Gå til innhold

Tips til bankkort med bilde for en student


Zenit

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å skaffe meg bankkort nr. 2 som kan brukes som reserve og som id-kort/legitimasjon. Mitt primære kort har ikke bilde. Ønsker derfor tips om hvilke banker som tilbyr kort med bilde og som har gunstige vilkår for en student. Jeg bor og studerer i Oslo, så fortrinnsvis en bank jeg kan besøke her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fløy innenriks i går, og halvparten av alle passasjerene brukte bankkort som legitimasjon, meg inkludert, så det høres veldig rart ut. Hvilken bank er dette snakk om zanta?

Da jeg ringte min bank og bestilte nytt VISA/minibankkort, ble jeg informert (på telefon) om at bankkort på baksiden av kortet ikke lenger var gyldig som ID, og at de hadde sluttet med det. Jeg har lest brevet som fulgte med mitt nye VISA/minibankkort (uten bankkort og bilde på baksiden), men det stod ikke noe der. Jeg har også googlet litt om dette, og der ser ut til at dette ikke stemmer, og at dette fortsatt ER gyldig som ID-kort. Vet ikke hvorfor dette ble presentert slik for meg, men det kan være at det koster mer å lage kortene med bankkort og bilde på baksiden, enn som rent VISA-kort, og at dette er et sparetiltak. Spiller ingen rolle for meg, jeg har flere andre ID-kort.

 

Når jeg reiser innenlands med fly, viser jeg som regel ID-kortet fra jobben. Dette er heller ikke godkjent som ID-kort, men jeg slipper alltid på flyet (og jeg reiser mye).

Lenke til kommentar

Alle banker tilbyr vel bankkort med bilde idag ? En annen sak er at valget er frivillig.

 

Husk bare at det kreves pass når du skal hente bankkort med bilde.

 

I og med at sikkerheten er såpass stor (altså; kreves pass) ville det være rart om det ikke er gyldig som leg.

 

Selv har jeg uten bilde, men bruker førerkort (ny type) eller pass.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

På nettsidene til min bank står det eksplisitt at bankkort med bilde er godkjent legitimasjon i Norge. Ville jo vært idiotisk å fjerne det, skal alle liksom gå rundt med pass?

Bankkort med bilde er vel et rent bankkort, altså et ID-kort med ditt kontonummer på? Tidligere hadde jeg et slikt bankkort i tillegg til minibankkort. Det som er på baksiden av enkelte minibankkort ser likt ut, men er mye mindre.

Lenke til kommentar

Bankkort kan bli brukt som godkjent ID rundt omkring i landet.

 

Men! det som eg tror banken din mente her var at kortet ikke er godkjent ID i_banken_ det har noe med nye regler om registrering av legimitasjon med kundeforhold i bank. Det er nå krav om pass, som eneste gyldige ID med opprettelse av konto eller annet kundeforhold.

 

Det er i alle fall noe slikt eg har hørt.

Lenke til kommentar

På nettsidene til min bank står det eksplisitt at bankkort med bilde er godkjent legitimasjon i Norge. Ville jo vært idiotisk å fjerne det, skal alle liksom gå rundt med pass?

 

Postens ID-kort går an å bruke - litt mer praktisk enn pass.

Men pass er eneste gyldige legitimasjon mange steder, f.eks utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...