Gå til innhold

Sikkerhet ved "Oppkobling og query mot mysql"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som har sagt at du ikke kan kryptere.

MD5 er en fin kryptering som støttes av både javascript og php.

 

.. Interesting. :o

 

Men hvordan kan dette brukes til å gjemme brukernavn/passord for databaseoppkopling hvis PHP-skriptet på en eller annen måte er lesbart av uvedkommende?

Lenke til kommentar

Min feil. Det gikk litt fort dette her... Jeg tenkte på en passord i en brukerdatabase. :lol: :oops:

 

Det som er standard sikker fremgangsmåte ved lagring av sensitive innstillinger mht. feks. databaseoppkopling, er å legge dette i en egen fil. Denne filen legges utenfor web-området, eller i en "<Deny from all>"-katalog. På den måten vil det være umulig for utenforstående å få tak i informasjonen. Unntaket er jo selvfølgelig om noen hacker seg inn på serveren, men da vil jeg si du har andre større problemer å tenke på....

MySQL og kryptert oppkopling har jeg aldri hør om... :)

Lenke til kommentar
Det som er standard sikker fremgangsmåte ved lagring av sensitive innstillinger mht. feks. databaseoppkopling, er å legge dette i en egen fil. Denne filen legges utenfor web-området, eller i en "<Deny from all>"-katalog.

 

Takk for svar! Ja, det høres ut som er grei løsning. Men tilleggsspørsmål angående de 2 måtene å legge innholdet i en egen fil.

 

Når jeg ftp-oppkobler meg til server-området mitt, som jeg har på et webhotell, kommer jeg rett inn på web-området mitt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å legge en fil "utenfor" dette web-området. Når jeg går ned et nivå i katalogstrukturen, ser jeg jo bare områdene (katalogene) til alle de andre som leier på dette webhotellet, og jeg kan ikke se hvordan jeg skal klare å legge noe her?

 

Den beste løsningen for meg er nok derfor å legge fila i en "Deny from all" katalog. Vil dette si å bruke CHMOD-kommandoen, eller må jeg lage en .htaccess for å lage en passordbeskyttet katalog?

Lenke til kommentar

Jeg pleier å sette .inc-endelse på slike filer og så legger jeg inn en .htaccess i mappen:

<Files *.inc> 

Order deny,allow 

Deny from all 

</Files>

Det funker på de fleste unix webhotel tror jeg, men du bør sjekke det før du legger inn "ekte" passord og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...