Gå til innhold

Nudler, kan man bli fet av å spise for mye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det pisspreik? Det er ikke karbohydrater du legger på deg av, men alt annet du spiser i tillegg. Ikke første gang jeg hører det.

 

Selv bruker jeg å hive i litt bogskinke og amerikansk blanding i vannet sammens med nudlene. Da metter det mye mer, og det er ikke så veldig mye merarbeid som skal til.

Lenke til kommentar

Nei? Alt som gjelder er antall kcal inn vs antall kcal ut. Om du forbrenner 2000 kcal om dagen, og spiser 6 pakker nudler med 400kcal i vær, så legger du på deg.

 

Ja, men det vil være begrenset til de få grammene med fett som er i seks pakker med nudler.

 

Så om jeg trenger 2000 kalorier for å vedlikeholde vekten min, og jafser i meg ett kilo sukker per dag (4000 kalorier), så vil jeg gå ned i vekt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei? Alt som gjelder er antall kcal inn vs antall kcal ut. Om du forbrenner 2000 kcal om dagen, og spiser 6 pakker nudler med 400kcal i vær, så legger du på deg.

 

Ja, men det vil være begrenset til de få grammene med fett som er i seks pakker med nudler.

 

Så om jeg trenger 2000 kalorier for å vedlikeholde vekten min, og jafser i meg ett kilo sukker per dag (4000 kalorier), så vil jeg gå ned i vekt?

 

Nei, så klart ikke. Jeg skjønner ikke hvordan du kom frem til dét.

Lenke til kommentar

Nei? Alt som gjelder er antall kcal inn vs antall kcal ut. Om du forbrenner 2000 kcal om dagen, og spiser 6 pakker nudler med 400kcal i vær, så legger du på deg.

 

Ja, men det vil være begrenset til de få grammene med fett som er i seks pakker med nudler.

 

Så om jeg trenger 2000 kalorier for å vedlikeholde vekten min, og jafser i meg ett kilo sukker per dag (4000 kalorier), så vil jeg gå ned i vekt?

 

Nei, så klart ikke. Jeg skjønner ikke hvordan du kom frem til dét.

Hmm. :hmm: Kan det ha noe å gjøre med det tilbakestående utsagnet i sitatet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei? Alt som gjelder er antall kcal inn vs antall kcal ut. Om du forbrenner 2000 kcal om dagen, og spiser 6 pakker nudler med 400kcal i vær, så legger du på deg.

 

Ja, men det vil være begrenset til de få grammene med fett som er i seks pakker med nudler.

 

Så om jeg trenger 2000 kalorier for å vedlikeholde vekten min, og jafser i meg ett kilo sukker per dag (4000 kalorier), så vil jeg gå ned i vekt?

 

Nei, så klart ikke. Jeg skjønner ikke hvordan du kom frem til dét.

Hmm. :hmm: Kan det ha noe å gjøre med det tilbakestående utsagnet i sitatet?

Nei. Ikke om man er i stand til å lese.

Lenke til kommentar

Å påstå at nudler (karbohydrater) kan bli til fett er som å påstå at fett kan bli til muskler (og omvendt.)

Karbohydrater KAN bli til fett, og fett KAN bli til muskler. Muskler er overskuddsenergi som kroppen ikke har hatt bruk for, som den derfor har lagret som glykogen (et karbohydrat). Kroppen kan fritt omdanne dette glykogenet til fett om den "har lyst til det".

 

Nei? Alt som gjelder er antall kcal inn vs antall kcal ut. Om du forbrenner 2000 kcal om dagen, og spiser 6 pakker nudler med 400kcal i vær, så legger du på deg.

Dette er riktig.

 

Jeg bruker en viss mengde energi til å gjøre livsnødvendige ting som å puste, holde varmen, osv. Dette kalles min basalforbrenning. Denne ligger i mitt tilfelle på rundt 2400kcal. Alt jeg gjør utover å ligge i ro, puste og sove osv vil bruke energi, og da vil mitt energiforbruk øke. Nå som jeg trener regner jeg med å bruke ca. 2700kcal hver dag. Om jeg får i meg mer energi enn dette, f.eks. 3000kcal, vil kroppen ha 300kcal til overs som den ikke trenger til noe. Sparsom og instinktivt rettet mot å overleve som kroppen min er, lagrer den denne energien til senere. Ettersom jeg har trent og overbelastet musklene vil den prøve å oppruste dem, så energien lagres der som glykogen. Det den ikke har kapasitet til å lagre i musklene vil bli til fett. Et par hundre kcal i overskudd er nok til å få seg muskler. På samme måten kan jeg slanke meg, f.eks. ved å få i meg 2300kcal hver dag.

 

Det er viktig å huske på at kcal-forbruket ikke er en konstant som er lik hver dag, men at den varierer etter aktivitetsnivå, vekt, gener, temperatur (kroppen bruker mye av energien på å holde varmen) og en drøss andre ting. Det fins egne klokker og lignende som kan måle kcal-forbruk fra dag til dag. Skulle gjerne hatt en slik, men jeg har dessverre ikke lyst å bruke penger på det.

 

Alle tre næringsstoffer kan kroppen omdanne til andre næringsstoffer, ved å trekke fra eller ligge til noe. Før næringsstoffer brukes som energi av cellene i kroppen blir de omdannet og spaltet ned til glukose (altså et sukkermolekyl, som har seks karbon-atomer i en enkel ring-form), som deretter spaltes til noe som heter pyrodruesyre, som er et molekyl med tre karbon-atomer med tilhørende hydrogen-atomer. Dette går inn i mitokondriet (fabrikken i cellen som lager energi) og vil ved hjelp av oksygen omdannes til ATP (adenosintrifosfat, energi). Etter energien er brukt opp vil sluttproduktet være karbondioksid og ADP (adenosindifosfat). Di = 2. Tri = 3. Dette kalles celleånding.

 

Dette er den enkle versjonen, og det er forbehold om feilforklaringer osv. Dette er hva jeg husker fra naturfagsundervisning noen år tilbake. Edit: Diverse leifs.

Endret av Sitronsaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...