Gå til innhold

Forvalte aksjer/fond.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal "forvalte" 5000kr i aksjer eller fond. Detter er penger jeg har tjent selv. Og jeg vil bevise min far som driver mye med aksjer og fond at jeg kan forvalte mine egne penger. :thumbup:

 

Men jeg trenger litt hjelp på vei. Jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte, men vis noen kunne slengt inn nyttige linker til sider hvor jeg kan lese LES; NYTTIG informasjon rundt aksjer og fond. For jeg har funnet mye stoff men mye er enten "bli rik uten og gjøre noe" eller veldig kompliserte greier som i bunn og grunn ikke vil hjelpe meg så utrolig mye.

 

Men vis noen kan slenge inn nyttige bøker jeg kan lese, linker til internett sider som gir godet tips osv nok til en brukbar mappe med aksje sider.

 

Tar i mot all hjelp og info med stort takk, og setter veldig pris på om noen hadde hjelpet meg og skubbet meg litt igang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg skal "forvalte" 5000kr i aksjer eller fond. Detter er penger jeg har tjent selv. Og jeg vil bevise min far som driver mye med aksjer og fond at jeg kan forvalte mine egne penger. :thumbup:

 

Men jeg trenger litt hjelp på vei. Jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte, men vis noen kunne slengt inn nyttige linker til sider hvor jeg kan lese LES; NYTTIG informasjon rundt aksjer og fond. For jeg har funnet mye stoff men mye er enten "bli rik uten og gjøre noe" eller veldig kompliserte greier som i bunn og grunn ikke vil hjelpe meg så utrolig mye.

 

Men vis noen kan slenge inn nyttige bøker jeg kan lese, linker til internett sider som gir godet tips osv nok til en brukbar mappe med aksje sider.

 

Tar i mot all hjelp og info med stort takk, og setter veldig pris på om noen hadde hjelpet meg og skubbet meg litt igang.

 

Kr 5000,-. er veldig lite å forvalte da du lett havner i minimumskurtasje ved kjøp/salg og da har du enda mindre å rutte med.

Velg isåfall en internettmegler som tar liten kurtasje.

Vet at Skandiabanken har kr. 0 kurtasje for noen aksjer pr mnd.

 

Å handle på børs er ikke rissikofritt. Har du tenkt på hvor mye av kapitalen du er villig til å tape? Slike tanker bør du ha klare svar på før du setter i gang.

 

Her på forumet finner du "Den store aksjetråden". Jeg ville bladd litt i den med de interessene du viser.

 

Ønsker deg lykke til!

Endret av reor
Lenke til kommentar

Med 5000 kroner ville jeg nok holdt meg til fond som f.eks KLP aksjenorge indeks som følger OSE indeksen og har svært lave omkostninger. På Skandiabanken handler du de uten gebyrer.

 

Trading i aksjer med slike beløp vil jeg ikke anbefale da mye forsvinner i kurtasje, noe som gjør det enda vanskeligere å tjene på det.

 

Hvis det bare er kunnskap og erfaring du er ute etter kan du bare lage deg en fiktiv portefølje på http://www.oslobors.no/ og leke med aksjer.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Nordnet er en billig nettmegler, der kan du opprette en vps-konto. Om du ønsker å lære mest mulig så bør du ikke sette pengene i fond. Du lærer mer av å analysere selskaper selv. Jeg kan anbefale deg å lese litt om finans og regnskapsanalyse (gjerne grunnkursbøker fra høgskolen), litt om verdsettelse og litt om teknisk analyse.

Noen bøker du kan vurdere å starte med kan være Aksjeskolen, og Aksjekjøp og daytrading. Disse finner du hos Hegnar Media. Disse bøkene er ganske grunnleggende og vil derfor ikke gi deg en komplett guide til å velge aksjer, men de kan bidra til å gi deg noe mer enn å bare lese meglertips på Hegnar.no.

 

Til slutt vil jeg minne deg på risk/reward og å "satse" kun når du har en edge. Når du går inn i en aksje bør den potensielle oppgangen være større enn den potensielle nedgangen, gjerne i et forhold 3:1.

Lenke til kommentar

Veldig mange av fondene er satt opp slik at banken har veldig gode marginer, mens kunden tjener lite, ofte mindre enn hva man ville tjent om man satte pengene inn på sparekonto. Dette fordi banken tar gjerne 10% av pengene som "inngangspris" og mens man blir forespeilt at pengene blir satt i et godt fond med grafer som viser veldig bra avkastning så blir i realiteten en stor del av pengene satt på høyrentekonto hos en større bank. Banken tar så overskuddet av den høyere renten de får selv, mens gevinsten din om fondet går bra blir relativt mager uansett. Så sjekk ut fondene nøye før du går inn i de og få gjerne noen som har peiling til å si sin mening, stol på selgerne (kundekonsulentene..) i banken din like langt som du kan kaste dem.

 

Vil heller anbefale deg å sette pengene i aksjer direkte selv, dette kan du gjøre enten via nettbanken. (Må ordne vps konto, men dette er enkelt og greit) eller eventuelt snakke med en megler i banken din som kan gjøre det for deg.

 

Kan selv ikke så mye om aksjer heller, men store, stabile norske selskaper som Orkla, hydro etc bruker å være ganske trygge og ihvertfall orkla er kjent for å gi greit utbytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...