Gå til innhold

Hvorfor er skjermen på min bærbare ikke lenger lesbar?


Anbefalte innlegg

Min gamle trofaste hp pavilion ze5400 fra 2003 har mistet lesbarheten på skjermen. Dvs. den viser bilde, men veldig svakt, så svakt at den ikke lenger lar seg lese eller bruke normalt. Ved å koble til en ekstern skjerm og definere denne som førsteskjerm kan maskinen brukes normalt igjen mot denne. Jeg antar derfor at skjermkortet Radon IGP 345M er ok, men at noe har skjedd med den innebyggede skjermen. Den viser altså bilde, men så svakt at den ikke kan leses.

 

Maskinen er 7 år og har vært i daglig bruk siden den var ny. Er dette kanskje rett og slett at skjermen er utslitt som følge av langt tids bruk, eller er det noe man kan gjøre selv for få den normal igjen. Å skifte skjerm er uaktuelt siden maskinen er såpass gammel.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også være lysrøret i skjermen.

Begge disse delene får du nok tak i på ebay, men pris er jeg usikker på.

Inverteren er som regel lett å bytte, da du som regel bare trenger å få av den front ramma på skjermen.

Om lysrøret må byttes, så må omtrent hele skjermpanelet demonteres for å komme til dette.

 

 

Lenke til kommentar

Takk til begge for svar, og ut fra at det ennå eksisterer et svakt bilde på skjermen så tror jeg at det må være inverteren som har tatt kvelden. Hvis det var lysrøret så ville det vel kanskje ingenting vises.

 

Har skrudd av dekslet som holder panelet på plass og da finner jeg dette, som jeg vil tro er inverteren!

post-53451-1278841944,7657_thumb.jpg post-53451-1278842184,3184_thumb.jpg

 

På baksiden finnes en rekke nummere, må jeg oppgi samtlige ved bestilling av ny inverter?

Lenke til kommentar

Ja det er nok det, altså virker det som inverteren er defekt eller ute av drift. Bestilte ny inverter her: http://www.pchub.com...-Inverter.html? 21$ inkl. frakt fra Singapore må være et godt kjøp i stedet for ny maskin.

 

Edit: noen sekunder senere!

 

Vel, da jeg satte sammen maskinen igjen (for ikke å rote bort skruene etc.) så sprayet jeg tilkoblingen til baklyset fra inverteren med kontaktspray, og når jeg slår på maskinen igjen for å se at den starter så virker skjermen normalt igjen. Det kan se ut som at det hele var kontaktfeil i tilkoblingen til baklyset.

 

Ny inverter er på veg likevel, kan bli god å ha hvis den fusker igjen, en billig forsikring, samt at jeg lærte om inverter og baklys.:thumbup:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...