Gå til innhold

10 spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

Hvorfor?

 

http://www.youtube.com/watch?v=zDHJ4ztnldQ

 

Gjentar spørsmålene her:

1. Hvorfor vil ikke Gud helbrede amputerte?

2. Hvorfor er det så mange mennesker som sulter i vår verden?

3. Hvorfor krever Gud død over så mange uskyldige mennesker i Bibelen?

4. Hvorfor inneholder Bibelen så mye anti-vitenskapelig tøv?

5. Hvorfor er Gud en så stor talsmann for slaveri i Bibelen?

6. Hvorfor skjer dårlige ting med gode mennesker?

7. Hvorfor etterlot ikke noe av Jesu mirakler i Bibelen bevis?

8. Hvordan forklarer vi det faktum at Jesus aldri har vist seg for deg?

9. Hvorfor vil Jesus at du skal spise hans legeme og drikke hans blod?

10. Hvorfor blir kristne skilt i samme tempo som ikke-kristne?

 

[utdypning rundt spørsmålene finner du i videoen. Siste del av videoen viser også hva som skjer nå du svarer med utgangspunkt i det eneste som er rasjonelt å anta.]

 

Noe å tenke på - ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Ateisten. En del vanskelige og gode spørsmål her ja. skal prøve å komme med noen tanker i en fei hvertfall.

 

Gjentar spørsmålene her:

1. Hvorfor vil ikke Gud helbrede amputerte?

Jo Gud vil det. Har hørt noen sanne historier om at det har skjedd. Sjekk fx denne http://www.youtube.com/watch?v=rHAf3W3iPPY

 

2. Hvorfor er det så mange mennesker som sulter i vår verden?

Vanskelig spørsmål. Men hva med alle de tusner Jesus mettet mirakuløst? Sånne undere skjer fortsatt, mange som sulter og ber Gud om hjelp og mat får mirakuløst svar. Det er en annen sak om dere tror på Gud, og at Gud gjør sånne ting for folk som ber Ham.

.

Noen mulige medvirkende grunner:

a: Sultende folk henvender seg heller til avguder, eller gjør opprør mot Gud, hvordan kan de da forvente hjelp fra den sanne Gud?

b: Denne verden er forbannet etter syndefallet da menneskene gjorde opprør mot Gud.

c: Dette er bare midlertidig før Gud skal utslette all lidelse

d: Lidelser gjør oss avhengige av Gud, og vi mennesker innser at vi ikke klarer oss selv.

 

3. Hvorfor krever Gud død over så mange uskyldige mennesker i Bibelen?

Hvor er det Gud gjør dette?

 

4. Hvorfor inneholder Bibelen så mye anti-vitenskapelig tøv?

Mange synes det samme om big bang-teorien go evolusjons-teorien.

 

5. Hvorfor er Gud en så stor talsmann for slaveri i Bibelen?

Vet ikke, har knapt hørt om dette.

 

6. Hvorfor skjer dårlige ting med gode mennesker?

Kanskje fordi vi kan lære av og bli sterke gjennom prøvelser og lidelser? Og Gud har ikke lovet oss et problemfritt liv.

 

7. Hvorfor etterlot ikke noe av Jesu mirakler i Bibelen bevis?

Hvordan kan mirakler etterlate seg bevis lenge etter det har skjedd? Jesus hadde hvertfall masse vitner som bekreftet at tingene hadde skjedd.

 

9. Hvorfor vil Jesus at du skal spise hans legeme og drikke hans blod?

Det er bare en symbolsk handling for å minnes Kristi sonoffer-død.

 

10. Hvorfor blir kristne skilt i samme tempo som ikke-kristne?

Kristne er ikke syndfrie mennesker. Vi som er kristne er vi som har innsett at vi er syndere som er avhengige av Guds nåde, og at Jesus har tatt straffen for syndene våre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

8. Hvordan forklarer vi det faktum at Jesus aldri har vist seg for deg?

9. Hvorfor vil Jesus at du skal spise hans legeme og drikke hans blod?

8. Han var så stor, at det var helt ufattelig.

9. For å bli forent med Ham og på den måten leve evig.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hei Ateisten. En del vanskelige og gode spørsmål her ja. skal prøve å komme med noen tanker i en fei hvertfall.

Flott.

 

Gjentar spørsmålene her:

1. Hvorfor vil ikke Gud helbrede amputerte?

Jo Gud vil det. Har hørt noen sanne historier om at det har skjedd. Sjekk fx denne http://www.youtube.com/watch?v=rHAf3W3iPPY

Du kan ikke seriøst mene at dette er bevis for noe som helst? Jeg har sett mye men dette tar kaka. Det beviser jo ingen verdens ting. Det eneste det beviser er at speaker tror at dette skjer.

 

2. Hvorfor er det så mange mennesker som sulter i vår verden?

Vanskelig spørsmål. Men hva med alle de tusner Jesus mettet mirakuløst? Sånne undere skjer fortsatt, mange som sulter og ber Gud om hjelp og mat får mirakuløst svar. Det er en annen sak om dere tror på Gud, og at Gud gjør sånne ting for folk som ber Ham.

.

Noen mulige medvirkende grunner:

a: Sultende folk henvender seg heller til avguder, eller gjør opprør mot Gud, hvordan kan de da forvente hjelp fra den sanne Gud?

b: Denne verden er forbannet etter syndefallet da menneskene gjorde opprør mot Gud.

c: Dette er bare midlertidig før Gud skal utslette all lidelse

d: Lidelser gjør oss avhengige av Gud, og vi mennesker innser at vi ikke klarer oss selv.

Det forandrer ikke på det faktum at folk sulter. Flere hundre millioner faktisk. Ad a. Hva med alle de som henvender seg til til din gud? b. Syndefallet rammer alle, likevel er det noen som suter. c. Det har vært midlertidig i 2010 år. Jesus hevdet at guds rike skulle komme i tilhørerens tid. d. Hmmm...og guden er virkelig allmektig?

 

3. Hvorfor krever Gud død over så mange uskyldige mennesker i Bibelen?

Hvor er det Gud gjør dette?

Her er noen eksempler:

2 Mosebok 35:2 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

I seks dager skal der gjøres arbeid, men den syvende dag skal I holde hellig hvile, en høihellig sabbat for Herren; enhver som gjør noget arbeid på den dag, skal lide døden.

 

5 Mosebok 21:18-21 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

(Hva man skal gjøre med en ulydig sønn) 21 Og alle mennene i hans by skal stene ham til døde; således skal du rydde det onde bort av din midte, og hele Israel skal høre det og frykte.

 

3 Mosebok 20:13 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

Når en mann ligger hos en annen mann som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en vederstyggelig gjerning; de skal late livet, deres blod være over dem!

 

5 Mosebok 22:13-21 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

(Hvis en ung jente som skal gifte seg ikke er jomfru) 21 da skal de føre henne ut foran døren til hennes fars hus, og mennene i hennes by skal stene henne til døde, fordi hun har gjort en skammelig gjerning i Israel og drevet hor i sin fars hus; således skal du rydde det onde bort av din midte.

 

4. Hvorfor inneholder Bibelen så mye anti-vitenskapelig tøv?

Mange synes det samme om big bang-teorien go evolusjons-teorien.

Kan så være, men det forandrer ikke på det faktum at bibelen kommer med masse uriktige opplysninger som f.eks. at jorden er ca 6.000 år gammelt eller at et stort vannlag så høyt som Mount Everest dekket jorden en gang. Vitenskapen kan i det miste avkrefte om slike ting er sanne eller ikke. Men du kan ikke bruke bibelen til å avkrefte de samme opplysninger.

 

5. Hvorfor er Gud en så stor talsmann for slaveri i Bibelen?

Vet ikke, har knapt hørt om dette.

Typisk. Du er en av disse kristne som leser NT (som henter alt sitt materiale fra GT) men glemmer å titte i GT.

 

6. Hvorfor skjer dårlige ting med gode mennesker?

Kanskje fordi vi kan lære av og bli sterke gjennom prøvelser og lidelser? Og Gud har ikke lovet oss et problemfritt liv.

Pussig da at dette rammer gode og dårlige likt.

 

7. Hvorfor etterlot ikke noe av Jesu mirakler i Bibelen bevis?

Hvordan kan mirakler etterlate seg bevis lenge etter det har skjedd? Jesus hadde hvertfall masse vitner som bekreftet at tingene hadde skjedd.

Ja i de religiøse tekstene. Men ikke et eneste ord fra andre ikke-religiøse kilder (den debatten får vi ta en annen gang).

 

 

9. Hvorfor vil Jesus at du skal spise hans legeme og drikke hans blod?

Det er bare en symbolsk handling for å minnes Kristi sonoffer-død.

Det er jo grotesk!!

 

10. Hvorfor blir kristne skilt i samme tempo som ikke-kristne?

Kristne er ikke syndfrie mennesker. Vi som er kristne er vi som har innsett at vi er syndere som er avhengige av Guds nåde, og at Jesus har tatt straffen for syndene våre.

Og ekteskapet er hellig? Viser at løftene folk gir til gud er stort sett verdiløse. Ikke mye gudsfrykt å spore der.

Lenke til kommentar

8. Hvordan forklarer vi det faktum at Jesus aldri har vist seg for deg?

9. Hvorfor vil Jesus at du skal spise hans legeme og drikke hans blod?

8. Han var så stor, at det var helt ufattelig.

9. For å bli forent med Ham og på den måten leve evig.

Hvorfor bare spørsmål 8 og 9?

 

Ad 8. Javel, men hvorfor har han aldri vist seg for deg? At du ikke fatter hans "størrelse" er bare en konstatering av fakta, ikke svar.

 

Ad 9. Hmm. Nattverden er i følge kristen tro ikke spesielt nødvendig. Kravet er vel at man tror på Jesus?

Lenke til kommentar

8. Hvordan forklarer vi det faktum at Jesus aldri har vist seg for deg?

9. Hvorfor vil Jesus at du skal spise hans legeme og drikke hans blod?

8. Han var så stor, at det var helt ufattelig.

9. For å bli forent med Ham og på den måten leve evig.

Hvorfor bare spørsmål 8 og 9?

 

Ad 8. Javel, men hvorfor har han aldri vist seg for deg? At du ikke fatter hans "størrelse" er bare en konstatering av fakta, ikke svar.

 

Ad 9. Hmm. Nattverden er i følge kristen tro ikke spesielt nødvendig. Kravet er vel at man tror på Jesus?

 

8. Han så og ser fortsatt like stor ut.

 

9. "Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. For min kropp er sann mat, og mitt blod er sann drikk. Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham"

Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes gode svar på disse spørsmålene hvis man er åpen for det, og greier å se ting i et annet perspektiv. Kanksje i perspektivet at dette bare er en midlertidig forbannet verden hvor vi menneskene er skyld i mye av ondskapen, lidelsene og synden selv. Kanskje vi ofte bare får hva vi fortjener?

 

Jeg har hørt mange historier som du ikke vil tro på om mennesker som Gud mirakuløst hjelper i sine lidelser. Eller blir fyllt av håp når de tror evangeliet om Kristus, ja blir fyllt av så mye håp, glede og trygghet over å være frelst og kjenne Gud at det styrker dem til å møte all motgang.

 

De ekseplene fra GT på spørsmål 3 gjelder vel ikke helt uskyldige folk. Det er jo straff for lovovertredelse. Moseloven var jo grunnloven til Israel. Det er derfor mye av den ikke er aktuell for oss idag.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke noe svar! Jesus sa også:

Matteus 5:17-18 (Levande Bibeln)

17 Misforstå ikke jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet.

 

18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd.

 

Men de fleste kristne går nå rundt og sier at Jesus har oppfylt lovene (at de ikke gjelder lengre og er avløst av hans lære). Og denne ideen ble plantet av Paulus.

 

Nattverden er for enkelte kristne samfunn en mindre viktig handling.

 

Bare slenger på et spørsmål: Hvordan vil dere kristne forklare dinosaurer, evolusjon og darwin?

dinosaurer = historisk fakta

evolusjon = tull

darwin = tulling

Det skulle være interessant å få en skikkelig redegjørelse på hvorfor evolusjon er tull.

Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes gode svar på disse spørsmålene hvis man er åpen for det, og greier å se ting i et annet perspektiv. Kanksje i perspektivet at dette bare er en midlertidig forbannet verden hvor vi menneskene er skyld i mye av ondskapen, lidelsene og synden selv. Kanskje vi ofte bare får hva vi fortjener?

Det er mulig det. Kanskje du skal gjøre et nytt forsøk?

 

Jeg har hørt mange historier som du ikke vil tro på om mennesker som Gud mirakuløst hjelper i sine lidelser. Eller blir fyllt av håp når de tror evangeliet om Kristus, ja blir fyllt av så mye håp, glede og trygghet over å være frelst og kjenne Gud at det styrker dem til å møte all motgang.

Hehe. Jeg har vært kristen selv en gang i tiden. Har hørt mye sprøyt. Men jeg skal ikke frata mennesker som finner håp i dette i slik overtro. Hvis de kan trøste seg med dette så får det være deres sak. Men i dette tilfelle så diskuterer vi slike aspekter og derfor må du påregne å bli avkrevet litt nærmere forklaring.

 

De ekseplene fra GT på spørsmål 3 gjelder vel ikke helt uskyldige folk. Det er jo straff for lovovertredelse. Moseloven var jo grunnloven til Israel. Det er derfor mye av den ikke er aktuell for oss idag.

Uvesentlig. Hva var spørsmålet igjen? Jo: Hvorfor krever Gud død over så mange uskyldige mennesker i Bibelen? Det er altså uvesentlig om dere kristne mener at lovene og profetene ikke gjelder lengre. Gud utførte vel disse handlinger uansett?

 

dinosaurer = historisk fakta

Levde mennesker side om side med dinosaurer?

Et veldig godt spørsmål. Ifølge kreasjonister i USA så gjorde de det. De har til og med "bevis". Beviset er dinosaurspor ved siden av menneskespor.

Lenke til kommentar

Bare slenger på et spørsmål: Hvordan vil dere kristne forklare dinosaurer, evolusjon og darwin?

dinosaurer = historisk fakta

evolusjon = tull

darwin = tulling

 

Matteus kapittel 5:

22 Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: 'Din idiot!' skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: 'Din ugudelige narr!' skal være skyldig til helvetes ild.

 

Fra "thefreedictionary.com"

 

tulling

subst. m tulling () ['tʉlɪŋ] en tullete person, fjols, tåpe

 

Her kan man vel legge til "idiot" som synonym til tulling?

 

Wops? Er du fortsatt ett ekte menneske?

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke noe svar! Jesus sa også:

Matteus 5:17-18 (Levande Bibeln)

17 Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet.

 

18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd.

 

Men de fleste kristne går nå rundt og sier at Jesus har oppfylt lovene (at de ikke gjelder lengre og er avløst av hans lære). Og denne ideen ble plantet av Paulus.

 

Nattverden er for enkelte kristne samfunn en mindre viktig handling.

Det var det med å forstå Jesus Kristus rett. Noe Paulus helt sikkert gjorde.

Han spiste forøvrig Jesu Kristi legeme og drakk Jesu Kristi blod regelmessig.

 

Paulus > Velsignelsens beger som vi velsigner, gir ikke det oss del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir ikke det del i Kristi kropp?

 

eucharist-host-cup-gg.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hei igjen Ateist, du har mange gode poenger.

Men jeg synes du behandler Gud litt urettferdig. Virker som du skylder på Gud for de onde tingene, men Gud kommer også mange ganger med løsningene, men dette tror du jo ikke på. Hvis du skal skylde på Gud utifra det bibelske gudsbildet må du sluke hele pakka, ikke bare det som ser elendig ut. For mange av oss kristne er ikke disse spørsmålene så store problemer, fordi vi erfarer hvordan Gud også griper inn å hjelper.

Lenke til kommentar

Det var det med å forstå Jesus Kristus rett. Noe Paulus helt sikkert gjorde.

Han spiste forøvrig Jesu Kristi legeme og drakk Jesu Kristi blod regelmessig.

Men Paulus møtte aldri Jesus og hadde knapt nok hørt om ham?

 

Og Paulus viser vel egentlig til Agape-måltidet?

Lenke til kommentar

Hei igjen Ateist, du har mange gode poenger.

Men jeg synes du behandler Gud litt urettferdig. Virker som du skylder på Gud for de onde tingene, men Gud kommer også mange ganger med løsningene, men dette tror du jo ikke på. Hvis du skal skylde på Gud utifra det bibelske gudsbildet må du sluke hele pakka, ikke bare det som ser elendig ut. For mange av oss kristne er ikke disse spørsmålene så store problemer, fordi vi erfarer hvordan Gud også griper inn å hjelper.

 

Det som kristne i vår del av verden ser av mirakler, det er ofte ting som en allergi som kanskje ble litt bedre... Og det gir jammen næring til troen.

 

Hvorfor i helvete skal man ikke skylde på Gud for onde ting? Han laget alle spillereglene. Hvis jeg hiver en piraja oppi akvariet for moro skyld, så er jeg ond, jeg kan ikke stå og løfte på skuldrene og skylde på andre.

 

Og hvordan i alle dager erfarer du at Gud griper inn? Jeg opplevde en nesten ulykke i dag, i noen sekunder så flirte jeg over at jeg før hadde kastet meg over ånde-telefonen og bedt hardt og brutalt til Jesus om bistand, for så og takke ham om det gikk bra.

 

Gjett hva, DET GIKK BRA MED MEG, helt uten noen Jesus :)

 

Darwinulja :D

Lenke til kommentar

Hei igjen Ateist, du har mange gode poenger.

Men jeg synes du behandler Gud litt urettferdig. Virker som du skylder på Gud for de onde tingene, men Gud kommer også mange ganger med løsningene, men dette tror du jo ikke på. Hvis du skal skylde på Gud utifra det bibelske gudsbildet må du sluke hele pakka, ikke bare det som ser elendig ut. For mange av oss kristne er ikke disse spørsmålene så store problemer, fordi vi erfarer hvordan Gud også griper inn å hjelper.

I like måte jkrist. Men jeg skylder nok ikke noe som helst på gud. F.eks. er min referanse kun til hva som står i bibelen. Har ikke tilføyd noe som helst. Og det trenges ikke, det er bare å lese GT.

 

Og dersom det er slik at gud griper inn noen ganger (og andre ganger ikke) så må du stille deg et fundamentalt spørsmål: Hvorfor griper gud inn? Spørsmålet er fundamentalt siden det i bibelen hevdes at gud er allmektig (og allvitende). Men hvis dette var tilfelle så skulle det ikke være noen grunn til inngripen (og det gjelder selv om man legger til grunn at mennesket har fri vilje for er man allvitende så vet man ALT).

 

"Hvis du skal skylde på Gud utifra det bibelske gudsbildet må du sluke hele pakka, ikke bare det som ser elendig ut."

Og gjelder ikke dette for det motsatte også? Så hvorfor dette forsvar?

 

Hvorfor i helvete skal man ikke skylde på Gud for onde ting? Han laget alle spillereglene.

Ett vesentlig spørsmål. For er ikke gud skaperen av ALT?

Lenke til kommentar

Er Darwin en bror ?

Tror du Jesus hadde likt at du snakket særskilt negativt om en person grunnet synspunktene til vedrørende uansett? Alle har rett til å ha sine egne meninger uten å bli slengt «idiot» midt opp i ansiktet… Beklager men vil ikke si at du tilrettelegger gode kristne manerer ved å si slike ting som dette. (Dette er bare mitt syn på saken, selvfølgelig.)

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

 

Du har alltid ett svar :) Og du finner alltid småarrogante måter å fremme dem på.

 

Greit, så da er det altså svaret, du kan snakke nedlatende om ikke-kristne, og fortsatt være ett ekte menneske, slik som Jesus.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke noe svar! Jesus sa også:

Matteus 5:17-18 (Levande Bibeln)

17 Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet.

 

18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd.

 

Men de fleste kristne går nå rundt og sier at Jesus har oppfylt lovene (at de ikke gjelder lengre og er avløst av hans lære). Og denne ideen ble plantet av Paulus.

 

Nattverden er for enkelte kristne samfunn en mindre viktig handling.

Det var det med å forstå Jesus Kristus rett. Noe Paulus helt sikkert gjorde.

Han spiste forøvrig Jesu Kristi legeme og drakk Jesu Kristi blod regelmessig.

 

Paulus > Velsignelsens beger som vi velsigner, gir ikke det oss del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir ikke det del i Kristi kropp?

Men Paulus møtte aldri Jesus og hadde knapt nok hørt om ham?

 

Og Paulus viser vel egentlig til Agape-måltidet?

Paulus forstod Jesus Kristus meget godt, og viser til den livgivende måltidet Jesus Kristus igangsatte.

Lenke til kommentar

 

Du har alltid ett svar :) Og du finner alltid småarrogante måter å fremme dem på.

 

Greit, så da er det altså svaret, du kan snakke nedlatende om ikke-kristne, og fortsatt være ett ekte menneske, slik som Jesus.

Pssst. Hvilket svar? Gjentakelse av trosgrunnlag uten nærmere forklaring er ikke et svar. Det er en ERKLÆRING!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...