Gå til innhold

Kjøp av bil - EU kontroll og årsavgift?


Anbefalte innlegg

Goddagen.

 

Jeg kjøpte en bruktbil hos forhandler 21. juni i år. Årsoblater for 2011 var allerede påsatt bilen hos forhandleren, så jeg tenkte ikke på å spørre om årsavgift da jeg antok at den allerede var betalt. Alikevel fikk jeg regning i dag på årsavgift, med påskriften "etterutskrift av årsavgift", noe jeg er lite hypp på å betale.

 

Jeg spurte forhandleren om EU-kontrollstatusen, og fikk til svar at han skulle sjekke det ut og komme tilbake til meg, men det skjedde aldri, og jeg glemte det. Og den skulle naturligvis vært kontrollert innen 10 dager etter kjøp.

 

Spørsmålet mitt er derfor (og spesielt med tanke på årsavgift, 500 for PKK kan jeg bite i meg), har jeg rett / krav til å få forhandleren til å dekke noe / hele beløpet, eller er det som jeg antar at det hele går på meg fordi jeg ikke undersøkte godt nok?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får ikke årsoblater uten at avgift er betalt. Etterutskrift mener dem vel som kvittering på betalt avgift? og ved eu, kan det jo godt hende det blir mer påkost enn de 500.-, det får du først vite når kontroll er utført. Hva stod det i kontrakten mht avgift og eu?

Lenke til kommentar

PKK-status kan du sjekke selv på hjemmesidene til Statens Vegvesen.

 

Når det gjelder hvorvidt han kan fakturere deg "i tillegg" for årsavgift kommer det an på hva som står i kontrakten og salgsmaterialet. Normalen for en bil med gyldige oblater er at årsavgift allerede er betalt, og med mindre det er klare holdepunkter i kontrakten for det motsatte vil jeg gå ut fra at årsavgift skal være inkludert i prisen.

 

 

Lenke til kommentar

Med mindre det står som et eget punkt i kontrakten skal selger betale årsavgiften. Staten har allerede fått sitt, så de tar ikke skiltene dine. Dette blir helt og holdent opp til kontrakten du har med selger. Forøvrig, hvis du har skilt som slutter på 6 skal kontrollen være gjennomført før utgangen av juni, men man får automatisk to måneders utsettelse dersom Vegvesenet ikke får melding om at kjøretøyet er anbefalt godkjent av teststasjon. Dvs. at du kunne drøyet til utgangen av august.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...