Gå til innhold

Kabel for fiber i veggene, hvilken type?


Anbefalte innlegg

Jeg venter å få fiber fra telenor om et par mnd.

Nå har jeg åpnet veggen i stua for å legge skjult anlegg for strøm.

Og da lurte jeg på hva slags kabler man må legge for fiber-TV.

Regner med de legger inn en boks ved første punkt, eller er det lurt å få den boksen der TVen skal stå?

Får jo også bredbånd, og da er det kanskje samme boksen de splitter ut fra?

Men ut fra den boksen til andre punkt(ved ommøblering) og andre rom, hva type kabler må man legge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiberen går til en sentral. Går ut i fra at både Internett og tv går i samme signal.

Ut fra sentralen går det vanlig ethernet kabel. Så om du legger CAT-6 kabel så burde du ha dekket behovet ditt.

Står forøvrig litt mer info om utstyr her http://www.telenor.no/privat/internett/abonnement/bredbandfiber/faq.jsp#Hva%20slags%20utstyr%20trenger%20jeg%20for%20%C3%A5%20f%C3%A5%20bredb%C3%A5nd%20over%20fiber?

Lenke til kommentar

Okey så det betyr vanlig nettverkskabel?

 

Leste også dette ., men sa meg lite, optisk vegguttak?

 

Hva slags utstyr trenger jeg for å få bredbånd over fiber?

Telenor starter med å legge en fiberlinje inn til din bolig. I tillegg monteres det et optisk veggutak og fiberboks inne i din bolig. Du trenger også et Trådløst Multimodem som kobles til din pc. Telenor tilbyr et trådløst multimodem som kan benyttes for Bredbånd over fiber. Multimodemet er av typen ZyXEL P2602HWT.

Lenke til kommentar

Det må vel bety følgende:

 

Telenor legger opp en fiber som ender i et optisk veggutak. Det er den faste delen av installasjonen.

 

Fiberboks er den boksen du er nødt til å ha for å bruke fiber. Den kobles til optisk vegguttak, og så har den vanlig tilkobling for TV, PC og telefon. 

 

Og nå er trådløst på moten, man er ikke avhengig av nettverkskabel i veggen (men det er å foretrekke etter min mening).

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...