Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. valg av språk på VG1


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

 

Begynner på VG1 nå til høsten, og da står jeg ovenfor valget om hvilket andre-spårk jeg skal velge

På ungdomsskolen hadde jeg spansk nivå 1, men pga. mye lærerbytter, som ikke alltid var til elevenes beste, så føler jeg ikke at jeg hår så altfor stor kompetanse innenfor språket.

(Vi greide f.eks aldri å bli ferdig med en skolebok iløpet av de tre årene) Snittet på muntlig eksamen i klassen lå litt under tre. Jeg antar at det sier sitt. Allikevel greide jeg på magisk vis å karre meg til en 5'er i standpunktskarakter. (Ikke at jeg føler at jeg fortjente det...)

 

Har fått et brev fra skolen der de spør hvilket språk jeg vil velge. Foreldrene mine anbefaler meg å gå videre med Spansk Nivå 2, men selv tipper jeg litt mot Tysk Nivå 1

 

Det jeg lurer på er hvordan eksamensreglene er med disse språkene? Om jeg velger Tysk nivå 1, vil jeg kunne bli trukket opp i eksamen i det mitt tredje år? Og hva med spansk? Har hørt at om jeg går videre med det, så kan jeg ikke komme opp i det?

 

 

 

På forhånd takk. :)

Endret av Creaxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok fransk på ungdomsskolen men gjorde det mildt sagt ikke bra i faget og lærte lite. Jeg fortsatte med Fransk 2 på videregående, og erfarte at det gikk helt greit; de fleste elevene var i samme situasjon som meg og læreren la opp undervisningen etter dette.

 

Tysk nivå 1 (eller at annet nivå 1-fag) ville jeg ikke tatt, da det faktum at du har et obligatorisk fag i 3. klasse som de andre ikke har kan skape en del trøbbel i forhold til programfag. I tillegg har du en større arbeidsmengde enn andre i det viktigste av de tre årene dine på videregående.

 

Med en femmer i spansk vil jeg tror at du kommer til å klare deg fint i Spansk 2.

Lenke til kommentar

Kan ikke garantere at det jeg sier her stemmer helt, da jeg gikk under den tidligere reformen, men jeg antar (er egentlig omtrent helt sikker) på at det ikke har forandret seg.

 

Jeg hadde fransk på ungdomsskolen men valgte selv å begynne på fransk på begynnernivå på videregående, nettopp fordi jeg ikke følte at jeg hadde godt nok grunnlag. De som hadde hatt fransk sammen med meg, og som valgte å gå videre, slet nok litt.

 

Dersom du velger å ta samme språk videre kan du komme opp i både muntlig og skriftlig det andre året (som er det avsluttende) og det samme kan du det tredje året, dersom du starter på ny (og ja, jeg kom opp). Tror ikke dette har endret seg, ettersom jeg hadde eksamen i samme eksamenslokale som de som gikk året under meg (og den nye reformen) og de tok sin avsluttende språkeeksamen samtidig som jeg gjorde.

 

Du slipper nok ikke unna uansett, dessverre.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke for min del i alle fall. Jeg hadde fransk på ungdomsskolen og har spansk 1 nå. Det skal jeg ha i første og andre, men så er jeg ferdig (med mindre jeg velger spansk 2, men det gjør jeg ikke). De som derimot hadde fordypningsfag på ungdomsskolen (engelsk eller norsk) MÅ ha språkfag nivå 1 og 2 på VGS (3 år). De som har nivå 2 språkfag har det i første og andre klasse.

Lenke til kommentar

Det Knewt sier stemmer med meg også, begynner på VG1 nå til høsten, og jeg har valgt Italiensk. Hadde spansk på ungdomskolen.

 

Jeg må kun ha Italiensk første og andre året, men jeg tror jeg kan velge å fortsette med det på VG3 også.

 

Dette gjelder på nesten alle skolene i akershus fylke tror jeg.

 

Ser også at noen sier at Spansk 2 ikke er så vanskelig fordi de fleste er i samme situasjon. Slik er det ikke her, da spansk 2 skal være VELDIG vanskelig om man ikke har et solid grunnlag fra ungdomskolen.

 

Er litt morsomt at jeg er i akkuratt samme situasjon som deg, har hatt spansk, men på grunn av mye lærerbytte så har ikke klassen lært en skit, men jeg klarte å snike meg unna med en femmer i standpunkt :)

Lenke til kommentar

Husk på det at når du begynner i spansk II-klassen, så er du én av 20-30 elever, som har forskjellige grunnlag. Et hyppig problem er at noen elever har svanset gjennom ungdomsskolen uten å kunne si mer en "hei" og "faen", mens andre har fått seg et godt grunnlag for å lære mer spansk på et mer avansert nivå. Dette gjør at nivået på undervisningen på videregående ikke kommer til å være like "lik" for alle som den var på ungdomsskolen, fordi elevene har ganske forskjellige forutsetninger for å klare å gjøre det bra. Læreren kan heller ikke jekke ned kravene bare fordi enkelte ikke er flinke i språket fra før av.

 

Reglene for antall år du må ha et fremmedspråk er forresten følgende:

 

De som har hatt norsk eller engelsk fordypning, blir nødt til å velge et nytt fremmedspråk på STSP videregående, hvor de starter på nivå 1. Dette språket må de ha i alle 3 årene på VGS.

 

De som har hatt et fremmedspråk i alle 3 årene av ungdomsskolen, kan velge enten et nytt fremmedspråk og starte på nivå 1, eller gå videre med språket fra ungdomsskolen, hvor de starter på nivå 2. For elever som har hatt fremmedspråk i 3 år ved starten på VGS, er det valgfritt å ha fremmedspråk 3. året. Med andre ord er fremmedspråk kun obligatorisk i 2 år, dersom du har hatt 3 år på ungdomsskolen. Dette gjelder selv om du f.eks. har hatt fransk i 3 år på ungdomsskolen, så velger spansk I på VGS. :)

Lenke til kommentar

Så om jeg fortsetter med Spansk, så trenger jeg bare faget i to år? Mens om jeg går over til tysk så fortsetter jeg med det også tredje året?

 

Enkelt og greit: nei.

 

Du har allerede hatt fremmedspråk i 3 år på ungdomsskolen, og dermed er fremmedspråk på VGS kun obligatorisk for deg i 2 år, uavhengig om du velger spansk eller tysk. Om du evt. ønsker å ha fremmedspråk i 3. klasse, er med andre ord valgfritt.

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...