror ikke det har så mye å si om du bytter kjølepasta på den putle kjøleren til Intel...

 

Kjøp deg en skikkelig kjøler.

 

Denne:

http://www.dustinhome.no/pd_5010372694.aspx

 

Eller denne:

http://www.dustinhome.no/pd_5010332532.aspx

 

Evt. denne:

http://www.dustinhome.no/pd_5010330329.aspx

trur du jeg får plass til den første kjøleren du linket til, i mitt HAF 932 kabinett? er den voldsomt stor? har også ett HD5870 kort i maskina som tar litt plass... e den kjølern bedre enn intel sin kjøler som fulgte med til min i7 960 ?

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden. Jeg har nettopp oppgradert til en i7-960, men jeg liker ikke temp på CPU. Ligger idle på 45-47 grader, og jeg har en Coolermaster V8 kjøler. Brukte samme kjøler på en Q9550 OC til 3,5 GHz, og idle temp var på 35 - 37 grader. Rom temperatur på 28 grader sånn cirka.

 

Trodde først jeg hadde tatt på for mye kjølepasta, så jeg fjernet litt kjølepasta, men null forandring på CPU temp. Under Prime95 ryker CPU temp opp i 77 grader, mener dette er for høyt. Spilte nettopp BC2 og CPU temp kom opp i 72 grader.

 

CPU temp forandrer seg kun en grad selv om jeg setter alle kabinett vifter og CPU vifte på maks. Har et CM Storm Sniper kabinett med 4 vifter.

 

Så jeg begynner å lure på om jeg har hatt på for lite kjøle pasta????

Lenke til kommentar

Sånn teoretisk sett så skal jo V8 kjøleren greie å holde en god temperatur, men svaret om man har hatt på for mye eller for lite goop finner man ut ved å demontere kjøleren , ser man feks at svært lite goop har vært i kontakt med heatspreaderen så kan man jo undres om den var riktig montert eller om det ble bra nok trykk.

 

Det er ikke bare bare å pøse på med Kjølepasta og tro det ordner problemet heller for har man på for mye så blir det for mye motstand mellom cpu og kjøleren og dette leder ikke varme like effektivt.

 

Man mener dog at et jevnt tynt lag som er påført med et plastikkort er det ideelle mens noen typer kjølepasta anbefales at man har på en relativ stor dråpe på midten og bruker press og sirkelbevegelser for å fordele denne utover arealet, personlig bruker jeg nok plastkortet ofte ^_^

 

Jeg bruker som sagt å teste litt når jeg monterer kjøleren og finer ut om det blir bra nok kontakt eller ei, så renser jeg og påfører den tykkelsen jeg mener fungerer og som regel kan temp falle ytterliggere takket være dette.

 

Uansett anbefaler jeg at man får tatt en bios oppgradering også i tilfelle de innrapporterte tempene er feil og burde være lavere, sjekk også spenning på cpu så at den ikke er for høy.

Lenke til kommentar

Hovedkortet har den siste BIOS, så det er ikke problemet. Kjølepasta er Turiq TX-2 som er vel noe av det beste som finnes etter de 3 testene jeg har lest på nettet, den er til og med bedre enn Artic Silver 5 i en test. Mulig den trenger litt tid før den gir beste resultat.

 

Jeg brukte plastkort da jeg hadde på kjølepastaen, men tror jeg skal prøve den metoden med å legge på en klatt, og så vri kjøleren fram og tilbake litt før jeg fester kjøleren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

trur du jeg får plass til den første kjøleren du linket til, i mitt HAF 932 kabinett? er den voldsomt stor? har også ett HD5870 kort i maskina som tar litt plass... e den kjølern bedre enn intel sin kjøler som fulgte med til min i7 960 ?

 

Jepp den får du plass til, har samme cpu kjøleren å samme kabinett å ja

kabinett døren går igjen. Jeg har løftet den bakerste cpuviften(120mm) litt opp siden jeg har høye Dominator rambrikker, men enda så gikk det godt med døren så.

 

http://a.imageshack.us/img823/4349/dsc0328t.jpg

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...