Gå til innhold

Hjelp til skjermvalg, bildekvalitet er 1.priortet


Yahmaan

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en student som til høsten flytter tilbake til hybelen min. I og med at jeg nettopp har oppgradert PC'n en del så syns jeg kanskje det er påtide å bytte ut 19" jeg har stående der.

 

Bruksområdene mine er(fra mest brukt til minst sånn ca) :

 

- Film,serie,nett-tv

- Jobbing med musikkproduksjonsprogrammer

- Nett-surfing

- Spilling

 

avstanden fra skjermen kan varierer fra 40cm til 2m så jo større jo bedre. Ser egentlig for meg en 27" men om 24" gir mer verdi eller 30" ikke ruinerer deg så er jeg åpen for alle forslag.

 

Men det viktigste for meg er bildekvalitet Særlig at det er bra sortnivå siden jeg vil se mye film på skjermen.

 

Høy oppløsning er absolutt noe jeg vil anvende meg av i og med at jeg liker å drive på med mange forskjellige ting på en gang, og jo bedre oversikt jeg kan få på det jo bedre.

 

Jeg spiller ikke så veldig mye men nok til at jeg helst ikke ser at skjermen har mer enn 6 ms responstid men det er ikke hoved prioriteringen min.

 

Dette med med forskjellige paneler og LED/Ikke LED har jeg ikke noe peiling på så det får dere overbevise meg om hva jeg trenger.

 

På forhånd takk.

 

 

Edit: Satt ikke noe pris, men hvis vi sier max 8-9000kr skal jo brukes som pc skjerm, Tv og generell mediaformidler. Skal jo ha den en god stund så er villig til å spytte i litt.

Endret av Yahmaan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

U2711 er vel det beste du får fatt i til den prisen. Jeg mener at Dustinhome har studentpriser også, men dette må du nesten sjekke selv hos Dustinhome.

 

Her er en link til hardware.no egen test av skjermen:

http://www.hardware.no/artikler/dell_u2711/75090/4

 

Egen forumstråd om skjermen med tilbakemelding fra kjøpere:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1201972

 

Cnet har som tidligere nevnt også testet skjermen (U2711 er den skjermen som har fått høyest poengsum av Cnet):

http://reviews.cnet.co.uk/monitors/dell-ultrasharp-u2711-review-49304986/

 

I forhold til panel type, kvalitet, størrelse og pris, er dette et knallkjøp.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Kampanjeprisen har vært den samme i flere måneder (siden skjermen ble lansert?) og blir kun forandret noen kroner opp og ned i forhold til valutakursen.

"Ordinær" pris som står på siden har Dustinhome aldri solgt skjermen til (ikke som jeg har sett) og de har tidligere tilbudt skjermen til 6000,- kr. til studenter (som var 1000,- kr. billigere enn kampanjeprisen).

 

Om Dustinhome fremdeles har samme studentrabatt så kan de ikke bare matche sin egen kampanje, men slå den med god margin :p

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Hva mener du med juksepris og svindel?!?

Dette har da ingenting med svindel eller juks å gjøre...

 

Ordinærprisen til Dell ligger på over 10 000,- kr. Dustinhome har tydligvis en evigvarende kampanje på skjermen til +/- 7000,- kr.

I tillegg har de hatt studentrabatt tidligere (jeg er usikker på om de fremdeles har det) hvor de fikk omkring 1000,- kr. avslag.

 

Jeg vet ikke om jeg klarer å gjøre det tydligere enn det og jeg forstår heller ikke hvordan du klarer å trekke svindel og juks inn i dette...

Lenke til kommentar

Den er nå 3 år gammel, så det er bedre bildekvalitet og responstid på nyere skjermer (dessverre). Det skjer for lite på 30" fronten til at den kan anbefales. Prisen er også helt pervers for en så gammel skjerm. Merkelig at de ikke har sunket til 9-10k.

 

Jeg vil også anbefale Dell U2711. Helt fersk, har fått topp omtaler, og har nesten like høy oppløsning som 30" (2560x1440).

 

Test her: http://flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1275296312

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva mener du med juksepris og svindel?!?

Dette har da ingenting med svindel eller juks å gjøre...

 

Ordinærprisen til Dell ligger på over 10 000,- kr. Dustinhome har tydligvis en evigvarende kampanje på skjermen til +/- 7000,- kr.

I tillegg har de hatt studentrabatt tidligere (jeg er usikker på om de fremdeles har det) hvor de fikk omkring 1000,- kr. avslag.

 

Jeg vet ikke om jeg klarer å gjøre det tydligere enn det og jeg forstår heller ikke hvordan du klarer å trekke svindel og juks inn i dette...

Å framstille noe som "salg" eller "nedsatt pris" kan være ulovlig dersom man sammenligner med en fiktiv før-pris:

http://www.lovdata.no/for/sf/bl/tl-20090601-0565-0.html#1

§ 1. Former for handelspraksis som under alle omstendigheter anses som urimelige

 

Følgende former for handelspraksis anses under alle omstendigheter som urimelige:

Villedende handelspraksis

...

7. Feilaktig å hevde at en ytelse vil være tilgjengelig i et svært begrenset tidsrom, eller at den vil være tilgjengelig bare på bestemte vilkår i et svært begrenset tidsrom, for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg.

Lenke til kommentar

Nå har ikke denne kampanjen noen frist "for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg." som paragrafen beskriver.

Tvert om, kampanjen gir forbrukerne all den tiden de trenger til å ta en avgjørelse, og vel så det, så definisjonen om villedende handelspraksis kan jeg overhodet ikke se er gjeldende for dette tilfellet.

 

Hvor lenge Dustinhome hadde den opprinnelige prisen vet jeg ikke, men for alt jeg vet er en time nok?

 

Definisjonen på svindel som vidarkri nevnte er som følgende: "Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter."

 

Jeg ser heller ikke hvordan Dustinhome har lurt seg til noen som de ikke har rett til, eller hvordan dette henger sammen med paragrafen om villedende handelspraksis som du linker til(siden det nettopp var svindel og juks påstanden jeg svarte på).

Lenke til kommentar

Nå har ikke denne kampanjen noen frist "for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg." som paragrafen beskriver.

Tvert om, kampanjen gir forbrukerne all den tiden de trenger til å ta en avgjørelse, og vel så det, så definisjonen om villedende handelspraksis kan jeg overhodet ikke se er gjeldende for dette tilfellet.

 

Hvor lenge Dustinhome hadde den opprinnelige prisen vet jeg ikke, men for alt jeg vet er en time nok?

 

Definisjonen på svindel som vidarkri nevnte er som følgende: "Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter."

 

Jeg ser heller ikke hvordan Dustinhome har lurt seg til noen som de ikke har rett til, eller hvordan dette henger sammen med paragrafen om villedende handelspraksis som du linker til(siden det nettopp var svindel og juks påstanden jeg svarte på).

Spørsmålet er hvorvidt "normalprisen" er reell eller en bløff. Jeg har ikke sagt at det er en bløff, men jeg reagerer når noe selges til 7000 i et halvt år og hele tiden reklameres med "normalpris" på 10.000,- når jeg ikke finner den til 10.000 noen steder.

 

Om du vil kalle det "svindel" eller "lovbrudd" er meg knekkende likegyldig. Kall det gjerne "legokloss". Det interessante er hva det er, ikke termen vi setter på det.

http://forbrukerombudet.no/index.gan?id=765&subid=0

Saken gjaldt spørsmålet om firmaets angivelse av rabatt på før-priser i annonser for fabrikkmessig produserte tepper av standard størrelse og design er i strid med markedsføringsloven § 2, fordi firmaet ikke har kunnet legge fram dokumentasjon som viser at teppene tidligere er solgt til de annonserte før-prisene.

 

Markedsrådet påpeker at det følger av praksis etter markeds­førings­loven § 2 at før-prisene det sammenlignes med i markedsføringen må være reelle og dokumenterbare, noe som i praksis betyr at det må kunne legges fram dokumentasjon for at varen er blitt solgt i et visst antall for den annonserte før-prisen. Ettersom innklagede ikke hadde kunnet legge fram slik dokumentasjon, fant Markedsrådet at mar­kedsføringen var villedende og i strid med markedsføringsloven §2.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Dell solgte denne skjermen selv til omkring 10 000,- kr, mens den nå har sunket til nesten 9000,- kr.

At du ikke har funnet den andre steder til er heller ikke overraskende siden Dustinhome har en eksklusiv avtale med Dell om å alene være forhandler av en god del av skjermene til Dell i norden.

 

Som jeg nevnte tidligere så har jeg overhodet ikke peiling om Dustinhome solgte skjermen til 10 000,- kr i en dag eller en time, men velger å tro at Dustinhome er uskyldig til det motsatte er bevist.

Jeg har ikke sett at skjermen har blitt solgt til noe annet enn kampanjeprisen, men det betyr ikke at prisene ikke har vært høyere tidligere (jeg sjekker omkring en gang i uken på diverse varer).

Jeg har ingen grunn til å konkludere med at det har skjedd noe ulovlig eller grunn til å tro at det er i strid med markedsføringsloven.

 

Juksepris eller svindel (fra Vidarkri) var påstanden jeg svarte på.

Nå quotet jeg inn definisjonen på svindel, fordi nettopp svindel i sammenheng med internett (se eksempler fra finn.no i 'hjelp til kjøp og salg' tråden) ofte er vidt forskjellig fra det området du beveger deg inn på nå.

 

Hvorfor dere henger dere opp i slike detaljer når dette er et glimrende tilbud, fatter og begriper jeg virkelig ikke.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Dell solgte denne skjermen selv til omkring 10 000,- kr

Det var jeg ikke klar over

At du ikke har funnet den andre steder til er heller ikke overraskende siden Dustinhome har en eksklusiv avtale med Dell om å alene være forhandler av en god del av skjermene til Dell i norden.

Jeg sa ikke at jeg ikke har funnet skjermen andre steder...

https://prisguiden.no/sok?pg-q=u2711&n=

dustinhome.no

multicom.no

digitalimpuls.no

elkjop.no - elkjøp er atpåtil 100,- billigere

 

Hvorfor dere henger dere opp i slike detaljer når dette er et glimrende tilbud, fatter og begriper jeg virkelig ikke.

Hvorfor henger du deg opp i at noen vil ha presis og ærlig markedsføring, det begriper jeg virkelig ikke. Får du mindre glede over skjermen av at noen kritiserer en eller annen nett-butikk?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...