Gå til innhold

Test: Antec Performance One P183


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Vi tester alltid produkter slik vi får dem fra butikk/produsent. Vi skifter ikke ut vifter, vi tukler så lite som mulig med innstillinger, og kjøper ikke noe ekstrautstyr som setter produktet i et bedre lys.

 

(...)

 

Og når det gjelder skjuling av kabler, kan man ut ifra bildet på side 3 i testen se at det er ganske umulig å gjøre dette stort penere, siden det ikke er noen enkel måte å trekke kablene under hovedkortet. Det er ikke plass...

 

 

Sorry mac, her er det faktisk snakk om brukerfeil fra din side. Alle andre tester jeg har lest av dette kabinettet trekker frem kabelføring bak hovedkortbrettet som et pluss. Det er tom. fester for kabler på baksiden av dette:

45.jpg

 

Prøv igjen ;)

 

For øvrig er jeg enig om at kabinett skal anmeldes "stock", altså slik det leveres ut av esken. Hvis ikke dette gjøres blir det svært vanskelig å gi et godt bilde av hvordan produktet faktisk fungerer. Når man feks tester grafikkort ville man jo ikke forvente at man tester med 3.parts kjøler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, etter en nærmere inspeksjon av kabinettet kan vi bekrefte at det finnes plass til å føre kablene bak hovedkortbrettet. Det skal derimot nevnes at det var tre faktorer som gjorde at vi overså dette:

 

- Det er ikke tommel-skruer for å åpne den andre sidedøren på kabinettet, kun på den ene.

 

- Hullene som vi omtalte der vi faktisk trakk kablene igjennom er så tydelige, at man ikke uten videre ser etter andre løsninger

 

- Hullet som fører til baksiden av hovedkortbrettet er så lite, og så godt gjemt, at det gikk oss helt hus forbi

 

En siste ting som selvsagt virker inn, er at jeg ikke har testet så mange kabinetter til dags dato. Det er derfor veldig bra at folk er ivrige til å påpeke feil og mangler i testene! Selve testen blir også rettet opp i så fort som mulig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
- Det er ikke tommel-skruer for å åpne den andre sidedøren på kabinettet, kun på den ene.

Hvor ofte er det man må bak hovedkort-platen for å trekke nye kabler? Dette er ment å være en engangs-operasjon.

 

- Hullene som vi omtalte der vi faktisk trakk kablene igjennom er så tydelige, at man ikke uten videre ser etter andre løsninger

Reagerte ikke du på alle stripsene som allerede hang fast på baksiden av hovedkort-platen? Eller har jeg muligens rett i min antagelse om at du aldri åpnet denne siden av kabinettet?

 

- Hullet som fører til baksiden av hovedkortbrettet er så lite, og så godt gjemt, at det gikk oss helt hus forbi

Det er 3 gjennomføringshull for kabler (2 i toppen og 1 på siden). Man skal være ganske slurvete for å overse noe slikt (se: http://www.silentpcreview.com/files/images/antec-p183/10-inside-back.jpg).

 

En siste ting som selvsagt virker inn, er at jeg ikke har testet så mange kabinetter til dags dato. Det er derfor veldig bra at folk er ivrige til å påpeke feil og mangler i testene! Selve testen blir også rettet opp i så fort som mulig :)

Her får du dermed en applaus for å være ydmyk! Fortsett sånn, det slik man får flere lesere involvert (og trofast). Vil gi deg et råd om å gjøre grundigere research for framtidige tester (uansett hvilket produkt eller kategori det skulle være).

 

Edit: Skulle også ønske at du testet kabinettet med strømforsyningen som det ble utformet for (CP-850 eller CP-1000), da det er en egen formfaktor som Antec utviklet spesielt for dette kabinettet. Det gir en mye bedre luftfly (og lavere temperatur på PSU).

Endret av paulsen
Lenke til kommentar

Eller har jeg muligens rett i min antagelse om at du aldri åpnet denne siden av kabinettet?

 

Vil gi deg et råd om å gjøre grundigere research for framtidige tester (uansett hvilket produkt eller kategori det skulle være).

 

Edit: Skulle også ønske at du testet kabinettet med strømforsyningen som det ble utformet for (CP-850 eller CP-1000), da det er en egen formfaktor som Antec utviklet spesielt for dette kabinettet. Det gir en mye bedre luftfly (og lavere temperatur på PSU).

 

Jepp, der har du helt rett. Det falt meg ikke inn å åpne sidedøren som var skrudd fast med tre skruer, når den andre sidedøren kun hadde to tommelskruer. Slurvete? Tja, nybegynnerfeil kan vi jo heller kalle det ;)

 

Problemet med å gjøre for mye research om et produkt man tester er at man skal være forsiktig med ikke å være bias. Det kan man lett bli dersom man leser en test som enten roser et produkt opp i skyene, eller slakter det fullstendig. Men at jeg i fremtiden kommer til å lete litt hardere etter lure løsninger kan du være helt sikker på.

 

Det er ganske urettferdig å teste et kabinett med den maskinvaren som produsentene anbefaler, jamfør min tidligere post, punkt 1.

Lenke til kommentar

Her er det nok verdt å utdype litt smile.gif

 

1) Vi tester alltid produkter slik vi får dem fra butikk/produsent. Vi skifter ikke ut vifter, vi tukler så lite som mulig med innstillinger, og kjøper ikke noe ekstrautstyr som setter produktet i et bedre lys.

 

2) Vi forsøker å fokusere på alle aspekter ved utseende, nytteverdi og brukervennlighet.

 

Det finnes mange kommentarer her på at P183 er et veldig stillegående kabinett hvis man bytter ut viftene som følger med (noe som antagelig koster minst 100 kr per vifte). Det er ikke slik vi bedriver testene våre, jamfør punkt 1. Det skal også nevnes at selv om det er slengt på litt vibrasjonsdempende materialer her og der, er ikke kabinettet skikkelig lydisolert.

 

Kritikken vi har av hvordan maskinvaren installeres kan forstås fra punkt 2. Vi har sett at for de som bytter hw ofte, eller til stadighet oppgraderer, vil det nok bli irriterende å bruke skrutrekkeren så mye. Vi har sett mange gode løsninger som unngår dette.

 

Og når det gjelder skjuling av kabler, kan man ut ifra bildet på side 3 i testen se at det er ganske umulig å gjøre dette stort penere, siden det ikke er noen enkel måte å trekke kablene under hovedkortet. Det er ikke plass...

 

Men flott med tilbakemeldinger! thumbup.gif

 

Tar meg den frihet å siterer et av de mest feilaktige utsagnene i testen:

Harddiskrammen vi benyttet oss av hadde støydempende gummifester som bidrar til mindre vibrasjoner og dermed også mindre støy. Det er ellers ingen støydempende funksjoner i P183, noe som gjør at kabinettet ikke oppfattes som spesielt stillegående.

 

Det er ikke bare denne ene tingen (hdd-fester) som er implementert med tanke på reduksjon av støy. Det er også vibrasjonsdempende fester/lag for PSU og der kabinettdøren kommer i kontakt med kabinettet. Selv føttene er i vibrasjondempende materiale. Sidedørene og frontdøren er også i et tre-lags støy- og vibrasjonsdempende materiale (derav mangelen på støydempende matter).

 

 

Sitat fra Silentpcreview:

 

Housing a system with a 125W CPU, quality CPU cooler, and integrated graphics, the P183 did very well even with a single exhaust fan. Southbridge and hard drive temperatures were both below 40°C, and barely increased with load. The CPU fan was run at 70% as doing so increased the noise level slightly. The CPU temperature increased by 20°C when the system was stressed.

 

The noise level of the system measured between 19 and 20 dBA, and was very benign and smooth. The multi-layered panels do a good job of helping to damp and soften the internal component noise. Antec would do well to decrease the speed of their TriCool fans, however, as their medium and high speed settings are much too loud.

 

De mener altså at stockviftene er relativt stille, når de brukes rett..

 

 

Merk at silentpcreview ikke er kun positive:

Despite the high temperatures all-around in the CrossFire setup, the system was perfectly stable. That's not to say we would recommend such a configuration — it just barely handled it, and noise level was unbearably high by SPCR standards. We would recommend either using aftermarket coolers for both graphics cards, or a case with a side fan that can blow directly over them.

Men de har i alle fall skjønt at kabinettet ikke er tiltenkt for maskinvare som utvikler veldig mye varme..

 

 

 

 

Jeg er enig i at verktøyløs installasjon er veldig greit, men om det er slik at det går på bekostning av støy- og vibrasjonsdemping ofrer jeg heller 2 min ekstra skruing. Hadde jeg derimot skiftet maskinvare veldig ofte ville jeg hatt et skrueløst design, dette skulle heller vært dratt frem. (Klønete formulert, men poenget er at svært få bytter maskinvare veldig ofte. Derfor hadde det vært bedre å nevnt hvorfor løsningen som er brukt er valgt, og heller trekke frem at det ikke er et hensiktsmessig kabinett om man bytter maskinvare ofte.)

 

 

Å teste slik kabinettet kommer fra produsent (stock) er jeg enig i at er helt rett- forrige innlegg var dårlig formulert.. Det jeg mente var at det ble feil å ikke trekke frem at viftene som følger med kabinettet støyer, ikke kabinettet i seg selv- kabinettet er jo som sagt veldig bra på lyd og vibrasjonsdemping..

 

 

Dette med at alle kabinettene skal vurderes likt blir jo veldig feil, de må vurderes etter hvilket bruksområde de er tiltenkt.. Feks: Ett HAF X er laget for gamere og andre som krever unormalt mye kjøling- her ville det være på sin plass å trekke for dårlig kjøling (om det hadde vært dårlig kjøling). Antec P183 derimot er laget for de som krever en så stille maskin som mulig, derfor blir det feil å sammenligne kjøleegenskaper opp mot kabinetter som helt klart ikke har dette som hovedmål (Lian Li PC-P50BSCAND og CM 690 II advanced)..

Slik det er gjort nå blir som å teste et passivt kjølt ATI 5770 å sammenligne det opp mot et et 5830, for så å anbefale 5830 til alle bare fordi det er kraftigere og har samme pris.. Altså bomme totalt på bruksområde.

 

 

 

EDIT

En siste ting som selvsagt virker inn, er at jeg ikke har testet så mange kabinetter til dags dato. Det er derfor veldig bra at folk er ivrige til å påpeke feil og mangler i testene! Selve testen blir også rettet opp i så fort som mulig :)

Dette står det stor respekt av! Det er ikke mange av artikkelforfatterne i TEK-nettverket som er villige til å motta konstruktiv kritikk...

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Det er ikke bare denne ene tingen (hdd-fester) som er implementert med tanke på reduksjon av støy. Det er også vibrasjonsdempende fester/lag for PSU og der kabinettdøren kommer i kontakt med kabinettet. Selv føttene er i vibrasjondempende materiale. Sidedørene og frontdøren er også i et tre-lags støy- og vibrasjonsdempende materiale (derav mangelen på støydempende matter).

 

De [sRPC] mener altså at stockviftene er relativt stille, når de brukes rett..

 

Jeg er enig i at verktøyløs installasjon er veldig greit, men om det er slik at det går på bekostning av støy- og vibrasjonsdemping ofrer jeg heller 2 min ekstra skruing. Hadde jeg derimot skiftet maskinvare veldig ofte ville jeg hatt et skrueløst design, dette skulle heller vært dratt frem. (Klønete formulert, men poenget er at svært få bytter maskinvare veldig ofte. Derfor hadde det vært bedre å nevnt hvorfor løsningen som er brukt er valgt, og heller trekke frem at det ikke er et hensiktsmessig kabinett om man bytter maskinvare ofte.)

 

Det jeg mente var at det ble feil å ikke trekke frem at viftene som følger med kabinettet støyer, ikke kabinettet i seg selv- kabinettet er jo som sagt veldig bra på lyd og vibrasjonsdemping..

 

Dette med at alle kabinettene skal vurderes likt blir jo veldig feil, de må vurderes etter hvilket bruksområde de er tiltenkt..

 

Slik det er gjort nå blir som å teste et passivt kjølt ATI 5770 å sammenligne det opp mot et passivt kjølt 5770, for så å anbefale 5830 til alle bare fordi det er kraftigere og har samme pris..

 

Etter å ha testet kabinettet på nytt for å finne kilden til støyen fra kabinettet kan jeg bekrefte at det er viftene som følger med som støyer, men dette er selv på "low"-instillingen. Så eneste løsning for å få et stillegående kabinett er å kjøpe nye vifter, og dette er rett og slett for dårlig, synes vi, for et kabinett i denne klassen. Man kan ikke selge et kabinett som etter din mening er "laget for å være stille", og samtidig kreve at medfølgende vifter skal byttes ut.

 

Kabinettet lager en del støy, punktum. Meeeen, det kan (hvis man betaler ekstra for det) være stillegående...

 

Vi forventer også at leserne våre er rimelig intelligente, og skjønner selv hvilke behov de har. Når vi sier at installasjonen er tungvinn, forventer vi at de som ikke har noe imot å dra frem skrutrekkeren ignorerer den kritikken ;) Det samme gjelder temperaturene. Dersom vi sier at den blir litt for varm, antar vi at folk vil skjønne at de ikke kan bruke tre heftige skjermkort, et monster av en prosessor og åtte harddisker i dette kabinettet uten problemer.

 

Vi anmelder kabinettet så objektivt som mulig, og deretter får lesere selv vurdere om det har de funksjoner og egenskaper som passer for dem. Det kommer ikke til å endre seg.

 

Den siste setningen din skjønte jeg ærlig talt ingenting av...

 

Men jeg setter pris på all konstruktiv kritikk, og skal skrive om testen så det kommer klart frem at det er de medfølgende viftene som støyer :)

Endret av ADT
Lenke til kommentar

*Snip*

 

Etter å ha testet kabinettet på nytt for å finne kilden til støyen fra kabinettet kan jeg bekrefte at det er viftene som følger med som støyer, men dette er selv på "low"-instillingen. Så eneste løsning for å få et stillegående kabinett er å kjøpe nye vifter, og dette er rett og slett for dårlig, synes vi, for et kabinett i denne klassen. Man kan ikke selge et kabinett som etter din mening er "laget for å være stille", og samtidig kreve at medfølgende vifter skal byttes ut.

 

Kabinettet lager en del støy, punktum. Meeeen, det kan (hvis man betaler ekstra for det) være stillegående...

 

Vi forventer også at leserne våre er rimelig intelligente, og skjønner selv hvilke behov de har. Når vi sier at installasjonen er tungvinn, forventer vi at de som ikke har noe imot å dra frem skrutrekkeren ignorerer den kritikken ;) Det samme gjelder temperaturene. Dersom vi sier at den blir litt for varm, antar vi at folk vil skjønne at de ikke kan bruke tre heftige skjermkort, et monster av en prosessor og åtte harddisker i dette kabinettet uten problemer.

 

Vi anmelder kabinettet så objektivt som mulig, og deretter får lesere selv vurdere om det har de funksjoner og egenskaper som passer for dem. Det kommer ikke til å endre seg.

 

Den siste setningen din skjønte jeg ærlig talt ingenting av...

 

Men jeg setter pris på all konstruktiv kritikk, og skal skrive om testen så det kommer klart frem at det er de medfølgende viftene som støyer :)

 

 

 

Du sier dere anmelder kabinett på en så objektiv måte som mulig, men likevel baserer dere støyvurderingen på deres subjektive meninger. Støy er svært vanskelig å anmelde objektivt, derfor bør vurderingene støttes opp av grundige støymålinger.

Grunnen til at jeg nevner dette er at dere har skrytt Fractal Designe Define R2 opp i skyene for lavt støynivå, likevel måler silentpcreview akkurat samme støynivå fra dette som fra P183...

 

 

post-110948-1279978404,9718_thumb.jpg

It should be noted that the two Antec cases were tested with the CPU fan at 9V rather than 12V, which in our experience typically results in a 3~4°C increase in CPU temperature and about half a dBA less noise at the 20 dBA level. Also, both Antec cases were tested with a single fan in the rear exhaust position, a 120 mm Antec TriCool fan, which, even at low speed, is louder but more effective in cooling than a pair of Fractal 120 mm fans.

 

 

Vi forventer også at leserne våre er rimelig intelligente, og skjønner selv hvilke behov de har.

Den er jo grei, men det bør komme klart frem i testen hvilke behov produktet passer for..

 

 

 

Siste settning var klønete/halvferdig formulert. Det jeg mente var at produkter må vurderes ut fra hvilket bruksområde de er tiltenkt.

Lenke til kommentar

Vi har dessverre ikke en testbenk med støymåling, noe som er litt synd. Det skal derimot sies at et desibel-tall forteller ganske lite om faktisk støyforurensing, da ulike frekvenser på lyd oppleves veldig forskjellig. Så en støy-måling bør fremdeles inneholde en subjektiv vurdering.

 

Man kan heller ikke forvente at forskellige artikkelforfattere har samme oppfatninger, selv om testprosedyrene er de samme. Så at du sammenlikner min test av Antec Performance One P183 med Jørgen Elton Nilsen sin test av Fractal Design Define R2 blir dermed litt feil.

 

Håper vi snart kan legge uenighetene bak oss. Jeg har lært masse av feilene i testen som er blitt påpekt så langt, og vil i fremtiden kunne tilby bedre lesestoff til leserne våre. Takk for det! :)

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Vi har dessverre ikke en testbenk med støymåling, noe som er litt synd. Det skal derimot sies at et desibel-tall forteller ganske lite om faktisk støyforurensing, da ulike frekvenser på lyd oppleves veldig forskjellig. Så en støy-måling bør fremdeles inneholde en subjektiv vurdering.

 

Man kan heller ikke forvente at forskellige artikkelforfattere har samme oppfatninger, selv om testprosedyrene er de samme. Så at du sammenlikner min test av Antec Performance One P183 med Jørgen Elton Nilsen sin test av Fractal Design Define R2 blir dermed litt feil.

 

Håper vi snart kan legge uenighetene bak oss. Jeg har lært masse av feilene i testen som er blitt påpekt så langt, og vil i fremtiden kunne tilby bedre lesestoff til leserne våre. Takk for det! :)

 

Stå på, fint å ta tilbakemeldinger, samtidig er jeg også litt enig i approachen å ikke lese om kabinettet på forhånd, det er på et vis forfriskende å få et litt annet perspektiv på dette kabinettet enn mange andre har. Ellers er det rett som du sier at ulikefrekvenser oppfattes forskjellig, men det er slikt A-veining (dBA) forsøker å veie opp for (uten å lykkes helt), det er nok mer treffsikkert med en måling enn subjektiv vurdering, dog begge deler er selvsagt best.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kablene kan fint legges under hovedkortplaten, om testerne hadde orket å fjerne begge sideplatene så hadde dette blitt åpenbart. Jeg skjems faktisk over å se et så uryddig P183, og attpåtil i en "seriøs test".

 

10-inside-back.jpg

Fint plass til ledninger

 

22-crossfire.jpg

Flest mulig kabler lagt bak hovedkortplata og harddisk montert nede foran psu, ca. optimalt oppsett i et P183

 

Konklusjonene til testerne utifra de betingelsene de har brukt kan man ikke gjøre noe med, de er forsåvidt riktige. Men da ignorerer man totalt det faktum at majoriteten av brukerne som faktisk kjøper et P183 bytter ut viftene med noe bedre, og faktisk har kompetanse nok til å kable opp maskinen slik at luftflyten blir optimal. Og la meg også nevne sideplatene og frontdøra, disse har en sandwitch-konstruksjon som virker støydempende, så mesteparten av støyen blir ledet ut bak.

 

Min anbefaling er at dere går tilbake og gjør denne testen på nytt.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Vi har dessverre ikke en testbenk med støymåling, noe som er litt synd. Det skal derimot sies at et desibel-tall forteller ganske lite om faktisk støyforurensing, da ulike frekvenser på lyd oppleves veldig forskjellig. Så en støy-måling bør fremdeles inneholde en subjektiv vurdering.

 

Man kan heller ikke forvente at forskellige artikkelforfattere har samme oppfatninger, selv om testprosedyrene er de samme. Så at du sammenlikner min test av Antec Performance One P183 med Jørgen Elton Nilsen sin test av Fractal Design Define R2 blir dermed litt feil.

 

Håper vi snart kan legge uenighetene bak oss. Jeg har lært masse av feilene i testen som er blitt påpekt så langt, og vil i fremtiden kunne tilby bedre lesestoff til leserne våre. Takk for det! :)

 

- Absolutt et meget godt poeng, igjen burde jeg uttrykt meg klarere. Subjektiv (og objektiv) vurdering av støy er utvilsomt veldig viktig!

 

- Nei, men iom at du konsekvent bruker vi i testen antok jeg dette var meningen til hele testpanelet (og antok at Jørgen satt i dette ;) ) . Som vi er enige om oppleves støy forskjellig, men jeg synes likevel det kan forventes en viss sammenheng mellom testene..

 

- Tror vi begynner å bli ganske enige :) Bare en liten ting gjenstår: vibrasjonsdemping av hdd er ikke den eneste støy- og vibrasjonsdempende delen i kabinettet.

 

 

 

Vil forøvrig berømme måten du har svart på, og måten du har vært villig til å gjøre endringer på grunnlag av forumbrukernes erfaringer og innspill.

Gikk inn i denne diskusjonen med veldig lite håp om å nå frem ( Bla grunnet kåringen av årets telefon, musikktelefon osv i oktober! Dette førte til mye diskusjon på forumet. Grunnen var at utvelgelsen og tidspunktet var skandaløs, w995 som årets telefon ... Uansett, til tross for veldig gjentatte forespørsler om en begrunnelse for utvelgelsen samt god argumentasjon for andre telefoner fikk vi ikke så mye som et svar fra amobil. Det verste er at dette gav et enormt markedsføringgspotensial, og salget av W995 fløy uberettiget til himmels). Men du/dere har taklet dette på en utmerket måte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...