Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er smartest å velge? Tysk eller italiensk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på hvilket av disse språkene som ville vært smartest i velge i forhold til jobb? Jeg skal starte på nytt, det vil si at jeg bare oppnår nivå 1 i språket. Vil tysk være mye smartere å velge med tanke på jobb, eller er ikke italiensk ett dumt språk å kunne? Tenker jo at italiensk kan være smart fordi ikke så mange kan det, og tysk kan jo ''alle''. Italiensk virker også morsommere å lære.

 

Trenger hjelp fort!!

Endret av kallepetrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også gå del 2 i spansk, da får jeg nivå 2. i spansk. vil det gi store fordeler? eller noen i det hele tatt? Greia er at jeg såvitt fikk 3 nå til sommern, og er det noe særlig å bygge videre på? eller er det smartere å starta med blanke ark? er det mye repetisjon så jeg kan henge med i spansken igjen? Jeg er skikkerlig dårlig! kan ikke mange farger og kan ikke telle særlig lenger enn 10. utrolig at jeg fikk 3 spør du meg.

Lenke til kommentar

For jobben sin del har vel tysk en soleklar fordel, siden det er desidert flest tyskere som både jobber og ferierer i Norge.

 

Personlig hadde jeg valgt italiensk. Sikkert vanskeligere, men mye finere. Tysk må være et av de desidert styggeste språkene, nest etter dialekta til Anne Anka!

Endret av Blodsbaronen
Lenke til kommentar

Kan også gå del 2 i spansk, da får jeg nivå 2. i spansk. vil det gi store fordeler? eller noen i det hele tatt? Greia er at jeg såvitt fikk 3 nå til sommern, og er det noe særlig å bygge videre på? eller er det smartere å starta med blanke ark? er det mye repetisjon så jeg kan henge med i spansken igjen? Jeg er skikkerlig dårlig! kan ikke mange farger og kan ikke telle særlig lenger enn 10. utrolig at jeg fikk 3 spør du meg.

 

Sats på å kunne ett språk godt. Er mer imponerende det enn å ikke mestre noen...

Lenke til kommentar

Takk! :) Men ikke tenk på hva som er smartest for meg og kunne, jeg vil vite om de thar mye å si i forhold til jobb, det er alt som betyr noe. Samme for meg hvilket språk jeg har egentlig, selv om italiensk virker artigst. Men er det mye repetisjon ogsånt i nivå 2? slik at jeg har sjangs til å henge med igjen?

Lenke til kommentar

Helt ærlig tror jeg ikke det du lærer av språk gjennom videregående vil legge et bestemt grunnlag for hvor "god bruk" du vil få for språket i jobbsammenheng. Man lærer dessverre minimalt. Derfor ville jeg ikke tenkt så veldig mye på hvilket språk jeg vil få aller mest bruk for i fremtiden, men heller på hvilket språk du er mest interessert i og motivert til å lære.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at du har interesse for å lære språket, hvis ikke kan det bli tøft. Hadde selv tysk på på skolen, men lærte ingenting fori jeg ikke hadde interesse, og ga faen. Nå lærer jeg fransk grunnet at jeg bor i et fransktalende land, og faktisk har lyst til å lære språket. Er utrolig mye lettere å lære et språk hvis du faktisk har interesse for det.

 

Så hvis du synes italiensk virker som det artigste så synes jeg du skal velge det.

Endret av Kaare_Jay
Lenke til kommentar

Det er iallefall ikke slik på min skole. Om man har hatt andre fordypningsfag (norsk, engelsk osv.) på ungdomsskolen, må man selvsagt velge fremmedspråk nivå 1 på VGS og fortsette med nivå 2 i VG3.

 

Derimot kan de som har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen velge et annet nivå 1-språk og velge å droppe det i VG3.

Lenke til kommentar

På våres skole(der jeg begynner til høsten), er det slik at velger man fremmedspråk med nivå 1, så må man fortsette med det helt til man slutter på videregående. Det vil også si da at man får ha ett mindre programfag i VG3.

 

Feil. Du er bare nødt til å ha fremmedspråk over tre år dersom du hadde engelsk eller norsk fordypning i ungdomskolen.

 

Du kan derfor i nekte å ha faget i tredjeklasse, og dermed ha et annet programfag. Du får likefullt gyldig vitnemål, så det er overhodet ikke noen problemer i forhold til dette.

Lenke til kommentar

På våres skole(der jeg begynner til høsten), er det slik at velger man fremmedspråk med nivå 1, så må man fortsette med det helt til man slutter på videregående. Det vil også si da at man får ha ett mindre programfag i VG3.

 

Feil. Du er bare nødt til å ha fremmedspråk over tre år dersom du hadde engelsk eller norsk fordypning i ungdomskolen.

 

Du kan derfor i nekte å ha faget i tredjeklasse, og dermed ha et annet programfag. Du får likefullt gyldig vitnemål, så det er overhodet ikke noen problemer i forhold til dette.

 

Hmm, det var iallefall det en kamerat av meg fikk beskjed om. Han har hatt tysk 1 i tre år på ungdomsskolen, men han lærte såpass lite at han lurte på om han ikke bare skulle begynne på tysk 1 igjen, men så da fikk han beskjed av rådgiver om at det vil gi konsekvenser i VG3 da han må ha tysk i hele 3 år. Merkelig... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...