Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 Hei Vi har en nystartet klan som heter eXlip. Vi skal lage hjemmeside, men er ikke sikker på hvordan man gjør det. Er det ikke sånn at sider som har .com må man betale for? Hvordan kan jeg lage en side med .no eller .org? Vil gjerne ha en link til der jeg finner ut hvordan Takker for svar
xaco Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 (endret) .com - får du for rundt 60-70 NOK. .org - ca det samme. .no - må du være en norsk bedrift for å kunne registrere. Hosting kan koste alt fra noen hundrelapper i året til flere tusen. Du overlever med noe av det billigste i starten. Etter det må du enten lage siden eller finne noe noen andre har laget før deg. Finnes flere CMS-systemer det ute du kan bruke. Endret 11. juli 2010 av xaco
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 Noe som er gratis og ikke er helt monget finnes det ikke da eller?
L4r5 Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 Nei. Man må som regel velge om det skal være gratis eller bra.
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 Arg, har jo ikke kort så kan jo ikke kjøpe heller. Der ble det ødelagt :/
GtHoo Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 kjøp et spendon kort på narvesen. Det kan brukes som et kreditkort på internett
L4r5 Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 Arg, har jo ikke kort så kan jo ikke kjøpe heller. Der ble det ødelagt :/ Skaff deg kort da vel. På Narvesen så får du noe som heter SpendOn Visa. Funker fjell.
Ylajali Skrevet 11. juli 2010 Skrevet 11. juli 2010 (endret) Noe som er gratis og ikke er helt monget finnes det ikke da eller? .tk er gratis. Samme med .co.cc Endret 11. juli 2010 av Zebraskin
Ylajali Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 Hvor lager jeg sånne da? http://www.dot.tk/en/index.html?lang=en eller http://www.co.cc/
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 På .tk må jeg bruke min egen IP adresse?
DeimY™ Faxzy ッ Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 På .tk må jeg bruke min egen IP adresse? Hva er IP adresse? Hva er egentelig URL??
Sk!ppy Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 IP addresse, er det som identifiserer deg som bruker. URL er nettaddressen (f.eks www.diskusjon.no )
DeimY™ Faxzy ッ Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 IP addresse, er det som identifiserer deg som bruker. URL er nettaddressen (f.eks www.diskusjon.no ) Så da kan jeg skrive www.diskusjon.no der?? Eller hva den skal hete.
Sk!ppy Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 Jeg vil anta at URL på dot.tk er hvilken link den skal peke mot, så der skriver du http://Dinlink.xx/ - evt. IP addresse.
Knife Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 (endret) Hei du. For å først avklare noen punkter. For å ha en webside så er det to ting som er viktig. Det er en webserver og en domain (.com,org,.net). Det er domainen som kobbler opp mot serveren. Begge dette her koster penger, og webserver og domain leies. Kanskje det lettese er å leie en webserver som hostgator.com. Å sette opp en hjemmeserver er bare tas og stress og serveren må være på 24/7. For å lage en webside trenger du å kunne programeringsspråk. Anbefaler først å begynne med HTML (ikke programmersingspråk) men et Mark-Up språk for teksten. Så har vi CSS for designet og PHP/MYSQL for kommandoer og koble opp mot en database. Altså. Først må du løre HTML, så CSS og til slutt PHP. Jeg vet hvordan man setter opp en server, kobler opp mot domain, installerer script og database og ordner opp alt. Men aldri orket å gå in-deep om programmering. Holder meg mer til desktop programmering som C# Bare å PM meg hvis du trenger videre hjelp. Endret 12. juli 2010 av Pijus
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 Hei du. For å først avklare noen punkter. For å ha en webside så er det to ting som er viktig. Det er en webserver og en domain (.com,org,.net). Det er domainen som kobbler opp mot serveren. Begge dette her koster penger, og webserver og domain leies. Kanskje det lettese er å leie en webserver som hostgator.com. Å sette opp en hjemmeserver er bare tas og stress og serveren må være på 24/7. For å lage en webside trenger du å kunne programeringsspråk. Anbefaler først å begynne med HTML (ikke programmersingspråk) men et Mark-Up språk for teksten. Så har vi CSS for designet og PHP/MYSQL for kommandoer og koble opp mot en database. Altså. Først må du løre HTML, så CSS og til slutt PHP. Jeg vet hvordan man setter opp en server, kobler opp mot domain, installerer script og database og ordner opp alt. Men aldri orket å gå in-deep om programmering. Holder meg mer til desktop programmering som C# Bare å PM meg hvis du trenger videre hjelp. Snakk norsk
Lexiboij Skrevet 12. juli 2010 Skrevet 12. juli 2010 Da er du nok ikke klar til å lage hjemmeside fra starten av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå