Gå til innhold

Macbook Pro 2,4GHz og 2,66GHz, er det noen fysisk forskjell?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg skal kjøpe meg en Apple Macbook Pro og lurer på om det er noen fysisk forskjell på den med 2,4ghz prosessor og den med 2,66ghz? Kan man klokke den minste til samme ytelse uten å måtte forandre på noe med kjøling og greier? Er en del penger og spare her ser jeg.

 

Hvis noen har god peiling eller erfaringer, kan dere fortelle meg om det er stor forskjell på dem ytelsesmessig? Den kommer til å bli brukt hovedsaklig til skolebruk, men jeg har planer om å partisjonere og installere windows og spille noen spill også. Hvilken ville du ha kjøpt?

 

Regards,

Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen hastighetsforskjell på dem sånn generelt. Jeg har modellen mellom dem og den fungerer strålende, sikkert minst like kjapp som 2,66 bare at den ikke har like sterkt grafikkkort.

 

Hvor gammel er du forresten? Du kan registrere deg på studentorget.no, jeg sparte nesten 2000 kr når jeg kjøpte min på den måten ;)

Lenke til kommentar

Takk for tipset:-) Jeg er 17 år og går ut i fra at det er innenfor grensen.

 

Spiller du noen spill på mac'en din? Hvordan funker det?

 

Jeg var 16 når jeg bestilte, uten at jeg hadde begynt på VGS så det skal funke for deg ;)

 

Jeg har prøvd tre spill til Mac'en, Call of Duty 4, Left 4 Dead 2 og GTA San Andreas. De to siste er piratversjoner som nerder har klart å gjøre om til Mac-spill da de i utganspunktet er PC-versjoner.

 

Men Call of Duty 4 som er et spill laget for Mac samtidig fungerer det meget bra! Drar alt nesten på fult uten at det lagger eller noe som helst!

 

L4D2 og GTA San Andreas fungerer ikke like fint, de fungerer, men det hender at det lagger litt under eksplosjoner og heftigere saker. Men jeg skylder på at de ikke egentlig er Mac-spill :)

Lenke til kommentar

Sitter og ser litt på spesifikasjonene til 13 tommers modellene:

 

2,4 GHz-modell:

 

Intel Core 2 Duo

1066 MHz frontbuss

3 MB delt L2-hurtigbuffer

 

2,66 GHz-modell:

 

Intel Core 2 Duo

1066 MHz frontbuss

3 MB delt L2-hurtigbuffer

 

Kan være at det er jeg som er noob, men for meg ser det jo ut som at de to modellene har akkurat samme prosessor! Mao så må jo den eneste forskjellen være at den ene er klokket av apple? Or what?

Lenke til kommentar

De har vel ulik multiplier, og dertil egnede kjølesystemer.

 

Jeg tviler på at den reelle brukeropplevelsen vil variere stort, og er det mye penger å spare på å velge den billigste, er nok det beste kjøp av de to (gitt at det er eneste forskjell).

 

Men nå har jeg egentlig ikke peiling på mac.

Lenke til kommentar

Okeei :) Kjekt å ha folk en kan spørre for å få hjelp til sånne ting må jeg si :thumbup: Har lest og fundert litt på Google og etter det jeg har lest av folk sine erfaringer så tror jeg nok det blir Mac på meg også! Kjøpte en HP Entertainment dv5 1095 (elns?) for 2 år siden da jeg begynte på videregående, og har hatt utallige timer med frustrasjon og problemer fra dag 1!

 

Er det noen andre tips og triks jeg bør vite om denne macbooken før jeg kjøper den? Altså 13 tommeren. :)

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Mer RAM fører til at du kan kjøre flere programmer/flere vinduer/faner i samme program samtidig, for å gi en enkel forklaring. Visse programmer krever naturlig nok mer RAM enn andre, og nettlesere krever mer RAM jo flere vinduer og faner du har åpne.

 

Jeg spiller nyere spill (COD MW2, L4D2, Crysis etc) på min windowsmaskin med 4GB RAM, og jeg har en indikator på tastaturet som viser load på RAM til enhver tid - den ligger sjelden over ca 60%.

 

Om man driver med videoredigering i fullHD samtidig som man har 60 åpne faner i Firefox og har en drøss med bakgrunnsprogrammer kjørende, kan jeg se for meg at 4GB er litt knapt. Dette gjelder imidlertid helst "spesielt interesserte".

 

Men igjen, jeg har egentlig ikke peiling på mac, og kanskje er programvaren der mer krevende enn på windows/linux.

Lenke til kommentar

Skjermkortet på 13-tommeren er ikke veldig sprekt til spill. GT 320M ligger på 92.plass på denne oversikten.

 

Nå vet ikke jeg hvor mye du skal spille, og hvor viktig dette er for deg, men dette skjermkortet er ikke så veldig egnet til å spille med. Alle nyere spill må nok spilles på low.

Er grafikkortene på 15" mye bedre da? Tror det er geforce gt 330m. Er dette såppas mye bedre at det virkelig lønner seg å kjøpe 15" i stedet for 13"? Dårlig stilt spørsmål men håper dere skjønner hva jeg sikter til? Vil dette dra for eksempel cod:mw2 mye bedre?

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Mer RAM fører til at du kan kjøre flere programmer/flere vinduer/faner i samme program samtidig, for å gi en enkel forklaring. Visse programmer krever naturlig nok mer RAM enn andre, og nettlesere krever mer RAM jo flere vinduer og faner du har åpne.

 

Sant, men ikke nødvendig på en Mac! :D

 

Jeg trodde at Mac'en skulle være noe helt fantastisk og magisk som man aldri hadde sett maken til! Men jeg ble overrasket over hvor likt en PC det egentlig var. Og til alle som har tenkt til å kjøpe en Mac, så hender det at mac krasjer i blandt også. Når jeg ser film på www.ch131.com krasjer Safari ganske ofte og de litt større programmen dukker opp "Whosh!" hele tiden.

 

Jeg er faktisk usikker på om jeg kommer til å velge en Mac igjen, spessielt når jeg får mye mer maskineri for pengene på PC + at Windows 8 sikkert blir er knall-OS! Men tror jeg skal vente til jeg har brukt macen på sikt før jeg tar den endelige avgjørelsen.

 

Deilig med et godt og varig battery forresten :)

Lenke til kommentar

GT 330M vil yte en del bedre, men er det verdt prisøkningen? Nei, mener jeg.

 

Jeg må nesten spørre. Hvorfor mac? Du sier du skal bruke den til skolebruk og spill. En pc vil også funke til skolebruk, samtidig som den vil yte betydelig bedre til spill, særlig om du legger deg på samme budsjett. Virker som om spillinga er det viktigste her :)

Lenke til kommentar

GT 330M vil yte en del bedre, men er det verdt prisøkningen? Nei, mener jeg.

 

Jeg må nesten spørre. Hvorfor mac? Du sier du skal bruke den til skolebruk og spill. En pc vil også funke til skolebruk, samtidig som den vil yte betydelig bedre til spill, særlig om du legger deg på samme budsjett. Virker som om spillinga er det viktigste her :)

Hvorfor mac? Jeg prøvde en i helgen og jeg ble veldig imponert! :p Jeg vet ikke så mye om Mac, men alle jeg kjenner som har gått fra PC til Mac sier de ikke angrer et sekund. Men jeg skjønner hvordan du tenker her, og jeg mener egentlig det samme! Men det er jo ikke hver dag man kjøper seg bærbar pc så jeg har lyst til å gi Mac en sjangse. Litt på grunn av at jeg kjøpte meg dataen som jeg nevnte over her for 2 år siden og den skulle jo egentlig være noe sv det beste for gaming at the time... Men det tok ikke lang tid før nesten hele maskinen streiket og oppnådde omtrent 3200 grader! Selv om jeg ønsketenker at mac'en hadde vært en über spillmaskin så må jeg nok vokse opp og innse at spillingen kan skje hjemme på Playstation :)

 

Edit: Dere trodde vel ikke at jeg skulle si kutte ut spillingen vel? :O

Endret av Challenger_340
Lenke til kommentar

Om tema: gå for 2,4 GHz-modellen, du kommer høst sannsynlig aldri til å merke en forskjell.

 

Om man installerer en masse, særlig programmer som kjører i bakgrunnen, vil enhver maskin føles treigere etter hvert, uansett operativsystem. Jeg ville gitt en rein installasjon av Windows en sjanse før jeg kaster en PC etter to år. Hvis det er spillytelse du er ute etter, er Mac feil valg. Batteritid og ytelse kan du få med en Acer Timeline X. Om du vil bruke mer penger, kan du sjekke ut en HP Envy 14. Tilbudet er ikke så godt i Norge, men om du kan få kjøpt i USA, er tilbudet mye bedre. Jeg kjøpte meg en Envy 14 (se signatur) til under 10 000,- for noen uker sida, og er strålede fornøyd. Eneste jeg kan si, er at til spillbruk er større skjerm bedre, men 14,5" er uansett bedre enn en 13", særlig med mye bedre oppløsning (1600x900 mot 1280x800). Prisene i Norge er dog langt ifra like fristende.

 

Ellers - jeg ville nølt med å kjøpe utdatert teknologi uansett OS. Intel i3 / i5 / i7 har vært ute temmelig lenge nå, og at en MBP har Core 2 Duo i dag er skuffende. Husk også at Call of Duty 4 er et spill som krever lite. Battlefield: Bad Company 2, for eksempel, vil nok ikke fungere like bra, og om du hovedsaklig skal bruke Windows på Mac-en, er stort sett poenget med Mac borte.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Ellers - jeg ville nølt med å kjøpe utdatert teknologi uansett OS. Intel i3 / i5 / i7 har vært ute temmelig lenge nå, og at en MBP har Core 2 Duo i dag er skuffende. Husk også at Call of Duty 4 er et spill som krever lite. Battlefield: Bad Company 2, for eksempel, vil nok ikke fungere like bra, og om du hovedsaklig skal bruke Windows på Mac-en, er stort sett poenget med Mac borte.

 

Macbook Pro serien ble oppdatert 13 april i år, jeg husker det fordi jeg følgte veldig med på det! :D

 

En forbruker sendte en mail til Steve Jobs (sjef i Apple) som faktisk i ny og ned svarer på personlige mail. Forbrukeren lurte på hvorfor alle andre modeller borsett fra 13-tommerne hadde fått i*-prosessorer. Dette parerte Jobs med at han mente det var unødvendig og ville heller gå for "killer graphic" og lengre batteritid som han sa.

Lenke til kommentar

Om tema: gå for 2,4 GHz-modellen, du kommer høst sannsynlig aldri til å merke en forskjell.

 

Om man installerer en masse, særlig programmer som kjører i bakgrunnen, vil enhver maskin føles treigere etter hvert, uansett operativsystem. Jeg ville gitt en rein installasjon av Windows en sjanse før jeg kaster en PC etter to år. Hvis det er spillytelse du er ute etter, er Mac feil valg. Batteritid og ytelse kan du få med en Acer Timeline X. Om du vil bruke mer penger, kan du sjekke ut en HP Envy 14. Tilbudet er ikke så godt i Norge, men om du kan få kjøpt i USA, er tilbudet mye bedre. Jeg kjøpte meg en Envy 14 (se signatur) til under 10 000,- for noen uker sida, og er strålede fornøyd. Eneste jeg kan si, er at til spillbruk er større skjerm bedre, men 14,5" er uansett bedre enn en 13", særlig med mye bedre oppløsning (1600x900 mot 1280x800). Prisene i Norge er dog langt ifra like fristende.

 

Ellers - jeg ville nølt med å kjøpe utdatert teknologi uansett OS. Intel i3 / i5 / i7 har vært ute temmelig lenge nå, og at en MBP har Core 2 Duo i dag er skuffende. Husk også at Call of Duty 4 er et spill som krever lite. Battlefield: Bad Company 2, for eksempel, vil nok ikke fungere like bra, og om du hovedsaklig skal bruke Windows på Mac-en, er stort sett poenget med Mac borte.

Som jeg nevnte i mitt forige innlegg så er det ikke spill jeg legger mest vekt på. Jeg skal begynne på allmen påbygning til høsten nå og er redd jeg trenger en maskin medbra batteritid og god generell funksjonalitet, i forhold til de to siste årene nå hvor jeg har gått yrkesfag og bare spilt dataspill i timene. Grunnen til at jeg ikke installerer windows igjen på den gamle maskinen er at den er ødelagt, batteriet tar ikke lading og skjermen har indre blødninger.

Og så til grunnen til at jeg vil installere windows er at jeg har en gammel bil med en litt nyere motor som har såkalt datasprut der man bruker datamaskin til å overvåke og styre alt som motoren tar for seg. For å justere dette må man ha et program på pc'en som jeg tviler på at man kan bruke i Mac. Men dette kan vel brukes i Bootcamp kansje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...