Gå til innhold

Bra PC til 2745kr?


Anbefalte innlegg

Herregud, dere meiner jo at han må kjøpe ein PC for 6000-8000 kr når han eigentleg får ein PC for 2800+1600=4600kr som har 95% av ytelsen i spel samanlikna med dei oppsetta dykk anbefaler.

 

650w PSU er OVERKILL.

Han kan fint kjøyre ein 300W PSU + Geforce 460 med den billige PCen. Den PSUen som følger med er GOD nok!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, dere meiner jo at han må kjøpe ein PC for 6000-8000 kr når han eigentleg får ein PC for 2800+1600=4600kr som har 95% av ytelsen i spel samanlikna med dei oppsetta dykk anbefaler.

 

650w PSU er OVERKILL.

Han kan fint kjøyre ein 300W PSU + Geforce 460 med den billige PCen. Den PSUen som følger med er GOD nok!

Jeg må le litt av deg. Du har helt klart ikke peiling på hva man trenger og ikke trenger per dags dato til gaming. 300w er IKKE NOK til noe som helst.

Lenke til kommentar

Herregud, dere meiner jo at han må kjøpe ein PC for 6000-8000 kr når han eigentleg får ein PC for 2800+1600=4600kr som har 95% av ytelsen i spel samanlikna med dei oppsetta dykk anbefaler.

 

650w PSU er OVERKILL.

Han kan fint kjøyre ein 300W PSU + Geforce 460 med den billige PCen. Den PSUen som følger med er GOD nok!

 

 

Mitt oppsett da? Det koster jo 4500 kroner og tilbyr enda bedre ytelse. Hvis man tar sjansen på Pixmania kan man spare ytterligere 800 kroner på å velge et HD 4870 skjermkort i stedet. Ytterligere 400 kroner på å velge et Foxconn kabinett med 450W strømforsyning, men jeg har ikke peiling på hva slags kvalitet det er på denne, så ville ikke anbefalt den om det stod 550W heller. Men altså, med Pixmania & ABBO koster det cirka 3800 kroner frakt ekskludert. Fra kun ABBO med et GTX 460 (er tross alt en del bedre) koster det 4500 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg må le litt av deg. Du har helt klart ikke peiling på hva man trenger og ikke trenger per dags dato til gaming. 300w er IKKE NOK til noe som helst.

 

Du kan le så mykje du vil, men eg greier fint å kjøyre 8800 GTS med eit athlon 2 oppsett med svak PSU.

 

Sjå på det enkle reknestykket.

 

Athlon 2 dualcore bruker maks 65w, hovudkortet og minnet bruker maks 50 watt, eit Geforce gtx 460 bruker maks 160watt og ein harddisk bruker maks 15 watt. Då bruker du totalt 300w når alt er teoretisk maks, maks og maks! Ergo ein god 300 watt straumforsyning vil halde fint. Og den som følger med på 400w er plenty!

 

Har du nokon gong prøvd å kjøre med for svak PSU? Det har eg, og eg kan love deg at det kan du faktisk høyre. Det kan også fungere stabilt sjølv om det kjem nokre rare lyder.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Mitt oppsett da? Det koster jo 4500 kroner og tilbyr enda bedre ytelse. Hvis man tar sjansen på Pixmania kan man spare ytterligere 800 kroner på å velge et HD 4870 skjermkort i stedet. Ytterligere 400 kroner på å velge et Foxconn kabinett med 450W strømforsyning, men jeg har ikke peiling på hva slags kvalitet det er på denne, så ville ikke anbefalt den om det stod 550W heller. Men altså, med Pixmania & ABBO koster det cirka 3800 kroner frakt ekskludert. Fra kun ABBO med et GTX 460 (er tross alt en del bedre) koster det 4500 kroner.

 

 

Ditt oppsett er uten tvil eit bra oppsett. Men eg meiner ein får billegare kabinett og straumforsyning her:

 

http://amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Kabinett/Midi/Maxi_Tower/Cooler_Master/Cooler-Master-Elite-310---Midit%C3%A5rn---ATX-RC-310-BKN1-GP-887110.aspx

http://amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Str%C3%B8mforsyning/ATX/Chieftec/Chieftec-A-80-Series-CTG-400-80P---Str%C3%B8m-CTG-400-80P-BULK-1018737.aspx

Lenke til kommentar

Ikke på lager. Kabinett og PSU er dessuten to komponenter du gjerne vil ha en slags minstestandard på, fordi de kan bli beholdt ved framtidige oppgraderinger.

Exactly, noe tydeligvis siDDIs ikke skjønner. Når man skal bygge pc så bygger man ikke for at den skal holde i 6 måneder, man bygger så den holder seg relativt godt i noen år framover at least.

Lenke til kommentar

Håper du er klar over at du må montere denne selv og at

operativsystem ikke følger med. Hvis du hiver i et

bedre skjermkort, husk å sjekk hvor mye strøm som trengs.

400W strømforsyning er ikke mye i disse dager. Ser noen

anbefaler 450W+ for 5770 kort.

 

bull. kommer an på kvaliteten på psu. antal watt som er skrivd på siden av den har nesten ikke noe å si. jeg kjører en phennom II x4 og et 5770 kort på en 370w seasonic psu. jeg har sett 400w psu'er med en sammenlagt 12v last på 16a. og masse på de andre mindre viktige spenningene.

Lenke til kommentar

beklager for å deraile her, men originle 8800GTS kortet var crap.

8800GTS 512mb (g92) derimot er et veldig capbable kort.

 

og om man ser på rebrandingen her så ser man fort hvor kortet ligger.

8800GTS (g92) -> 9800GTX -> 9800GTX+ -> GTS 250.

 

Litt rant, personlige meninger og stuff under her ^^

 

 

Jeg bruker idag et GTS 250, jeg er ganske fornøyd med ytelsen da jeg kjøpte det for å bruke som PhysX kort til 700kr, men bruker det nå som main kort mens jeg venter på EVGA sine GTX460 1GB kort. Jeg kan spille the Witcher, Transformers: War of Cybertron og feks Final Fantasy XIV. Disse spillene krever ikke allværden; og kortet synger på siste værs når det gjelder å spille litt krevende nyere spill om man skal kjøre på noe som helst over low/medium details. Jeg spiller på 1920x1080 oppløsning og har gitt blaffen i å spille BFBC2, AvP, Just Cause 2, for det er bare å lure seg selv til å tro at dette kortet vil kunne gi noen ytelse her om man vil ha noe form for eyecandy på.

 

GTX460 768MB kortene er extremt gode bang vs buck. anbefales.

 

PSU wise ville jeg kjøpt noe som ikke er akkurat hva man trenger der og da. Det er greit å ha noe å gå på, samt ikke tyne PSUen max hele tiden.feks Corsair HX620w eller HX750w er kvalitets produkter som varer.

 

Det er isåfall rævva å ha en akkurat for dårlig PSU når man en gang kanskje vil slenge inn et gtx 460 til engang i framtiden (de scaler _utrolig_ bra) eller når man oppgraderer til noe som krever litt mere av PSUen.

 

Ellers mener jeg at en core i5 750 (quadcore) vil holde i massevis en god stund framover og gi kjempeytelse i både spill og ellers.

 

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Klart at kvaliteten har mye å si. Seasonic lager utvilsomt gode PSUer,

 

 

 

Er enig med HetrTiXC sin meninger her, og det er rett og slett et faktum at en god PSU er noe du kan ha lenge. Bare tenk på Proffesional serien til Corsair (HX 650/750 osv), som kommer med 7 års garanti.

 

Hvis du kjøper noe litt kraftigere enn det en egentlig trenger kan det fint hende man kan beholde den til sitt neste bygg, og da er det jo penger spart.

 

Forøvrig vil jeg egentlig anbefale 1GB kortet til 460 GTX ovenfor 768mb hvis en har tenkt å spille på 1920 oppløsning

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Her var det veldig mye svart-hvite påstander, og jeg vil komme med enda en: å kjøpe 650w PSU av et anerkjent merke er og forblir overkill i et billigpc-oppsett. 400 W holder lenge for et sånt oppsett. Argumentene om å kjøpe bedre fordi det er fremtidsretta er opp til trådstarter å bedømme. Det spørs helt på hva slags planer han har. Selv om utviklinga går fremover, går ikke strømforbruket nevneverdig opp.

 

Dessuten burde trådstartet tenke gjennom hva han krever av en spillamskin. Føler mange her gir inntrykket av at man må ha nesten det beste for at det i det helt tatt skal være noen vits. Til eksemple sitter jeg nå på en 4400@2,5 x2 939, 2 gb ram, 4770 og den drar crysis på medium/high og mass effect 2 på max på 1680x1050 helt fint(Alt det her går strøkent sammen med 4 hdder på en 5 år gammel 400w psu, og den prosessoren her trekker latterlig mye mer enn feks en amd x2 245). I mine øyne er ikke forskjellen så stor til min i7 920, 6gb ram og 5850. Det er ikke alle som trenger det "beste" for å kunne ha det gøy med å spille; for mange er et 8800gts mer enn nok;)

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

Ikke på lager. Kabinett og PSU er dessuten to komponenter du gjerne vil ha en slags minstestandard på, fordi de kan bli beholdt ved framtidige oppgraderinger.

Exactly, noe tydeligvis siDDIs ikke skjønner. Når man skal bygge pc så bygger man ikke for at den skal holde i 6 måneder, man bygger så den holder seg relativt godt i noen år framover at least.

 

Kabinetter er omtrent ett fett kva du velje, eg har handla titalls kabinetter i 15 år nå og kvaliteten på "like" kabinetter er det same uansett pris.

Det som teller når det kjem til valg av kabinett er vekt, skrueløst oppsett og om det er inkl eventuell støydemping. Har du andre spesielle krav så bør ein tilpasse seg det.

 

Men eit "gaming" kabinett for 1000kr er bortkasta penger. Dei billige Cooler Master kabinetta er passe lette, skrueløse og relativt enkle å halde stille. Sjølv om Antec p183 er eit betre kabinett så er det ikkje verdt dei 1100kr ekstra det koster. Spørsmålet eg stiller dykk begge, kva er det som gjer det kabinettet betre enn Cooler Master sin 310? Dykkas argumenter forsvarer bare prisen, men ikkje bruksområdet.

 

Krav til sterk PSU i framtida er også bullshit, straumbruken på pcer(inkl. gaming pcer) går nedover. Chieftec har PSUer av god kvalitet, har fleire som fungerer enda etter 10 år.

Lenke til kommentar

"eit Geforce gtx 460 bruker maks 160watt"

 

Tror du skal lese litt mer rundt akkurat dette, normalt for 460 kort

er 250W+ iflg. denne f. eks:

 

Strømforbruk 460 m.m.

 

Med 300W strømforsyning og et 460 kort vil jeg tro du får en artig opplevelse med

engang kortet får litt load å jobbe med.

 

Feil! Les testen ein gong til? Dei tester TOTAL straumforbruk til heile testsystemet. Les her om du er i tvil -> http://www.nvidia.co.uk/object/product-geforce-gtx-460-uk.html

Lenke til kommentar

"eit Geforce gtx 460 bruker maks 160watt"

 

Tror du skal lese litt mer rundt akkurat dette, normalt for 460 kort

er 250W+ iflg. denne f. eks:

 

Strømforbruk 460 m.m.

 

Med 300W strømforsyning og et 460 kort vil jeg tro du får en artig opplevelse med

engang kortet får litt load å jobbe med.

 

De tallen der er for hele systemet, så jo, det kan stemme at det bruker rundt 160W(jeg leste 155w et sted)

 

EDIT: litt sein

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

For det første så sliter spel med å utnytte to kjerner 100% allereie idag(Les race condition). For det andre så er det mykje billegare å oppgradere til 4 kjerner seinare om det skulle trenges.

 

Tenker i samme baner, se:

 

gaming_the_core_debate

 

og vurdere samme HK/CPU/RAM som OP gjør, men altså da som oppgraderingspakke fra Komplett i stedet for ferdigkomplett pc i deler. Så et svært billig midi-tower med PSU på 420w hos Netshop (LC Power Miditower, "649B", Sort med 420W strømforsyning). Bør vel akkurat holde det om man bare skal hive på et HD5770 (eller bedre) skjermkort, en 1TB 7200rpm HD, en DVD brenner og et PCI nettverkskort.

Endret av bzim
Lenke til kommentar

Spørsmålet eg stiller dykk begge, kva er det som gjer det kabinettet betre enn Cooler Master sin 310? Dykkas argumenter forsvarer bare prisen, men ikkje bruksområdet.

Tar du bort kostnaden fra strømforsyningen, ender Cooler Master Sileo 500 opp på 382 kroner mot Elite 310 på 352 kroner. Her er forskjellene:

 

- To inkluderte vifter mot kun en.

- Støyisolerte matter på de største flatene.

- Antivibrasjon for harddisker.

- Front laget av aluminium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...