Gå til innhold

[anbefaling trengs] Video til tur i skog alle årstider


Anbefalte innlegg

Hei,

 

min mor skal kjøpe seg et videokamera, som skal brukes til å ta film av dyr og skogen rundt seg. Skal brukes til alle årstider, så bør tåle lave temperaturer og fuktig klima samt regnfall.

 

Finnes det er godt videokamera dere vil anbefale henne, som er brukervennlig i tillegg?

Prisklasse: mindre eller lik 6000,- (prisen er uansett veldig fleksibel, hun vil ha noe godt som funker og er brukervennlig)

 

PS: Hun er nybegynner, og tror dette vil være hennes første videokamera.

 

 

Noen som har en pekepinn som vil gi henne en god opplevelse av å bruke et videokamera?

 

Takker veldig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586030

En venn av meg har denne, er bra kvalitet og veldig enkel å bruke. Billigere enn det hun var villig til å betale.

 

Hvis hun betaler 500 ekstra får hun ett veldig bra kamera her:

http://www.dustinhome.no/pd_5010380071.aspx

 

Takk for anbefalingene, det eg lurer på, tåler begge disse kameraene uteforhold som eg beskrev? For meg ser det ut som Canon Legria kanskje er det mest brukervennlige.

 

Er det slik at Canon EOS 550D fungerer ypperlig både til filming og å ta bilder med, eller er LEGRIA bedre på filmopptak? Skal ta og leite etter noen reviews av kameraene du tipset meg om, blir nok klokere. Bare veldig viktig at det tåler uteforhold. Eg personlig likte EOS 550D, synes muligheten til både å filme med, og ta flotte bilder virker innbydende.

Lenke til kommentar

Lurte på om noen har noen erfaring med et Canon LEGRIA HF M31? Noen som vet hvordan filming blir når det er bevegelse av dyr? Når eg ser på komplett.no av dette kameraet, står det under miljøparametere: maks/min temperatur 0 og 40 grader. Vil dette si at man ikke kan filme i -15 grader og i eventuelt regnvær (eventuelt, hehe, vi bor i norge..)?

 

Må innrømme, å finne et videokamera var langt vanskeligere enn eg hadde trodd, så mye å tenke på og finne ut. Og det er ikke fint når du filmer mens du snur deg og kamera, at fpsen på videoen er så lav at alt bare ser stygt ut. Har forstått at prisen må skrues opp, om man skal ha godt bilde og godt nok med bilder per sekund.

Lenke til kommentar

550D er ypperlig for video og fotografering. Vet ikke om den er veldig lett å bruke, men den skal gi veldig brae bilder.

 

HF M31 så jeg også på, så at prisklassen var nærmere det hun kunne betale. Har desverre ikke prøvd denne, men du kan søke på youtube etter klipp som er filmet med den. Etter bildene ser den ganske lik ut som HFR18, så vil tro den skal være brukervenlig. Du har 32 GB minne så hun kan filme som pokker.

 

http://www.youtube.com/watch?v=cnspbrXqMFs

Her har du ett klipp filmet med M31 av en amatør, så hun kan forvente denne kvaliteten (se i HD)

 

 

Jeg ville fremdeles gått for 550D siden det er ett sykt bra kamera generelt. Men M31 ser ganske lovende ut for henne og vil tro det er brukervendlig

Lenke til kommentar

Eg så du anbefalte et kamera i en annen prisklasse i en annen tråd.

Handycam

 

Er dette noe du ville anbefalt og? Hun ble ganske ivrig da eg fortalte om dette, og hun var bestemt på å ha et godt videokamera no. Det eg ikke fant informasjon om, er om det tåler norges værforhold, dvs -20 grader om vinteren og regn og snø.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd det, er åpen for bestillinger om 41 dager tror jeg. Jeg skal vente til jeg har sett folk filme med den og lastet opp klippene til youtube før jeg kjøper den, siden de fleste videoer ifra Sony er bullshit og oss 'normale' brukere aldri vil få så bra kvalitet på filmene.

 

Video filmet med Sony NEX-VG10:

(se i HD)

 

Jeg ville heller gått for Sony NEX-5, siden den nesten er det samme som NEX-VG10 og koster under 5000kr. Vil tro at kvaliteten på klippene vil bli på NEX-VG10's nivå. Den er liten, lett å bruke og vil si den er ganske brukervenlig.

 

Video filmet med Sony NEX-5:

(se i HD)

 

Les mer om den her, klikk på NEX-5:

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&productId=8198552921666192716

 

Husk å kjøpe 18-55mm lensa hvis dere vil ha den. Koster 700 $ da som er ca 5000kr tror jeg.

 

Av alle disse jeg har snakket om er NEX-VG10 best, men NEX-5 er på samme nivå og er halvparten så billig. Du får med 18-55 lensa for bare 700$, så jeg ville gått for den. Veldig brae bilder og video, lett å bruke med 14.2 megapixel og bare ett bra kamera generelt. Jeg har det ifra før, derfor jeg har tenkt å kjøpe VG-10:)

Lenke til kommentar

Vel det å tåle regn er vel et veldig viktig kriteria, da det regner vel så mye her i Sogn og fjordane som i Bergen. Er det ingen som driver å filmer selv når det regner litt? Eg har spurt henne, det blir mest filming, og det er videokamera hun vil ha da, men som sagt, nytter ikke med et videokamera som pakker sakene ved regnskyll.

Lenke til kommentar

Det finnes nok ikke særlig utvalg i videokamera som tåler et skikkelig regnskyll. Vet at Sanyo og Panasonic har hatt noen modeller, men de kan ikke skilte med den beste kvaliteten bildemessig.

 

Det finnes dog "regntrekk" til de fleste videokamera, f.eks Kata sin CRC-17, som løser problemet med kraftig regn. Kata sine produkter har nordisk distributør, og de kan skaffes gjennom f.eks fotovideo.no. Pris ca 600 - 800 kr. CRC-17 skal vist passe til det meste av videokamera i prisklassen opp til 10 000 kr.

 

Når det gjelder temperatur liker intet av videokamera i denne klassen særlig mye med kulde. Men det bruker uansett ikke være store problem med å ta opp i -10 til - 20 grader. Man må bare være litt forsiktig, slik at man ikke får kondens.

Lenke til kommentar

Det finnes nok ikke særlig utvalg i videokamera som tåler et skikkelig regnskyll. Vet at Sanyo og Panasonic har hatt noen modeller, men de kan ikke skilte med den beste kvaliteten bildemessig.

 

Det finnes dog "regntrekk" til de fleste videokamera, f.eks Kata sin CRC-17, som løser problemet med kraftig regn. Kata sine produkter har nordisk distributør, og de kan skaffes gjennom f.eks fotovideo.no. Pris ca 600 - 800 kr. CRC-17 skal vist passe til det meste av videokamera i prisklassen opp til 10 000 kr.

 

Når det gjelder temperatur liker intet av videokamera i denne klassen særlig mye med kulde. Men det bruker uansett ikke være store problem med å ta opp i -10 til - 20 grader. Man må bare være litt forsiktig, slik at man ikke får kondens.

 

 

Ah veldig god nyhet! Tror nok regnfrakk blir en god løsning. Men noen dråper vann tåler de fleste kameraer? Eg mener, i et vått klima, er det ikke lett å få dråper på kamera mens man putter regnfrakk rundt. Eneste som uroer meg litt, er kondens som du nevnte. Er det noen triks man kan gjøre for å unngå dette? Kameraet ligger vel i en sekk av et slag, å ikke få kondens på kamera tror eg vil bli vanskelig i et vått fjellmiljø.

Lenke til kommentar

Det er særlig kondens knyttet til svært brå temperaturforskjeller som kan gi problemer i enkelte tilfeller. Si at man tar med seg et kamera fra 20 - 25 grader og litt fuktig luft direkte til -25. Da kan luftfuktigheten kondensere og fryse osv. Noen regndråper skaper ikke akkurat problemer, hadde det gjort det hadde det meste av elektonikk jeg har vært ødelagt.

 

Men om man har vært ute en ekstrem våt dag og synes det virker som utstyret har blitt vått, slår man av og tar ut batteriet. Når man kommer hjem lar man kameraet tørke uten batteri i en 12 - 24 timer, gjerne på et oppvarmet gulv eller i stekeovn på 40 - 60 grader. Men behandler man utstyret med fornuft, så skal det mye til at dette er nødvendig.

Lenke til kommentar

Takk for anbefalingene, det eg lurer på, tåler begge disse kameraene uteforhold som eg beskrev? For meg ser det ut som Canon Legria kanskje er det mest brukervennlige.

absolutt

 

Er det slik at Canon EOS 550D fungerer ypperlig både til filming og å ta bilder med, eller er LEGRIA bedre på filmopptak?

du kan få fantastiske resultater med canons speilrefleks med video, men vær obs på at et "vanlig" videokamera vil være overlegent i forhold til brukervennlighet.

med canons speilrefleks må du fokusere manuelt eller stole på en ekstremt treg autofokus i "kompaktkameramodus" da det raskeste af systemet kun virker når speilet er nede.

vanlige videokamera vil også ha langt mer tele på linsen som følger med, ikke bare positivt selfølgelig, men for å filme dyr er det kjekt. det er også mer behagelig å holde et videokamera når man filmer, spesielt de med egen søker.

Lenke til kommentar

Vel det å tåle regn er vel et veldig viktig kriteria, da det regner vel så mye her i Sogn og fjordane som i Bergen. Er det ingen som driver å filmer selv når det regner litt? Eg har spurt henne, det blir mest filming, og det er videokamera hun vil ha da, men som sagt, nytter ikke med et videokamera som pakker sakene ved regnskyll.

har også vært mye ute i regn, og har etterhvert funnet ut at det som funker best for meg er å tape fast en gjennomsiktig plastpose til en solskjerm som skrus fast foran, gjerne kombinert med et uv filter e.l. slik at man kan tørke av i motvind. da har jeg tilgang til alle knapper og kan se noenlunde det som skjer på lcd'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...