Gå til innhold

AMD Hovedkort UTEN onboard lydkort! Hvor finner jeg det??


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et hovedkort som ikke har nforce eller via eller hva det nå enn måtte være av crappy onboard lyd. Vet det går an å disable i bios, men av erfaring av det hovedkort jeg har nå, er ikke det nok. Det påvirker det lydkortet jeg har nå, og jeg får ikke nyttet det fullt ut :(

 

Noen som kan gi meg et tips på hvor jeg finner et av den bedre sorten uten integrert lydkort? :) ?

 

____________

AMD XP 2400+

1gb 3200 ram

Radeon 9500 pro

Audigy 2

180gb hd

epox 8rda3+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg si at det integrert lydkortet på Nforce2 hovedkort faktisk er rimelig bra ,men det støtter ikke EAX og det er litt kjipt, men jeg synes kortet er bra nok for det jeg skal bruke det til.

 

Hva er så galt hvis det er Lydkort integrert da? Det tar noen sekunder og rote seg fram til Disablet eller auto tingen i bios som slår av det Integrert lydkortet. Hadde selv et KT333 kort og et SBlive! 5.1kort og det gikk så det suste.

Lenke til kommentar

Trudde jeg var helt for meg selv jeg når det gjaldt onboard lydkort. Liker ikke det jeg heller ;-) Har letet litt rundt de siste dagene og den eneste løsningen jeg har sett er på f.eks. Epox sine dual hovedkort for amd, men da igjen spørs det hvor desperat du er... Ellers tror jeg nok ikke at noen kommer til og lage et hovedkort med de nyeste VIA/Nvidia chip'ene og kuttet ut lyden, simpelthen fordi det er intergrert i Sørsiden på hovedkortet.

 

henrik

Lenke til kommentar

hmm, i det siste har jeg faktisk ikke sett et eneste nytt hovedkort uten hvertken lyd- eller nettkort integrert. Nettkortene fungerer jo vanligvis, så det er greit for meg. Lydkortene er i grunnen også greie nok hvis du ikke er kjempekresen, men det er nok ikke så dumt å bytte med et SbLive! kort ihvertfall (jeg gjorde det).

Lenke til kommentar
hmm, i det siste har jeg faktisk ikke sett et eneste nytt hovedkort uten hvertken lyd- eller nettkort integrert. Nettkortene fungerer jo vanligvis, så det er greit for meg. Lydkortene er i grunnen også greie nok hvis du ikke er kjempekresen, men det er nok ikke så dumt å bytte med et SbLive! kort ihvertfall (jeg gjorde det).

 

Men de integrerte lydkortene er ikke akkurat de beste for ytelsen. Toms hardware hadde en litt oppsiktvekkende test av lydkort. FPS i spill varierte så mye som 15% mellom de dårligste integrerte og et bra stand-alone kort. Grunnen er enkel; de kjipe integrerte kortene lar CPU få mesteparten av jobben gjennom drivere/software, mens de bra stand-alone kortene har egne lydprosessorer.

Lenke til kommentar
hmm, i det siste har jeg faktisk ikke sett et eneste nytt hovedkort uten hvertken lyd- eller nettkort integrert. Nettkortene fungerer jo vanligvis, så det er greit for meg. Lydkortene er i grunnen også greie nok hvis du ikke er kjempekresen, men det er nok ikke så dumt å bytte med et SbLive! kort ihvertfall (jeg gjorde det).

 

Men de integrerte lydkortene er ikke akkurat de beste for ytelsen. Toms hardware hadde en litt oppsiktvekkende test av lydkort. FPS i spill varierte så mye som 15% mellom de dårligste integrerte og et bra stand-alone kort. Grunnen er enkel; de kjipe integrerte kortene lar CPU få mesteparten av jobben gjennom drivere/software, mens de bra stand-alone kortene har egne lydprosessorer.

 

 

Nå var det vel faktisk lydkortet integrert på nForce2-baserte hovedkort som viste seg å være det som krevde minst ressurser, hvis jeg ikke husker helt feil. I tillegg er vel lydkvaliteten såpass bra at du kan sammenlikne med de fleste løse lydkort til ikke alt for mye cash. Uansett, så er det bare å disable lydkortet i BIOS dersom man heller vil bruke et eksternt lydkort. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Kjøp deg et nForce 2 hovedkort med Soundstorm, du vil bli meget positivt overrasket. Jeg gikk selv fra SB Live 5.1 til nForce 1 og det var som natt og dag. Det er vesentlig bedre lyd på nForce kortene, og det bruker dessuten mindre cpu kraft.

 

Det som overrasket meg er at lyden faktisk er enda bedre på nForce 2 enn nForce 1. Jeg antar Abit bruker en bedre analog del enn Asus. For Soundstorm delen skal være identisk såvidt meg bekjent.

 

Og hvis du tror Soundstorm er noe crappy onboard greier så er det kanskje på tide å oppfriske kunnskapene litt? Det er en av de absolutt kraftigste lydprosessorene som er å få til pc per idag for oss normale forbrukere. Det er bl.a det eneste lydkortet jeg vet om som encoder all lyd du vil i realtime til Dolby Digital. Andre lydkort som f.eks hele Soundblaster serien klarer ikke det. Er det ikke DD lyd i utgangspunktet så får du heller ikke det.

Lenke til kommentar

Det er flere som er det, men for personer som liker EAX i spill må kjøpe seg et annet lydkort. Og noen liker og spille flere timer daglig og da er ikke det koret noe særlig. Jeg har en SN41g2 med det integrert Nforce2 kortet. XPCèn har riktignok soundstorm sertifisering, men det er bare noen bagateller som gjør at de fleste kortene ikke får det.

Lenke til kommentar

Eax er en Sorrund standard som Creative startet med. De fleste spill som har sorrund lyd støtter Eax. Det er noen kort som bare støtter A3D også, men denne standarden er iflg mange blitt forbikjørt av EAX i det siste. Q3 spill bruker feks A3D.

 

Søk på google hvis du vil ha mer informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg var veldig fornøyd med den lyden som var i nforce2, men så kjøpte jeg SB Audigy2, grunnet nforce2 ikke har ordnet seg skikkelig med game/midi-port, som jeg trenger til å koble til mitt keyboard. Er musiker og trengte da et mer avansert lydkort. Audigy2 viste seg å være utmerket til den jobben.

 

MEN, selv om jeg deaktiverte onboard lydkortet i bios, ligger der fremdeles noe som gjør at ressursene til midi/game-porten kræsjer med en annen enhet. Vanvittig irriterende, når jeg da ikke får endret noe på det. Jeg har deaktivert hver og en av de andre enhetene i tur og orden for å se om de kan ha noe med det å gjøre, men uten særlig resultat. DERFOR, ville jeg finne et hovedkort som ikke har integrert lyd, og jeg kan da eventuelt styre unna dette problemet.

 

Er nesten så jeg vurderer å gå over til pentium... heebie jeebies... :grumpy:

Lenke til kommentar
Eax er en Sorrund standard som Creative startet med.

Don't get me wrong, men eax gjør ikke noe annet enn å lage rikere omgivelseslyder i et miljø.. Man klarer seg fin uten, om man ikke vil ha "det lille ekstra" som eax tilbyr..

tror ikke det har så mye med surround å gjøre, men ikke quote meg på d..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...