Gå til innhold

Hvis en vare er av dårlig kvalitet, kan fkjl. brukes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg mener hvis du som norsk innbygger solgte denne videre via firmaet ditt.

 

OT: Er det lovlig for en privatperson å selge ting videre fra utenlandsk produsent, og dermed unngå f.kj.l. og bare ha kj.l.?

 

Beklager alle spørsmålene, digger dette med juss og prøver å sette meg inn i det :D

 

Takk for superraskt svar!

 

-DLA

Lenke til kommentar

Jeg tror det holder med norsk adresse selv om forbrukerådet sier noe annet, en del nettbutikker oversetter siden til ønsket språk med Google oversetter, ikke nok med det men også prisene "oversettes" vha. en valutakalkulator, jeg tviler sterkt på at man kan påberope seg beskyttelse av norsk lov i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener hvis du som norsk innbygger solgte denne videre via firmaet ditt.

Dersom du selger den videre til en privatperson via firmaet ditt vil du være ansvarlig for all reklamasjon mot denne kunden. Det betyr at du får kostnadene ved å skaffe nytt til kunden eller betale tilbake kjøpssummen dersom noe går feil.

 

Du vil ikke få dekket noe av dette fra DX.

Lenke til kommentar

Fkjl kan bare anvendes mellom næring/bedrift og forbruker. Mens Kjl gjelder for alle andre former for kjøp.

 

Så har vi unntak for eksempelvis hvtjl. og andre som regulerer spesialtilfeller.

 

Det er selvfølgelig helt lovlig å selge en dårlig vare. Kjl. er deklaratorisk, som vil si at kjøpet kan avtales med helt andre vilkår enn det som står i kjøpsloven. Det vil si at om det avtales at varen skal være slik den er ("dårlig"), så er det helt greit.

 

For fkjl. del er den ikke deklaratorisk (preseptorisk), derfor kan det ikke avtales vilkår som er dårligere enn loven, men man kan avtale bedre.

 

Likevel så kan en selge en vare som er "dårlig" om en opplyser om det. Nå får jeg ikke opp lovdata av en eller annen grunn så jeg kan ikke quote ordlyden. Men poenget her er at forbruker er vernet om varen er dårligere enn forbrukeren forventet. Eventuelt også om selger forsømmer sin opplysningsplikt, ved å ikke si at varen er "dårlig"

 

Ble litt grovt dette, men kan utdype om det trengs.

B

Lenke til kommentar

Nå skal jeg være forsiktig med hva jeg sier, ettersom jeg ikke har loven her (hverken papir eller på nett).

 

Mangler reguleres av paragrafene 17 t.o.m 19 i kjøpsloven. Hvor paragraf 17, andre ledd, sier noe om hvordan varen skal være når ikke annet er avtalt. Da skal varen blant annet være "vanlig god handelsvare" altså av en viss kvalitet.

Lenke til kommentar

Kjl. og fkjl. er veldig like, men fkjl. har et større vern av forbruker.

 

Hva kjøper vet er også relevant ja (pirk: her må man skille mellom forbruker for fkjl. og kjøper for kjl.)

 

Forbruker kan også kjøpe noe som er i dårligere stand enn normalt, når tingen selges "som den er" jfr fkjl. paragraf 17.

 

Men vernes av paragraf 17.1.a

"når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers"

Lenke til kommentar

Hverken kjl eller fkjl inneholder noe vern mot å kjøpe noe du vet hva er.

 

Hovedregelen er at du skal ha det du har avtalt å kjøpe. Har du avtalt å kjøpe et vrak spiller det ingen rolle om du kjøper vraket fra en privatperson eller en næringsdrivende - du har fått det du skal ha etter avtalen.

 

Derfor er den første vurderingen etter både kjl og fkjl, "Hva sier avtalen at kjøper skal få?".

 

Dersom avtalen ikke sier noe - da kan man vurdere opp mot "vanlig god handelsvare" und so weiter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...