Gå til innhold

Hvordan regulere en 220V vifte?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal regulere temperaturen i et rom med ett par servere. Jeg har en ordinær biltema vifte (230v 7w). Jeg skal sette opp en temperaturføler og bruker en PID-controller som skal gi ut mellom 4-20 mA.

 

Det jeg da trenger er noe som hastighetsregulerer 4-20mA signalet på 230V viften. Litt usikker på hva som er beste utstyret til dette. Noen som har noen forslag, og eventuelt linker til salgssider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bruke en frekvensomformer.

Du kan f.eks. bruke en Mitsubich FR-D700 som Beijer forhanler.

 

Viftemotoren du har er jo svært liten men vil nok la seg regulere med en slik.

Denne frekvensomformeren kobles til 1fas og kan gi ut 3fas.

Har du 1 fas motor så går det greit. Du vil ikke kunne beskytte motoren via omformeren,

men det er sikkert vern for dette i viften.

 

Men hvorfor skal du hastighetsregulere? Er det ikke enklere og bedre å bruke en vanlig termostat med kontaker som slår viften av og på?

Lenke til kommentar

Jo det er mye enklere det. Men har ett større styresystem jeg skal koble det opp mot og programere, og gjør det egentlig mest for treningens skyld.

 

Jeg har sett på løsninger med noen Triacer fra Micro Matic men synes de blir noe i største laget. Er egentlig ute etter noe mindre. Tror det kan være en mulighet med puls bredde modulasjon, men har ikke veldig greie på det.

Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre det slik det gjøres til vanlig så ville jeg gått for en frekvensomformer.

De fleste har muligheten for å kommunisere med f.eks. PLS via Ethernet, Profibus etc. Da får du en slik kommunikasjon med i prosjektet samtidig.

Verdien fra termostaten kan da overføres via "bus" til omformeren.

Du kan eventuelt bruke en analog utgang med 0-10V eller 4-20mA.

Er da enklest å velge samme merke på PLS og frekvensomformer med hensyn til dokumentasjon og eksempler fra leverandør.

Vil vel tro at prosjektet ditt i virkeligheten ville hatt en større motor og da vil frekvensomformer være det naturige valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...