Gå til innhold

Laptop til interiørarkitekt student (AutoCad, 3D Max, PS, ArchiCad osv))


Anbefalte innlegg

Hei, min venninne skal gå interiørarkitektur i Dublin og trenger i denne sammenheng en ny laptop. Den må kjøre programmer som AutoCad, Photoshop, 3D Max, ArchiCad og lignende med store prosjekter, og gjerne flere av disse samtidig.

 

Hun har fått oppgitt følgende krav (minimum og optimal), nevner kun optimal:

 

Prosessor/CPU: Intel Pentium Quadcore

Memory: 4 GB

Graphics Card: 512 MB

Hard Drive: 250 GB ATA-100 IDE (7200 rpm)

Screen: 15,4"

 

Dette er skrevet av informasjonsarket de fikk.

 

Hun har ikke lyst til å bruke mer enn 8000 kr, og vekt må være under 3 kg.

 

Hun spurte på elkjøp og fikk anbefalt følgende:

Samsung R580-JS04

og

Acer Aspire 5553G

 

Er disse bra kjøp? I tilfelle, hvilken er best? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom tilfeldigvis bortom denne siden ettersom jeg skulle lese om Autocad. Jeg skal selv til Dublin på samme studie. Jeg må også selv kjøpe en ny maskin, men velger å gå fra pc til mac.

 

Archicad krever på en side ganske lite, men samtidig mye. Det kommer helt an på hvor mye detaljer som settes i arbeidet. Det samme gjelder Autocad.

 

Av disse to, ville jeg ha valgt Samsung fordi den har Intel i5 prosessor som også inkluderer en slags "boost"-program.. Den vil være raskere enn Acer, men Samsung bruker mer energi.

 

Gjerne vent til noen flere svarer, sikkert noen supereksperter som klarer å gi deg et bedre svar!

Lenke til kommentar

Ville ikke vurdert noen av disse to til slikt arbeid. Spesifikasjonsmessig er de greie nok, men med så lav oppløsning på skjermen blir det fort slitsomt å jobbe med arbeid på en såpass liten arbeidsflate. Sony Vaio har f.eks. en 14" med 1600x900 til under 8.000,- , samt en del 16" med 1920x1080, og det er også flere andre produsenter som HP, Dell osv. som leverer skjermer med høyere oppløsning. Riktignok er vel Sony Vaio EB-serien 14" den som ligger innenfor budsjettet.

 

Sony Vaio

Lenke til kommentar

Programmene hun skal kjøre krever stor arbeidsflate, jeg kjøpte en 17" HP mobil workstation med 1920x1200 pixler, matt skjerm (håpløst med blank skjerm og reflekser) og kraftig grafikkort "godkjent" for Autocad for et par år siden til tilsvarende bruk. Rask disk er også nødvendig, en 5400 rpm disk som det er foreslått blir lett flaskehalsen i systemet. Har nettopp oppgradert min med SSD slik at jeg har den pluss en 7200 rpm disk i maskina. Anbefaler også at du velger en maskin fra HP eller Dell med mulighet for dockingstasjon slik at hun kjapt kan koble til/fra tegnebrett og en eller to større stasjonære skjermer når hun jobber hjemme. Hun bør også sjekke om det er mulig å få studierabatt på maskina. (fikk selv nesten 50% rabatt for et par år siden...)

Lenke til kommentar

Jeg kom tilfeldigvis bortom denne siden ettersom jeg skulle lese om Autocad. Jeg skal selv til Dublin på samme studie. Jeg må også selv kjøpe en ny maskin, men velger å gå fra pc til mac.

 

Archicad krever på en side ganske lite, men samtidig mye. Det kommer helt an på hvor mye detaljer som settes i arbeidet. Det samme gjelder Autocad.

 

Av disse to, ville jeg ha valgt Samsung fordi den har Intel i5 prosessor som også inkluderer en slags "boost"-program.. Den vil være raskere enn Acer, men Samsung bruker mer energi.

 

Gjerne vent til noen flere svarer, sikkert noen supereksperter som klarer å gi deg et bedre svar!

 

Har du kjøpt eller vurderer du Mac? Anyways, venninna mi sier at hun hørte fra ei venninne i klassen sin (NKF Trondheim) som hadde hørt det fra tidligere studenter i Dublin, at mac var no good og at det bare krasjet. Kan ikke garantere at denne infoen er god fisk, men du kan jo vurdere å dobbelsjekke det før du bruker mange lapper.

 

Takk for de andre svarene. Større oppløsning er selvsagt noe man må ta med i vurderingene. Hun hater btw HP grunnet at hennes nåværende laptop er HP og hun har bare hatt trøbbel med den og kundeservice. Så selv om det er flere HP pcer som oppfyller kravene, så tror jeg ikke hu blir med på det uansett.

 

Tror Dell har slik "velg dine komponenter/specs" på laptops, men det kan kanskje bli dyrt. Verdt å sjekke.

 

Tar gjerne i mot flere forslag og innvendinger. Gjerne konkrete modeller.

Lenke til kommentar

Å kjøpe MAC til å bruke til Autocad er ikke akkurat noe sjakktrekk.

 

Skal man ha noe nytte av skjermkortet i Autocad/3D Studio så bør man ha et Quadro FX kort eller tilsvarende. Sitter selv på en Dell med Quadro NVS kort og den sliter med Autocad når man skal gjøre store operasjoner på mange objekter samtidig

Endret av StureG
Lenke til kommentar

Da tror jeg vi kan glemme E6410 for man må opp i den største modellen for å få et bra skjermkort på den.

Da heller jeg mot Dell Studio XPS 16 som kommer standard med bra cpu, godt nok skjermkort og kan leveres med en helt fantastisk RGBLED skjerm. Pris fra 9990kr uten RGBLED, 11990kr med RGBLED.

Lenke til kommentar

Ville anbefale en av de kraftigere "DAK"-laptop-ene til Dell. De fås med skjermkort som er optimalisert for den typen programvare, men de er ganske dyre.

 

Edit: vidarkri's forslag er slettes ikke dumt, da dette er en superbra skjermtype som vil gjøre arbeidet lettere på øynene. Sikkert mulig å få bra skjermkort på denne som vil fungere godt nok også (selv om Quadro er å foretrekke...), til en lavere pris og mindre fysisk størrelse.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Prioriteringsliste:

 

1. Til AutoCAD og 3DS Max, er mye RAM (helst 8GB eller mer, men 4GB fungerer OK), og 64 bits Windows første prioritet.

 

2. God skjerm. Gjerne 17" med 1900*1200 oppløsning, eller en mindre skjerm og en ekstern 24" i tillegg. -Man trenger godt med plass.

 

3. CPU med høy klokkefrekvens. Heller 2 kjerner og høy frekvens, enn 4 kjerner med lavere.

-Det er kun rendermotoren som klarer å bruke mer enn 1 kjerne, og rendering gjør man ikke hele tiden.

 

4. Skjermkort kommer helt nede på bunnen av prioriteringslista, da det faktisk er mindre viktig med godt skjermkort enn man skulle tro på disse programmene. Ikke gå for det enkleste som finnes på markedet, men det er ikke her man skal bruke mest penger.

Lenke til kommentar

Prioriteringsliste:

 

1. Til AutoCAD og 3DS Max, er mye RAM (helst 8GB eller mer, men 4GB fungerer OK), og 64 bits Windows første prioritet.

 

2. God skjerm. Gjerne 17" med 1900*1200 oppløsning, eller en mindre skjerm og en ekstern 24" i tillegg. -Man trenger godt med plass.

 

3. CPU med høy klokkefrekvens. Heller 2 kjerner og høy frekvens, enn 4 kjerner med lavere.

-Det er kun rendermotoren som klarer å bruke mer enn 1 kjerne, og rendering gjør man ikke hele tiden.

 

4. Skjermkort kommer helt nede på bunnen av prioriteringslista, da det faktisk er mindre viktig med godt skjermkort enn man skulle tro på disse programmene. Ikke gå for det enkleste som finnes på markedet, men det er ikke her man skal bruke mest penger.

 

Enig med deg her, minne er et must. Er også helt enig med at 4 kjerner somregel er bortkastet bortsett fra når man skal rendre. Fleste grafikkort greier seg helt fint idag

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig med de fleste her.

Gå for en maskin med mest mulig minne, best mulig skjermkort og så stor skjerm som mulig.

Personlig jobber jeg daglig med Autocad. Bruker to 24", så bare tanken på å bruke Autocad på en laptop gjør litt vondt syns jeg.

Lenke til kommentar

Her er det mye tull som sies.

 

Jeg har jobbet med 3d grafikk i over 20 år og faren min har jobbet med autocad/inventor enda lenger.

 

1.

Du trenger så absolutt ingen quadroFX eller uber fancy pc for å kunne jobbe i disse programmene. Et 3d kort vil absolutt hjelpe deg en god stund, men mesteparten av dårlig ytelse i 3d modeller er pga. dårlig modellering, ikke dårlig pc.

Et helt greit 3d kort er mer enn nok(altså, du trenger ingen sli 3dkort, eller quadroFX, et vanlig 3dkort fra Nvidia/ati er godt nok).

 

2.

Du trenger en god del minne, 4 er minimum, 6-8 er absolutt å anbefale.

 

3.

En standard i5 eller bedre er helt ok. Egentlig er det bedre med en ræva pc enn en drit bra pc når du skal lære deg 3d, for du lærer deg å optimalisere modellene dine. Ingen dual CPU eller I7 er et MUST, men det er "kjekt å ha" hvis du skal rendre digre scener(men jeg vil tippe at på skolen finnes det renderfarms eller liknende)

 

Photoshop, 3dmax, autocad o.l jobber helt fint på en standard pc. Fadern jobber i autocad(dog forrige versjon) på en 6 år gammel pc og han er fornøyd med det(selv om jeg kanskje syns det er på tide å oppgradere den pcen...)

 

Jeg kan lett lage en kule som ingen av pcene du kan kjøpe vil klare å vise i en akseptabel framerate og jeg kan lage en by som du kan rotere rundt i til 100 fps.

Jeg så en fyr rendre reflections på en kule i 5 dager en gang, jeg kan fint sette opp en render som er like bra som tar 5 minutter.... Jeg har fått 3d modell filer som er 100mb i størrelse, brukt 5 minutter på dem og sendt dem tilbake og de var 3mb store uten tap av kvalitet.

 

Det eneste som er viktig for slik jobbing er å ha nok minne, alt annet kan du klare å jobbe rundt og et veldig viktig poeng er: Hvis du ikke lærer deg å jobbe rundt slikt så vil du aldri bli god i å bruke slike programmer. Jeg hadde en kompis engang som jobbet på å rette opp en 3d modell han hadde lagt en gang, han hadde merget to modeller sammen og satt i timevis for å fikse opp feilen. Når han hadde gjort ca. 30% av jobben så tok han en pause tydlig frustrert. Han viste meg hva han drev med og jeg spurte han hvorfor han ikke bare valgte den andre modellen som element og slettet den? Vips på 5 sekunder så var de resterende 70% av jobben gjort...

 

 

Men, i forhold til pcmerker:

1. Hold deg langt unna Acer, samsung er greit, asus er kjent for gode pcer eller hvis du har råd: Kjøp en Sony Vaio. Dell har kona fra jobben sin og jeg er ikke spesielt imponert med de pcene. Jeg har en Acer atm.(Med 2 gig minne) som kostet 5000,- 2 år tilbake og den kjører alle de programmene du bruker, men jeg ville nok ha minimum 2 gig ram hvis jeg skulle drevet med 3dsmax/PS på den fast, nå brukes den mest til Visual Studio 2010.

 

2. Hvis du skal drive med 3d/cad, kjøp pc, hvis bare 2d eller video så er mac ok, mac har vel aldri vært spesielt store på cad området.

 

3. Husk at hvis du skal ha over 4 gig minne at du får 64 bits versjon av windows og husk å bruke 64 bits versjonen av de programmene du skal bruke, hvis tilgjengelig.

 

Håper du finner en pc som passer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...